• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Marines okända förlaga

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
När Rolex köpt upp patentet för den skruvade kronan av Perregaux och Perret hade de andra tillverkarna svårigheter att göra egna vattentäta ur. Den rimliga vägen att gå var helt enkelt att dölja kronan inne i boetten. Detta hade gjorts förr men då endast på runda boetter. Omega skapade Marine som var det första kommersiellt tillgängliga dykaruret. Certifierades av Swiss Laboratory for Horology i Neuchâtel till 135 m.
ocean_timeline_1_marine.jpg


Men nu handlade det inte om Omega här, utan om Louis Alix som som konstruerade och tog patentet på konstruktionen. Patentet skrevs 1930 och registrerades 1931. Nedan kan ni se patentet:
A831D49F-37C1-4A6A-B8A4-CD798845033D.jpeg

http://www.freepatentsonline.com/1907700.pdf

Detta är alltså patentet som man refererar till när man berättar historien om Omega Marine. Själva iden och grundkostruktionen är den samma men de är inte speciellt lika? Klockan på patentritningen har en böjd boett och är klart smäckrare. En av de bättre källorna på nätet skriver detta:

Louis Alix's design for the waterproof double case, shown in the figure from the patent, had a curved shape in an arc of a circle. Alix doesn't explain in the patent why this was: it may have been to follow the shape of the wrist, or it may have been a purely aesthetic consideration, this was the age of Art Deco after all. I don't think this curved shape was actually ever produced, all the pictures of Omega Marines which I have seen have been straight. The elegant curved shape envisaged by Alix would have been impossible to make at the time and challenging even today.
http://www.vintagewatchstraps.com/blogomegamarine.php

Det stämmer att Omega inte tillverkade en klocka enligt Louis patentritning, iaf vad vi känner till idag. Dock verkar det som Louis inte var knuten till Omega utan var en juvelsättare, förmodligen ädelstenar i smycken, som även var en uppfinnare/konstruktör. Nu kanske ni förstår var vi är påväg? Jag fick hem förlagan till Omega Marine och klockan i Louis Patentritning i veckan.

2F42906D-CD4D-4611-B1D2-F8E0F5F2ED0F.jpeg
6314CC25-1363-4B71-901B-A6423F9F5557.jpeg
95D4C308-639D-485E-9FEF-3709BAE40763.jpeg
A1DB1837-3E76-405B-ADD4-63EC0DE86076.jpeg
19AD0F84-DE55-44ED-99C9-579F4E38663E.jpeg
99224422-B7DF-4989-9A0E-EC47D1949AD2.jpeg
72415B2E-C5D9-4DA3-A969-506FA5B4E3BA.jpeg
EAAFCFC9-C589-4A9B-A9DA-A5FB7CD646DE.jpeg
F59316F6-D2D8-4AF5-A639-1F8B67AB5622.jpeg
72BECAFA-B59E-4A52-ADCA-1EDF90E014D6.jpeg
90907492-7413-4CD6-BEF4-1AFDB162A4F3.jpeg
B3844BAF-D251-444C-95D6-D66955B7586E.jpeg
4E18B8C3-2051-401D-93F8-B1E0A981FFFB.jpeg
E9C64B89-3D8B-4392-BCD2-5B257160A9B7.jpeg
5BF817A3-CA0A-460B-AFB7-A58C1B21E688.jpeg
88D08F8D-CC9F-459D-A53D-E11EC360C367.jpeg


Jag stannade nämligen upp vid ett litet damur på en pantbank för ett par veckor sedan. Den såg väldigt intressant ut. Man såg ingen krona från utsidan och det fanns en liten låsbygel på baksidan. Bilderna var rätt dåliga men jag gjorde direkt kopplingen till Omega Marine. Googlade namnet på tavlan, Golay-Stahl, Geneve, och insåg direkt att detta kunde vara något intressant. Golay-Stahl är nämligen en fin guldbutik som satte sitt namn på många Patek-fickur.

Det var dock när jag köpt klockan jag verkligen insåg vad det var för något. Patentritningen till Marine såg så bekant ut plötsligt...

Liten, tung och av högsta kvalitet, en fröjd för ögat! Boetten är i 18k vitt och gult guld med dekorativ handgjord gravyr på boettsidan. Boetten är tvådelad som passar ihop perfekt och klickar i varandra i innersta läget. I den dolda fliken där boetterna passar ihop är det någon sorts gummi och bygeln på baksidan håller ihop klockan så den förblir stängd och tät. Enligt patenttexten skulle det vara gummi för tätningen men enligt litteratur hade de första Omegorna läder istället då gummit höll låg kvalitet. Det nämn att glaset på ytterboetten med fördel skulle vara safirglas och det verkar stämma. Inte en enda repa på det trots att klockan är klart använd. Innerboetten har även den ett glas men det är gjort i plast. Kronan är riktigt intressant. För att spara plats och för att man ska kunna komma åt den är den inte runt utan en rektangulär tunn skiva med tandade kortsidor för bättre grepp, fantastisk! Kan bara tänka mig hur exklusivt och dyrt detta ur kan ha varit. Ska testa att höra mig för med Golay idag om det är samma företag om de känner till uret. Tyvärr är det som sagt ett damur. Tänk att man fick plats med allt i detta lilla format! Blir svårt att bära upp den...
 
Senast ändrad:

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Du hittar fantastiska pjäser Aurum... Kul läsning. Tycker den bärs väl så som du har den! Rektangulära ur har sina fördelar!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Fantastisk läsning! Jag tycker ändå att det ser bra ut när uret är ackompanjerat av armbanden. Det som en liten hemlig juvel som man inte lägger märke till först, men när man väl ser den så går det ju inte att låta bli att bli på bra humör.

Det är inte det lättaste förresten alla gånger att i text förklara en konstruktion. Tänker på funktionsbeskrivningen i patentet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fantastisk läsning! Jag tycker ändå att det ser bra ut när uret är ackompanjerat av armbanden. Det som en liten hemlig juvel som man inte lägger märke till först, men när man väl ser den så går det ju inte att låta bli att bli på bra humör.

Det är inte det lättaste förresten alla gånger att i text förklara en konstruktion. Tänker på funktionsbeskrivningen i patentet.
Tack! Jo patenttexter är inte så lättlästa, men fantastiskt kul att läsa ett från 1930 till ett ur man hittat.
 

Fadershan

Patek
Äntligen en uppdatering i vintagedelen som inte är en tillfällig gästs morbrors farfars brevbärares systers ingifta mans halvbrors gamla postorderklocka ;) Intressant läsning, tack! En av de första med safirglas då?
 

rogart-63

Patek
Kul med udda klockor . Hur vanligt var det att damer dök på 1930 talet? Bandet måste vara en förlaga till dagens strap som görs av fallskärmar typ MN m.m . Kul läsning.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grattis till ett dundercoolt ur, som knappt gått att tillverka?! Stort tack för trevlig och intressant läsning!
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Oerhört häftig historia, och som du säger måste den verkligen varit en exklusiv och värdefull klocka på sin tid!
 
D

Deleted member 14209

Guest
Extremt läcker klocka! Tycker den passar bra tillsammans med armbanden så visst kan en kille bära upp den.

Vad är det för band på klockan? Är spännet också gjort av guld?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Extremt läcker klocka! Tycker den passar bra tillsammans med armbanden så visst kan en kille bära upp den.

Vad är det för band på klockan? Är spännet också gjort av guld?
Bandet är ett klassiskt tygband, man ser dem rätt ofta på lite elegantare damur i ädelmetall. Spännet är mycket riktigt i guld med matchande gravyr.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Lär vara en av de tidigare, JLC började 1932 till Reverso och DuoPlan.
Och enligt mina uppgifter kanske redan så tidigt som 1929;
https://klocksnack.se/threads/projekt-jlc-duoplan.62281/page-3#post-1780670


Otroligt häftig klocka Aurum. I guld dessutom, men det var väl för att rostfritt ännu inte riktigt slagit igenom på den tiden. Detta är ju verkligen en klocka man skulle vilja veta historien bakom. Någon rik äventyrerskas klocka förmodligen? Möjligheterna svindlar ju, vems klocka var det? Vattentätheten innebär ju likväl dammtäthet, så det behöver ju inte handla om dykning eller segling.
3D3350FA-E9D2-4F09-BB0C-47F35C3C4A3B.jpeg
7CADA69A-409C-4265-8581-CBD640D21FB2.jpeg
97F3E8B7-8101-4024-BA2B-4F6B8F362E8C.jpeg
8A14CFE3-FEBA-4827-8BB4-CAA245123281.jpeg
CD682339-FEF3-480C-890C-A2FC657E38AE.jpeg
D68BBB3A-DF63-4CED-B3D1-EBBF34006ADE.png
E8C49734-5D6F-434E-B54F-C0F5FFBE2A73.jpeg


Eller i och med att du hittade den i Sverige?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Eva_Dickson
http://kanaltur.eu/Foto/AinaCederblom.pdf
C6D980EF-4F72-4C04-A18C-75C79D048815.jpeg
EA691C1C-B67A-4E38-A33A-42A882FFA68D.jpeg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Så jäkla tuff! Tack för ett intressant fynd och text, det är sådana här klockor som för mig får klockintresset att vakna till lite igen.

Tycker för övrigt den ser bärbar ut som armband tillsammans i kombination med de övriga. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Så jäkla tuff! Tack för ett intressant fynd och text, det är sådana här klockor som för mig får klockintresset att vakna till lite igen.

Tycker för övrigt den ser bärbar ut som armband tillsammans i kombination med de övriga. :)
Visst är det, men man vet att man är skadad när man köper damur... knappt bärbart. Vill ju helst inte ha den i direkt kontakt med annan metall heller.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Visst är det, men man vet att man är skadad när man köper damur... knappt bärbart. Vill ju helst inte ha den i direkt kontakt med annan metall heller.
Nej förstår jag, dock svår att bära upp solo enbart som klocka. ;)
Annars får det väl vara en sådan som får ligga i lådan och som man blir glad av att ta fram och titta på (klart stört beteende).
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Nej förstår jag, dock svår att bära upp solo enbart som klocka. ;)
Annars får det väl vara en sådan som får ligga i lådan och som man blir glad av att ta fram och titta på (klart stört beteende).
Inte stört... Går ofta och tittar på samlingen även om jag inte ska byta klocka eller har annan ”normal” anledning att öppna lådan :)
 
Topp