När Rolex köpt upp patentet för den skruvade kronan av Perregaux och Perret hade de andra tillverkarna svårigheter att göra egna vattentäta ur. Den rimliga vägen att gå var helt enkelt att dölja kronan inne i boetten. Detta hade gjorts förr men då endast på runda boetter. Omega skapade Marine som var det första kommersiellt tillgängliga dykaruret. Certifierades av Swiss Laboratory for Horology i Neuchâtel till 135 m.
Men nu handlade det inte om Omega här, utan om Louis Alix som som konstruerade och tog patentet på konstruktionen. Patentet skrevs 1930 och registrerades 1931. Nedan kan ni se patentet:
http://www.freepatentsonline.com/1907700.pdf
Detta är alltså patentet som man refererar till när man berättar historien om Omega Marine. Själva iden och grundkostruktionen är den samma men de är inte speciellt lika? Klockan på patentritningen har en böjd boett och är klart smäckrare. En av de bättre källorna på nätet skriver detta:
Louis Alix's design for the waterproof double case, shown in the figure from the patent, had a curved shape in an arc of a circle. Alix doesn't explain in the patent why this was: it may have been to follow the shape of the wrist, or it may have been a purely aesthetic consideration, this was the age of Art Deco after all. I don't think this curved shape was actually ever produced, all the pictures of Omega Marines which I have seen have been straight. The elegant curved shape envisaged by Alix would have been impossible to make at the time and challenging even today.
http://www.vintagewatchstraps.com/blogomegamarine.php
Det stämmer att Omega inte tillverkade en klocka enligt Louis patentritning, iaf vad vi känner till idag. Dock verkar det som Louis inte var knuten till Omega utan var en juvelsättare, förmodligen ädelstenar i smycken, som även var en uppfinnare/konstruktör. Nu kanske ni förstår var vi är påväg? Jag fick hem förlagan till Omega Marine och klockan i Louis Patentritning i veckan.
Jag stannade nämligen upp vid ett litet damur på en pantbank för ett par veckor sedan. Den såg väldigt intressant ut. Man såg ingen krona från utsidan och det fanns en liten låsbygel på baksidan. Bilderna var rätt dåliga men jag gjorde direkt kopplingen till Omega Marine. Googlade namnet på tavlan, Golay-Stahl, Geneve, och insåg direkt att detta kunde vara något intressant. Golay-Stahl är nämligen en fin guldbutik som satte sitt namn på många Patek-fickur.
Det var dock när jag köpt klockan jag verkligen insåg vad det var för något. Patentritningen till Marine såg så bekant ut plötsligt...
Liten, tung och av högsta kvalitet, en fröjd för ögat! Boetten är i 18k vitt och gult guld med dekorativ handgjord gravyr på boettsidan. Boetten är tvådelad som passar ihop perfekt och klickar i varandra i innersta läget. I den dolda fliken där boetterna passar ihop är det någon sorts gummi och bygeln på baksidan håller ihop klockan så den förblir stängd och tät. Enligt patenttexten skulle det vara gummi för tätningen men enligt litteratur hade de första Omegorna läder istället då gummit höll låg kvalitet. Det nämn att glaset på ytterboetten med fördel skulle vara safirglas och det verkar stämma. Inte en enda repa på det trots att klockan är klart använd. Innerboetten har även den ett glas men det är gjort i plast. Kronan är riktigt intressant. För att spara plats och för att man ska kunna komma åt den är den inte runt utan en rektangulär tunn skiva med tandade kortsidor för bättre grepp, fantastisk! Kan bara tänka mig hur exklusivt och dyrt detta ur kan ha varit. Ska testa att höra mig för med Golay idag om det är samma företag om de känner till uret. Tyvärr är det som sagt ett damur. Tänk att man fick plats med allt i detta lilla format! Blir svårt att bära upp den...
Men nu handlade det inte om Omega här, utan om Louis Alix som som konstruerade och tog patentet på konstruktionen. Patentet skrevs 1930 och registrerades 1931. Nedan kan ni se patentet:
http://www.freepatentsonline.com/1907700.pdf
Detta är alltså patentet som man refererar till när man berättar historien om Omega Marine. Själva iden och grundkostruktionen är den samma men de är inte speciellt lika? Klockan på patentritningen har en böjd boett och är klart smäckrare. En av de bättre källorna på nätet skriver detta:
Louis Alix's design for the waterproof double case, shown in the figure from the patent, had a curved shape in an arc of a circle. Alix doesn't explain in the patent why this was: it may have been to follow the shape of the wrist, or it may have been a purely aesthetic consideration, this was the age of Art Deco after all. I don't think this curved shape was actually ever produced, all the pictures of Omega Marines which I have seen have been straight. The elegant curved shape envisaged by Alix would have been impossible to make at the time and challenging even today.
http://www.vintagewatchstraps.com/blogomegamarine.php
Det stämmer att Omega inte tillverkade en klocka enligt Louis patentritning, iaf vad vi känner till idag. Dock verkar det som Louis inte var knuten till Omega utan var en juvelsättare, förmodligen ädelstenar i smycken, som även var en uppfinnare/konstruktör. Nu kanske ni förstår var vi är påväg? Jag fick hem förlagan till Omega Marine och klockan i Louis Patentritning i veckan.
Jag stannade nämligen upp vid ett litet damur på en pantbank för ett par veckor sedan. Den såg väldigt intressant ut. Man såg ingen krona från utsidan och det fanns en liten låsbygel på baksidan. Bilderna var rätt dåliga men jag gjorde direkt kopplingen till Omega Marine. Googlade namnet på tavlan, Golay-Stahl, Geneve, och insåg direkt att detta kunde vara något intressant. Golay-Stahl är nämligen en fin guldbutik som satte sitt namn på många Patek-fickur.
Det var dock när jag köpt klockan jag verkligen insåg vad det var för något. Patentritningen till Marine såg så bekant ut plötsligt...
Liten, tung och av högsta kvalitet, en fröjd för ögat! Boetten är i 18k vitt och gult guld med dekorativ handgjord gravyr på boettsidan. Boetten är tvådelad som passar ihop perfekt och klickar i varandra i innersta läget. I den dolda fliken där boetterna passar ihop är det någon sorts gummi och bygeln på baksidan håller ihop klockan så den förblir stängd och tät. Enligt patenttexten skulle det vara gummi för tätningen men enligt litteratur hade de första Omegorna läder istället då gummit höll låg kvalitet. Det nämn att glaset på ytterboetten med fördel skulle vara safirglas och det verkar stämma. Inte en enda repa på det trots att klockan är klart använd. Innerboetten har även den ett glas men det är gjort i plast. Kronan är riktigt intressant. För att spara plats och för att man ska kunna komma åt den är den inte runt utan en rektangulär tunn skiva med tandade kortsidor för bättre grepp, fantastisk! Kan bara tänka mig hur exklusivt och dyrt detta ur kan ha varit. Ska testa att höra mig för med Golay idag om det är samma företag om de känner till uret. Tyvärr är det som sagt ett damur. Tänk att man fick plats med allt i detta lilla format! Blir svårt att bära upp den...
Senast ändrad: