• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Planet Ocean 39,5mm vs 43,5mm

Vilken size?

  • 39.5mm

    Röster: 21 70.0%
  • 43.5mm

    Röster: 9 30.0%

  • Totala väljare
    30

hroges

Omega
Hejsan,

Fick idag hem min Planet Ocean 39,5mm med svart urtavla. Har haft en med blå urtavla tidigare.

Det jag sitter och funderar över är vilken storlek som egentligen sitter bäst på mig mellan modellen i 39,5mm och 43,5mm.

Personligen tycker jag inte skillnaden är överdrivet stor rent visuellt och tycker bägge har sina för- och nackdelar.

En sak att ha i åtanke är att urverken skiljer sig något åt.
39,5mm har cal. 8800 som kommer med quickset-inställning för datumändring medan 43,5mm med sin cal. 8900 inte har quickset för datum utan istället har möjlighet att flytta timvisaren 1h framåt stegvis.

Då quickset kändes skönt och då jag tycker bägge storlekarna satt fint runt handleden så blev det en 39,5mm.

Vad tycker ni?
Gjorde jag rätt val som köpte en i 39,5mm eller borde jag gått för 43,5mm?

39,5mm:
20210220_111453.jpg
20210220_111509.jpg


43,5mm:
20210220_112659.jpg
20210220_112702.jpg


Allt gott!
 
Senast ändrad:

hroges

Omega
@yonsson problemet är att båda känns bra.
Sant så som du säger att det är skillnad på bild och IRL och i sanningens namn tycker jag båda ser bra ut IRL men på olika sätt. Tufft beslut 😅
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Flytta upp den över knölen så sitter nog båda bra, om du gillar stora klockor. Välj den du gillar.
 

hroges

Omega
Flytta upp den över knölen så sitter nog båda bra, om du gillar stora klockor. Välj den du gillar.
När ni skriver "över knölen" syftar ni då på ovanför knölen, upp emot armvecket så att säga, eller rakt över knölen?
Har nämligen en jäkligt utstickande knöl så att ha den rakt över knölen tycker jag känns obekvämt.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
43,5 ser snyggast ut pa dig, helt klart...sedan gillade jag personligen, nar jag hade en, att “skruva lite” pa timvisaren, fn det gar snabbt ;)
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Helt rätt med 39,5..
över 42 mm är oftast väldigt stort även på mina 19,5 cm handleder ( och har haft båda storlekarna av Planet Ocean )
dessutom om du varvar med andra klockor är det rätt jobbigt att ställa datum utan quickset , speciellt om det är 30 dygn fel dvs 60 varv skruvande .....
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Helt rätt med 39,5..
över 42 mm är oftast väldigt stort även på mina 19,5 cm handleder ( och har haft båda storlekarna av Planet Ocean )
dessutom om du varvar med andra klockor är det rätt jobbigt att ställa datum utan quickset , speciellt om det är 30 dygn fel dvs 60 varv skruvande .....
Blir det någonsin mer än 16 dygn fel, åt endera hållet? 🤔
 

Man

Rolex
Det är förstås så att det är en smaksak det där med storlek. Personligen valde jag 43,5mm och jag har inte ångrat min en sekund. Proportionerna är bättre och jag gillar både tyngd och tjocklek. Ville inte ha smalare länk heller. För dess storlek så är lug-till-lug-måttet snällt och den sitter bra även på en 17cm arm, tycker jag. När jag provade den mindre så kändes den lite som en sockerbit i proportionerna, om du förstår.
 

hroges

Omega
Helt rätt med 39,5..
över 42 mm är oftast väldigt stort även på mina 19,5 cm handleder ( och har haft båda storlekarna av Planet Ocean )
dessutom om du varvar med andra klockor är det rätt jobbigt att ställa datum utan quickset , speciellt om det är 30 dygn fel dvs 60 varv skruvande .....
Tack vad kul att du säger det.
Själv har jag ca 18,5cm i omkrets och tycker att båda storlekarna sitter bra men på olika sätt.
39,5mm känns behändigare men sen kan jag också förstå alla de som ser PO som en massiv dykare och att det då kan bli fel när den kommer i ett mindre utförande.
Jo men det blir ju så att man varvar med andra klockor.
 

hroges

Omega
Det är förstås så att det är en smaksak det där med storlek. Personligen valde jag 43,5mm och jag har inte ångrat min en sekund. Proportionerna är bättre och jag gillar både tyngd och tjocklek. Ville inte ha smalare länk heller. För dess storlek så är lug-till-lug-måttet snällt och den sitter bra även på en 17cm arm, tycker jag. När jag provade den mindre så kändes den lite som en sockerbit i proportionerna, om du förstår.
Jag förstår vad du menar med att den känns som en sockerbit i direkt jämförelse mot storebrorsan.
Däremot när man burit 39,5 ett tag (som jag gjort tidigare fast med blå urtavlan) så vänjer man sig liksom. Anledningen till att jag blev osäker var för att det är första gången jag testade modellen I 43,5mm för några dagar sedan.
Då har jag ägt betydligt kralligare klockor såsom Breitling Avenger 2 Seawolf i 45mm utan att det ser konstigt ut på något sätt.
Som du säger så är det nog mest en smaksak.
 
  • Like
Reactions: Man

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Du verkar gilla båda. I ditt fall hade jag gått efter klocklådan. Är de flesta klockor du äger runt 43 mm så går för 39.5 mm. Är de flesta klockor du äger runt 40 mm, gå för 43.5 mm.
 

v0n

Patek
2-Faktor
När ni skriver "över knölen" syftar ni då på ovanför knölen, upp emot armvecket så att säga, eller rakt över knölen?
Har nämligen en jäkligt utstickande knöl så att ha den rakt över knölen tycker jag känns obekvämt.
Röstar på att ha klockan som man själv tycker är komfortabelt om nu min röst räknas. Tror inte det finns någon lag som säger annorledes 🤔
 

Man

Rolex
Jag förstår vad du menar med att den känns som en sockerbit i direkt jämförelse mot storebrorsan.
Däremot när man burit 39,5 ett tag (som jag gjort tidigare fast med blå urtavlan) så vänjer man sig liksom. Anledningen till att jag blev osäker var för att det är första gången jag testade modellen I 43,5mm för några dagar sedan.
Då har jag ägt betydligt kralligare klockor såsom Breitling Avenger 2 Seawolf i 45mm utan att det ser konstigt ut på något sätt.
Som du säger så är det nog mest en smaksak.
Ja en smaksak, men det är också väldigt mycket en vanesak. 😊
 

hroges

Omega
@yonsson
@zippan
@Watchie
@antikmartin
@uprof
@Okonomiyaki
@Man
@SCM
@SeikoZ
@Von
@Nicke L

Vill tacka för alla svar!
Man märker att det råder blandade meningar om vilken modell som är snyggast. Smaken är som baken och det är väldigt roligt att det är så.

Ni som rakt av röstade för 39,5:an har gett mig självförtroende att bära upp 39,5:an med stolthet.
Med det sagt så blir det som så att jag behåller 39,5:an ett tag framöver och ser hur det känns över tid och så får vi se om den då känns helt rätt eller om jag så småningom köper mig en 43,5mm.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@yonsson
@zippan
@Watchie
@antikmartin
@uprof
@Okonomiyaki
@Man
@SCM
@SeikoZ
@Von
@Nicke L

Vill tacka för alla svar!
Man märker att det råder blandade meningar om vilken modell som är snyggast. Smaken är som baken och det är väldigt roligt att det är så.

Ni som rakt av röstade för 39,5:an har gett mig självförtroende att bära upp 39,5:an med stolthet.
Med det sagt så blir det som så att jag behåller 39,5:an ett tag framöver och ser hur det känns över tid och så får vi se om den då känns helt rätt eller om jag så småningom köper mig en 43,5mm.
Lägg in en poll nästa gång så får du mer underlag.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
@yonsson
@zippan
@Watchie
@antikmartin
@uprof
@Okonomiyaki
@Man
@SCM
@SeikoZ
@Von
@Nicke L

Vill tacka för alla svar!
Man märker att det råder blandade meningar om vilken modell som är snyggast. Smaken är som baken och det är väldigt roligt att det är så.

Ni som rakt av röstade för 39,5:an har gett mig självförtroende att bära upp 39,5:an med stolthet.
Med det sagt så blir det som så att jag behåller 39,5:an ett tag framöver och ser hur det känns över tid och så får vi se om den då känns helt rätt eller om jag så småningom köper mig en 43,5mm.
43,5 är en 2mm högre och ett klart snäpp tyngre än 39,5, något man måste vara bekväm med. För mig gick den över gränsen så sett, ägt den i en 7-8 månader. Men annars så satt den väldigt bra och jag tycker det ser bättre ut på din storlek av arm. En PO skall ha lite substans. Provade 39,5 ett par gånger innan jag köpte min och då tavlan är mindre än en standard SMP i 41 så upplevdes den helt enkelt för liten. TYcker att den äldre 42mm-boetten är den bästa storleken på PO och allra bäst är den första med 2500-verk då den är lite lägre. Subjektivt givetvis då vi skiljer i armstorlek, min är 18cm.

Jag har min 7:e klocka som man får snurra timvisaren två varv för att byta datum och tvekar inte över fler med den egenskapen även om quickset datum ju är rätt skönt. En sak jag uppskattar på 8900/8500-verken är att rotorn är helt tyst, har nu två Omega SMP med 8800 och att rotorn hörs känns helt enkelt lite mindre premium.
 

hroges

Omega
43,5 är en 2mm högre och ett klart snäpp tyngre än 39,5, något man måste vara bekväm med. För mig gick den över gränsen så sett, ägt den i en 7-8 månader. Men annars så satt den väldigt bra och jag tycker det ser bättre ut på din storlek av arm. En PO skall ha lite substans. Provade 39,5 ett par gånger innan jag köpte min och då tavlan är mindre än en standard SMP i 41 så upplevdes den helt enkelt för liten. TYcker att den äldre 42mm-boetten är den bästa storleken på PO och allra bäst är den första med 2500-verk då den är lite lägre. Subjektivt givetvis då vi skiljer i armstorlek, min är 18cm.

Jag har min 7:e klocka som man får snurra timvisaren två varv för att byta datum och tvekar inte över fler med den egenskapen även om quickset datum ju är rätt skönt. En sak jag uppskattar på 8900/8500-verken är att rotorn är helt tyst, har nu två Omega SMP med 8800 och att rotorn hörs känns helt enkelt lite mindre premium.
Okej ja det är som sagt ett svårt val för mig. Tycker både 39,5 och 43,5 sitter bra men på olika sätt. Har aldrig testat 42:an.

Jag har lagt märke till det rasslade ljudet från rotorn och till en början blev jag orolig att något var fel med klockan.
Efter lite research insåg jag ganska snabbt att det är mer regel än undantag på dessa kaliber.
Stör mig inte nämnvärt men som du säger så känns det lite mindre premium.
Bortsett från det tycker jag klockan är suverän.
Min förra PO cal 8800 gick knappt en halv sekund + per dygn. Denna går drygt 5 sekunder +. Så det är väl lite tråkigt. Vet inte om man bör kolla upp detta eller leva med det?
 
Topp