• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega modell hjälp mottages gärna.

Lemholt80

Omega
Hej. Skulle gärna vilja veta vad denna modellen kallas. Jag är ny på detta med klockor men vill gärna lära. Vill gärna med veta lite vad den kan vara värd. Denna köpte jag för 300 kr för något år sedan. Min tanke var att köpa nytt band och använda. Men då jag är en ganska stabil kille på 115 kg ser denna lite fjuttig ut tycker jag personligen. Så jag tar mer än gärna emot så mycket information ni vet om denna klocka. tack på förhand.

På bakstycket (insidan) står det. 2639-2. Utsidan är helt blank.
I klockan är det vad jag förstår Cal: 265.
Och siffrorna: 12341018
 

Bilagor

  • IMG_0099.JPG
    IMG_0099.JPG
    88.2 KB · Visningar: 187
  • IMG_0100.JPG
    IMG_0100.JPG
    62.5 KB · Visningar: 173
  • IMG_0101.JPG
    IMG_0101.JPG
    81.2 KB · Visningar: 169
  • IMG_0102.JPG
    IMG_0102.JPG
    107.5 KB · Visningar: 177
  • IMG_0103.JPG
    IMG_0103.JPG
    107.9 KB · Visningar: 165
  • IMG_0104.JPG
    IMG_0104.JPG
    112.6 KB · Visningar: 166
  • IMG_0105.JPG
    IMG_0105.JPG
    119.3 KB · Visningar: 176

Martin Lovasz

Audemars
Någon har satt på en krona med Omega symbol och det skall det inte vara på en så här tidig modell från 1950 så det skär lite i ögonen men annars är den fin.

Det var en gång en tid då tunna nätta klockor var något extra fint och visade på ägarens status så den här stora klockan var mer för medelklassen...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Någon har satt på en krona med Omega symbol och det skall det inte vara på en så här tidig modell från 1950 så det skär lite i ögonen men annars är den fin.

Det var en gång en tid då tunna nätta klockor var något extra fint och visade på ägarens status så den här stora klockan var mer för medelklassen...
Nu är ju iofs denna en ovanligt stor modell... Och Seamasters hade iaf Omegalogga på kronan sedan start så åldermässigt är det inget fel med en märkt krona. Kommer dock inte riktigt ihåg hur det såg ut på just denna referens.
 

Martin Lovasz

Audemars
Nu är ju iofs denna en ovanligt stor modell... Och Seamasters hade iaf Omegalogga på kronan sedan start så åldermässigt är det inget fel med en märkt krona. Kommer dock inte riktigt ihåg hur det såg ut på just denna referens.
För mig att det var någon enstaka modell förutom Seamaster från 1948 som fick Omega symbolen men denna tror jag inte är en av dem. Kronan ser även ut att vara lite för modern för 1950.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Så kronan är inte orginal? Men vad är det för modell på klockan? Tack för alla svar.
Kanske senare, inget jag hade lagt någon större vikt vid. Modellen är ju 2639-2 och som de flesta vintageur har den inget speciellt namn. Fanns även semastermärkta ur i denna boett av någon anledning. Detta är dock ingen sådan.
 

Martin Lovasz

Audemars
Kronor är det som slites mest och man bytte ofta kronan efter några år så många har helt enkelt fått en ny Omega krona och många tror även att det skall vara med Omega symbol så de har också bytt dem. Nu spelar det inte så stor roll med eller utan Omega symbol utan det är mest val av krona som stör mig då den skall vara av en mer tidstypisk modell.
 
Senast ändrad:

Lemholt80

Omega
Kronor är det som slites mest och man bytte ofta kronan efter några år så många har helt enkelt fått en ny Omega krona och många tror även att det skall vara med Omega symbol så de har också bytt dem. Nu spelar det inte så stor roll med eller utan Omega symbol utan det är mest val av krona som stör mig då den skall var av en mer tidstypisk modell.

jaha. Då är jag helt med. Lite logiskt om man hade öppnat hjärnkontoret här :) Tack.
 
Topp