• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Planet Ocean Deep Black

DET ÄR EN OMEGA! Vem i sina sinnes fulla bruk lägger 100 papp på en Omega? För 100 papp får man ju en hi end-klocka.

Omega är ju ett high-end märke, du måste hänga med i utvecklingen, yonsson ;) Visst finns det dyrare klockor, it always does, men sett till vad du får för pengarna är Omega som varumärke oövervinneligt för tillfället - manufakturen är spjutspetsen i den tekniska utvecklingen och produkterna håller högsta världsklass. Dock kan även jag tycka att priset är väl saftigt i just detta fall; åtminstone 30k för mycket. Och jag hoppas på mindre storlekar framöver för de av oss med mer modesta handleder. Sedan är jag inte alls övertygad om att keramik som boettmaterial är framtiden - själv skulle jag vara mer än lovligt ängslig om jag lade över 100k på en klocka när världsgarantin sedan löper ut efter fyra år. Visst har keramiken fantastiska fördelar i sin vikt och motståndskraft, men bilder av avslagna bandhorn och flisor som lossnat har ändå etsat sig fast på min hornhinna. Omega har förstås testat materialen ingående och känner sig trygga med resultaten då keramik nu introduceras som boettmaterial i fler och fler modeller - det blir spännande att se hur klockorna klarar 20, 30 år av flitigt brukande. Just det här tåget väntar jag med att hoppa på, just in case.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Omega är ju ett high-end märke, du måste hänga med i utvecklingen, yonsson ;) Visst finns det dyrare klockor, it always does, men sett till vad du får för pengarna är Omega som varumärke oövervinneligt för tillfället - manufakturen är spjutspetsen i den tekniska utvecklingen och produkterna håller högsta världsklass. Dock kan även jag tycka att priset är väl saftigt i just detta fall; åtminstone 30k för mycket. Och jag hoppas på mindre storlekar framöver för de av oss med mer modesta handleder. Sedan är jag inte alls övertygad om att keramik som boettmaterial är framtiden - själv skulle jag vara mer än lovligt ängslig om jag lade över 100k på en klocka när världsgarantin sedan löper ut efter fyra år. Visst har keramiken fantastiska fördelar i sin vikt och motståndskraft, men bilder av avslagna bandhorn och flisor som lossnat har ändå etsat sig fast på min hornhinna. Omega har förstås testat materialen ingående och känner sig trygga med resultaten då keramik nu introduceras som boettmaterial i fler och fler modeller - det blir spännande att se hur klockorna klarar 20, 30 år av flitigt brukande. Just det här tåget väntar jag med att hoppa på, just in case.

Vänligen
Forumets undersköterska
Keramik är cool men spm du säger, hellre ett klassiskt material. Lite repor kan man ju leva med, värre med ett avslaget bandhorn.

Definitionen av hi end är ju något flytande men jag skulle knappast kalla Omega hi end. Eller har de någon mekanisk evighetskalender undangömd i modellslafferiet? Har de någon tourbillon? Har de någon split second chrono? Har de någon Minute repeater? Har de någon flyback chrono?

Nej, Omega är lika lite hi end som Rolex är.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag sålde Puma-knivar i keram på 90-talet, tappade du en sådan i golvet fick du så vackert plocka upp alla delar som bladet resulterade i. Hur går det med en modernt tillverkad dinka i keram?
image.png
image.png
image.jpeg
 
Keramik är cool men spm du säger, hellre ett klassiskt material. Lite repor kan man ju leva med, värre med ett avslaget bandhorn.

Definitionen av hi end är ju något flytande men jag skulle knappast kalla Omega hi end. Eller har de någon mekanisk evighetskalender undangömd i modellslafferiet? Har de någon tourbillon? Har de någon split second chrono? Har de någon Minute repeater? Har de någon flyback chrono?

Nej, Omega är lika lite hi end som Rolex är.

En definitionsfråga såklart, jag tror dock många likt mig klassificerar både Omega och Rolex som high-end. Och apropå tourbillons; möt Omega kaliber 2635 med co-axial gång. Inom ramarna för De Ville-kollektionen finns urverket i bland annat denna gulddinka. Den blir din för 1,1 miljoner kronor.

Vänligen
Forumets undersköterska

image.jpg


image.jpg
 

Apansson

Torpare
Tuff med röd. Keramik är lame. Ingen länk är lame. 45,5 är bra storlek på PO. Allt över 50k efter rabatt för en PO är för dyrt om den inte är i helguld.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En definitionsfråga såklart, jag tror dock många likt mig klassificerar både Omega och Rolex som high-end. Och apropå tourbillons; möt Omega kaliber 2635 med co-axial gång. Inom ramarna för De Ville-kollektionen finns urverket i bland annat denna gulddinka. Den blir din för 1,1 miljoner kronor.

Vänligen
Forumets undersköterska

image.jpg


image.jpg
Du döpte precis om premium-märken till high end. Dags att maila Swatch Group och be dem uppdatera sin lista.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Keramik är cool men spm du säger, hellre ett klassiskt material. Lite repor kan man ju leva med, värre med ett avslaget bandhorn.

Definitionen av hi end är ju något flytande men jag skulle knappast kalla Omega hi end. Eller har de någon mekanisk evighetskalender undangömd i modellslafferiet? Har de någon tourbillon? Har de någon split second chrono? Har de någon Minute repeater? Har de någon flyback chrono?

Nej, Omega är lika lite hi end som Rolex är.
Och hur många tourbilloner får du för 100k? Det är väl bara Heuers senaste som ligger i krokarna. Nu jämför jag givetvis i prisklassen, om vi tar bort taket så hamnar vi ju på HYT och liknande, men det är väl inte så relevant för diskussionen. Du får ju verkligen cutting edge teknik i allt från urverk til boett, spänne etc. för de där 100k (och vi alla vet ju att det inte kommer att bli 100k med rabatt).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Och hur många tourbilloner får du för 100k? Det är väl bara Heuers senaste som ligger i krokarna. Nu jämför jag givetvis i prisklassen, om vi tar bort taket så hamnar vi ju på HYT och liknande, men det är väl inte så relevant för diskussionen. Du får ju verkligen cutting edge teknik i allt från urverk til boett, spänne etc. för de där 100k (och vi alla vet ju att det inte kommer att bli 100k med rabatt).
Du får fortfarande en BP, JLC eller Bregeut för samma peng. Det är såklart upp till dig, det finns dårar som lägger 60 papp på en IWC med ETA också.
 
Senast ändrad:
Du döpte precis om premium-märken till high end. Dags att maila Swatch Group och be dem uppdatera sin lista.

Jag brukar för enkelhetens skull föredra gamla goda low-end, medium/middle-end och high-end. Swatch-gruppen utgår från Basic-, Middle-, High- och så Prestige/Luxury. Omega ingår i den översta falangen. Det jag önskade påpeka är att gemene man nog snarare tänker på Rolex och Omega, de två mest betydande schweiziska varumärkena i högsta skolan, när det gäller high-end och inte exklusiva mikrotillverkare som Breguet eller Harry Winston som är okända för den stora massan bland konsumenterna.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Du får fortfarande en BP, JLC eller Bregeut för samma peng. Det är såklart till dig, det finns dårar som lägger 60 papp på en IWC med ETA också.
Precis, jag tycker att Omegas nya PO:s erbjuder häftigare ingenjörskonst än att flasha med att man ska kontrollera varje klocka i 1000 timmar :) Bara en sån sak som att utveckla ett boettlock där locket alltid hamnar rätt rent estetiskt är ju kul.
 

TompaC

Rolex
2-Faktor
Är i övrigt ett stort fan av Omega och seamaster serien, tyckte att PO 42an passade nätt och jämt på min handled så när det står att det är en 45,5a tappade de mitt intresse tyvärr.. Gillar designen och alltid varit ett stort fan av GMT komplikationen men priset och storleken gör att det blir ett "no buy" från mig..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis, jag tycker att Omegas nya PO:s erbjuder häftigare ingenjörskonst än att flasha med att man ska kontrollera varje klocka i 1000 timmar :) Bara en sån sak som att utveckla ett boettlock där locket alltid hamnar rätt rent estetiskt är ju kul.
Håller med om att det är snyggt precis som kronor som alltid hamnar rätt men det finns ju flera lösningar för att lyckas med det när det gäller baklock, knappast en världsnyhet.
 

hannes1988

Cartier
De är riktigt snygga tycker jag liksom jag gärna hade tagit en keramisk Speedmaster också om det nu inte hade varit så stora! Men som andra sagt hoppas man kunna få se något i en mindre storlek närmare 40mm och inte 15cm på höjden (ja jag överdriver!) men det är alldeles för klumpigt enligt mig.
 
Topp