• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Planet Ocean Deep Black

Har inte läst hela tråden men är det inte bara Omegas sätt att närma sig Rolex, genom att höja sina priser och få högre status?

Knallade förbi en Omega-butik i veckan och utan att veta riktigt varför känns det som att de så gärna vill vara något de inte är.

Varför kan de inte vara det? Jag tror inte det står i någon bok att Rolex > Omega för all tid som återstår i universum. Omega's prisökningar kanske är orimliga och taktiskt tveksamma, det vet jag inget om, men de trycker ur sig nya tekniska lösningar i ett jäkla tempo. Det är fränt.

Är starkt skeptiskt till priset, är det så dyrt att ta fram keramiska boetter, eller vad är det som kostar, tillverkningsprocessen? Väldigt oklart, och då är jag utbildad inom ämnet.

Sedan är det som många andra nämn och visat hemska bilder på, att keramer är stryktåligt på sådan sätt att det är hårt och resistent mot repor, värme osv. Det medför dock att det är förbannat sprött och därför går det sönder om det tappas (knivar) eller får hårda stötar mot sig, kolla bara bilderna på IWC-klockan som var mindre roliga. Dock så går utvecklingen framåt i det området också.

Även storleken är inget för mig i det här fallet, är gränsfall att jag ens kan rocka en PO 42mm.

En positiv sak var designen på den svarta varianten, de andra, röd och blå, kändes sådär.
Sen får man inte sticka under stolen att det är roligt med lite nya varianter, behövs för utveckling och konkurrens.

+1, tänk dig prylarna vi haft idag om inte konkurrens funnits i branscherna? Kolla hemelektroniks och mobilteknikbranschen bara, total war.


+135.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Varför kan de inte vara det? Jag tror inte det står i någon bok att Rolex > Omega för all tid som återstår i universum. Omega's prisökningar kanske är orimliga och taktiskt tveksamma, det vet jag inget om, men de trycker ur sig nya tekniska lösningar i ett jäkla tempo. Det är fränt.
Inom överskådlig framtid har inte Omega något att hämta mot Rolex. Det spelar ingen roll vad Omega uppfinner, folk uppfattar Rolex som premium och något att sträva efter. Det är så klart min personliga uppfattning om någon skulle undra.
 
Inom överskådlig framtid har inte Omega något att hämta mot Rolex. Det spelar ingen roll vad Omega uppfinner, folk uppfattar Rolex som premium och något att sträva efter. Det är så klart min personliga uppfattning om någon skulle undra.

Jag tycker också likadant, Rolex är Rolex liksom. Men vad händer när den uppfattningen förändras?

Audi var inte någon utmanare för Mercedes på 80-Talet, Huawei var inte någon utmanare till Samsung 2010 och Nokia var King of the hill i mobiltelefoner fram till 2000-Talets mitt.

Thing's change.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker också likadant, Rolex är Rolex liksom. Men vad händer när den uppfattningen förändras?

Audi var inte någon utmanare för Mercedes på 80-Talet, Huawei var inte någon utmanare till Samsung 2010 och Nokia var King of the hill i mobiltelefoner fram till 2000-Talets mitt.

Thing's change.
Visst ändras saker men lågprisprodukter kan inte riktigt jämföras med lyxprodukter. Som jag skrev ovan kan jag inte se att Omega skulle komma upp på samma nivå som Rolex inom överskådlig framtid men vi får bestämma träff i den här tråden år 2050 så får vi se :)
 
Visst ändras saker men lågprisprodukter kan inte riktigt jämföras med lyxprodukter. Som jag skrev ovan kan jag inte se att Omega skulle komma upp på samma nivå som Rolex inom överskådlig framtid men vi får bestämma träff i den här tråden år 2050 så får vi se :)
Vet inte om jag tolkar fel nu men lågprisprodukt vore väl att ta i vad gäller Omega. De flesta av deras modeller ligger ju numera i spannet 50-70k och uppåt. Visst inte riktigt lika dyrt som Rolex men något lågpris är det ju inte direkt tal om.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vet inte om jag tolkar fel nu men lågprisprodukt vore väl att ta i vad gäller Omega. De flesta av deras modeller ligger ju numera i spannet 50-70k och uppåt. Visst inte riktigt lika dyrt som Rolex men något lågpris är det ju inte direkt tal om.
Du tolkade fel men jag tar på mig att jag var otydlig! :)

Menade mobiltelefontillverkarna som var med i exemplet som jag citerade. Ser inte mobiltelefoner som en premiumprodukt, snarare en vardagsprodukt som alla köper.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag tycker också likadant, Rolex är Rolex liksom. Men vad händer när den uppfattningen förändras?

Audi var inte någon utmanare för Mercedes på 80-Talet, Huawei var inte någon utmanare till Samsung 2010 och Nokia var King of the hill i mobiltelefoner fram till 2000-Talets mitt.

Thing's change.
Fast Audi är väl fortfarande ingen utmanare till Mercedes och Huawei ingen större utmanare till Samsung.

Vad Omega har att jobba på är väl finishering och produktportfölj egentligen, tekniken finns ju där. Brister för Omegas produktportfölj är väl framförallt att man har dåligt med dressklockor. DeVille är väl en serie klockor man lika gärna skulle kunna skrota så det finns ju bara Globemaster och möjligen Constellation.
 

johning

Omega
Ohh... denna har jag missat. Lika bra det med tanke på priset.
- Men det är onekligen en riktigt läcker klocka. Och eftersom att jag till råga på allt är ett stort fan av just PO då min första riktiga klocka var... är (Nu när jag köpt tillbaka den) en 42mm PO så är det ju inte utan att man blir lite frälst.
Drömmen för min degen del vore just en 42mm PO med GMT.
 

Ola G

Cartier
Inget att bli upphetsad över, den svarta var ok ända tills jag läste priset, resten såg ut som Invictas
Med vänlig hälsning
Ola G
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Visst ändras saker men lågprisprodukter kan inte riktigt jämföras med lyxprodukter. Som jag skrev ovan kan jag inte se att Omega skulle komma upp på samma nivå som Rolex inom överskådlig framtid men vi får bestämma träff i den här tråden år 2050 så får vi se :)
Gå tillbaka i tiden så såg det lite annorlunda ut. Mao är inget statiskt så vi får se hur väl strategin faller ut. Finns folk till allt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Omega är ett företag som andas fram bra klockor. Många är fula eller "fel", för höga listpriser men marknaden köper när de når ner till rimligt pris. Den här är snygg och tuff, men svart boett behåller ingen länge. Därför tror jag de kommer säljas betydligt lägre i pris och vara mycket populära begagnade.
 

newstick

Omega
2-Faktor
Omega är ett företag som andas fram bra klockor. Många är fula eller "fel", för höga listpriser men marknaden köper när de når ner till rimligt pris. Den här är snygg och tuff, men svart boett behåller ingen länge. Därför tror jag de kommer säljas betydligt lägre i pris och vara mycket populära begagnade.

+1
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Omega är ett företag som andas fram bra klockor. Många är fula eller "fel", för höga listpriser men marknaden köper när de når ner till rimligt pris. Den här är snygg och tuff, men svart boett behåller ingen länge. Därför tror jag de kommer säljas betydligt lägre i pris och vara mycket populära begagnade.
Svart boett har ju förr haft problemet att den blir ful med tiden. Det problemet har ju inte en keramisk som i princip för alltid håller sig i perfekt skick. Så av den skull tror jag inte att moderna svarta boetter säljs av på samma sätt som äldre modeller.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Svart boett har ju förr haft problemet att den blir ful med tiden. Det problemet har ju inte en keramisk som i princip för alltid håller sig i perfekt skick. Så av den skull tror jag inte att moderna svarta boetter säljs av på samma sätt som äldre modeller.
Det kan absolut stämma. Det är en intressant poäng du kommer med.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Svart boett har ju förr haft problemet att den blir ful med tiden. Det problemet har ju inte en keramisk som i princip för alltid håller sig i perfekt skick. Så av den skull tror jag inte att moderna svarta boetter säljs av på samma sätt som äldre modeller.
Det kan absolut stämma. Det är en intressant poäng du kommer med.
 
Topp