• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Planet Ocean Deep Black

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Kanske för att
1: Rolex > Omega
2: Rolexförsäljare behöver inte slentrianmässigt sänka priset med 25%.
3: Rolex har sanslöst mycket bättre andrahandsvärde än Omega.

Rolex > Omega? Menar du i tillverkningsvolym (vilket stämmer) eller din personliga uppfattning?
Ingen av dina punkter förändrar huvudfrågan, närmare bestämt "vad får jag för pengen"? Är Rolex urverk bättre än tex 9300-verket? Är detaljarbetet på klockorna bättre? Är kvaliteten högre?
 

POO

Panerai
Eller så har alla inte samma behov av att försöka visa sin status genom klockan som du? :)

Alltså nja, för om man endast tar hantverk och bruksvärde, vilket jag uppfattade att du menade, och också tar pris med i beräkningen. Då har jag svårt att se att man skulle komma ut med en Rolex på armen i slutändan, eller Omega för den delen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rolex > Omega? Menar du i tillverkningsvolym (vilket stämmer) eller din personliga uppfattning?
Ingen av dina punkter förändrar huvudfrågan, närmare bestämt "vad får jag för pengen"? Är Rolex urverk bättre än tex 9300-verket? Är detaljarbetet på klockorna bättre? Är kvaliteten högre?
Rolex har högre status än Omega. Omega tillverkar fler klockor än marknaden vill ha, Rolex gör tvärt om och säljer därför till ett pris närmare listpris.

Marknaden tycker Rolexpriserna är OK, det tycker de inte om Omegas priser.
 

Tärnan

Cartier
Det mesta av de senaste inläggen är way of topic. Ämnet om andrahandsvärde är dock intressant så skapa gärna en egen tråd om det så kanske läsarna av Planet Ocean Deep Black sitt lystmäte tillgodosett utan att behöva scrolla förbi allt sandlådetjafs.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Går man på andrahandsvärde så är ju Rolex>allt annat. Bp, Breguet, ALS har kasst andrahandsvärde
Sant, men däri ligger ju den största prisskillnaden, 100 papp för en Omega är tokigt. Inte många som har råd att tappa 40% när de går ut igenom dörren. Köper man nya Bp, Breguet & ALS så kanske man har det. :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Alltså nja, för om man endast tar hantverk och bruksvärde, vilket jag uppfattade att du menade, och också tar pris med i beräkningen. Då har jag svårt att se att man skulle komma ut med en Rolex på armen i slutändan, eller Omega för den delen.
Fast det är ju helt fel. Du kan få en Aqua terra ny för ca 35 och då får du sjukt mycket klocka för pengarna. Säg mig vilket annat märke som har en klocka i samma prisklass med ett sådant urverk och en sådan finish.
 

POO

Panerai
Ja alltså jag förstår inte vad du menar med att man får seiko för 5 000 000? Vilken seiko ska du köpa för 5 miljoner?

Förutom att '-tangenten hängt sig här i min boxvinsdimma, finns det andra argument att köpa Omega framför Seiko? Om man inte tar igenkänningsfaktorn i beaktande.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Förutom att '-tangenten hängt sig här i min boxvinsdimma, finns det andra argument att köpa Omega framför Seiko? Om man inte tar igenkänningsfaktorn i beaktande.
Du trollar va? Du kan inte jämföra en 5000krsseiko med en Omega för 35000. Fronta inte med din okunnighet sådär.
 

POO

Panerai
Du trollar va? Du kan inte jämföra en 5000krsseiko med en Omega för 35000. Fronta inte med din okunnighet sådär.

Ta nu inte allt så allvarligt, men du bryr dig inte om varumärke och igenkänningsfaktor över huvud taget? Du värderar endast hantverk, prestanda osv. osv. Och då landar valet, om man väger in pris, enligt dig på en Omega?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ta nu inte allt så allvarligt, men du bryr dig inte om varumärke och igenkänningsfaktor över huvud taget? Du värderar endast hantverk, prestanda osv. osv. Och då landar valet, om man väger in pris, enligt dig på en Omega?
Svara på frågan istället, vilken annan klocka får du för 35k som har ett urverk i klass med omega 8500, samma finish etc.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Någon jämförde med ljud (hifi) och då vill jag tillägga att begreppet High End är ett lika vitt begrepp där som det diskuteras om klockor här. Ett par fronthögtalare för 20k snuddar vid high end. En högtalare för en halv mille kallas oxå high end.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Mailade både Krons och Rob men ingen ville svara när 39,5mm kommer eller pris :( otroligt sugen på 39,5mm, den klockan har potential att vara den perfekta dykaren.
 

Tärnan

Cartier
OT! Hur mycket jag än vill, då jag verkligen tycker om PO, så får jag inte ihop det i huvudet. De färgglada nya keramiska varianterna ger mig helt motsatt känsla jämfört prissättningen. Jag får en viss igenkänningskänsla men inte en dyrare eller exklusivare sådan, utan billigare. Fattar ingenting, tycker att Omega sänker PO faktiskt.
Omega-Seamaster-Planet-Ocean-Deep-Black-GMT-aBlogtowatch-4.jpg
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Någon jämförde med ljud (hifi) och då vill jag tillägga att begreppet High End är ett lika vitt begrepp där som det diskuteras om klockor här. Ett par fronthögtalare för 20k snuddar vid high end. En högtalare för en halv mille kallas oxå high end.

Allt handlar om ens personliga referenser, för mig är 80 tusen uppåt high end inom hifivärlden och inom klockvärlden är vc,pp mm high end och Omega är mycket klocka för pengarna exakt som en högtalare för 30 tusen kan vart sjukt mycket ljud för pengarna men innan jag hade köpt och ägt en omega så var det High End "the shit of the shit" samma sak med högtalare innan jag ägt högtalare i den tyngre klassen, men i slutändan så handlar det om ens personliga referenser.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Rolex har högre status än Omega. Omega tillverkar fler klockor än marknaden vill ha, Rolex gör tvärt om och säljer därför till ett pris närmare listpris.

Marknaden tycker Rolexpriserna är OK, det tycker de inte om Omegas priser.
Det besvarar över huvud taget inte frågan om bang for the buck utifrån urverk, kvalitet, finish etc. Som genuint klockintresserad torde det vara det som primärt önskas, även om flippare givetvis måste tänka på andrahandsvärde etc.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Allt handlar om ens personliga referenser, för mig är 80 tusen uppåt high end inom hifivärlden och inom klockvärlden är vc,pp mm high end och Omega är mycket klocka för pengarna exakt som en högtalare för 30 tusen kan vart sjukt mycket ljud för pengarna men innan jag hade köpt och ägt en omega så var det High End "the shit of the shit" samma sak med högtalare innan jag ägt högtalare i den tyngre klassen, men i slutändan så handlar det om ens personliga referenser.
Njae, riktigt så är det inte. Åsikten att var och en skulle avgöra vad som är High end haltar betänkligt. För en arbetslös trebarnsmamma skulle en Tissot i så fall vara High end och det förstår vi ju allihop att det inte är. Alltså behövs någon slags konklusion och gemensam nämnare om vad som är High end. Och denna nämnare är mycket bred oavsett om det gäller klockor eller ljud.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det besvarar över huvud taget inte frågan om bang for the buck utifrån urverk, kvalitet, finish etc. Som genuint klockintresserad torde det vara det som primärt önskas, även om flippare givetvis måste tänka på andrahandsvärde etc.
Jag har inte ägt Omega tillräckligt för att uttala mig om det (har inte ägt en enda modern). Tycker de har för få modeller som tilltalar mig. Proplof och Speedmaster är ju kul, resten är trök.

Som "genuint klockintresserad" så är det ju olika saker som lockar olika personer oavsett om det är logiskt eller inte.
 
Senast ändrad:

INSANE

Panerai
2-Faktor
Njae, riktigt så är det inte. Åsikten att var och en skulle avgöra vad som är High end haltar betänkligt. För en arbetslös trebarnsmamma skulle en Tissot i så fall vara High end och det förstår vi ju allihop att det inte är. Alltså behövs någon slags konklusion och gemensam nämnare om vad som är High end. Och denna nämnare är mycket bred oavsett om det gäller klockor eller ljud.
Kan väl hålla med om att en Tissot inte är High end men som du säger så är begreppet väldigt brett inom både klockor och ljud, då blir det svårt att fastställa rent allmänt vad som ska vara High end därför är det lättare och gå efter sina egna referenser tycker jag.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har inte läst hela tråden men är det inte bara Omegas sätt att närma sig Rolex, genom att höja sina priser och få högre status?

Knallade förbi en Omega-butik i veckan och utan att veta riktigt varför känns det som att de så gärna vill vara något de inte är.
 
Är starkt skeptiskt till priset, är det så dyrt att ta fram keramiska boetter, eller vad är det som kostar, tillverkningsprocessen? Väldigt oklart, och då är jag utbildad inom ämnet.

Sedan är det som många andra nämn och visat hemska bilder på, att keramer är stryktåligt på sådan sätt att det är hårt och resistent mot repor, värme osv. Det medför dock att det är förbannat sprött och därför går det sönder om det tappas (knivar) eller får hårda stötar mot sig, kolla bara bilderna på IWC-klockan som var mindre roliga. Dock så går utvecklingen framåt i det området också.

Även storleken är inget för mig i det här fallet, är gränsfall att jag ens kan rocka en PO 42mm.

En positiv sak var designen på den svarta varianten, de andra, röd och blå, kändes sådär.
Sen får man inte sticka under stolen att det är roligt med lite nya varianter, behövs för utveckling och konkurrens.
 

Klockenthusaist

Breitling
Omega har nu släppt 4 nya PO modeller. De är alla 45,5mm med gmt. Boetterna är helt keramiska och skurna ur ett enda block. Vridningen i de färgade är liquidmetal mellan 0-15 och sen en blandning av gummi och keramik. Priset kommer ligga på runt 10kchf för de vanliga och 13500chf för sedna modellen.
Hur lyder domen KS?
Personligen så gillar jag dem men tycker priset är för högt.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Topp