• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega PO 2500 eller 8500

Suits123

Breitling
Hej!

Letat och längtat efter en Planet Ocean ett bra tag nu. Jag funderar nu på om jag ska slå till på en PO 42mm 2500 eller en 8500. Skiljer ju en hel del i pris men också i skick. Med lite tur får man en 8500 i bra skick för 27-29 och en 2500 för 16-17 i sämre skick. 27tkr skulle svida till ordentligt och anser mig egentligen bara ha råd med den äldre. Samtidigt vill man inte behöva serva den efter två-tre år.

Några inputs innan jag ställer in jaktsiktet?

Med vänlig hälsning,
Nikola
 

Ninen79

Audemars
Köp den som tilltala dig bäst även om den kostar mer, du kommer att spara pengar i längden jag lovar:)
Valet mellan dessa två så skulle jag välja PO med ett 2500 D urverk i.
 

Suits123

Breitling
Tack för svar!

Antar att det krävs att ägaren har lämnat in den på service eller liknande för att få reda på om det är en C eller D? Egentligen gillar jag mer den nya 8500 men som sagt så svider de där extra 11000-12000kr rätt mycket.

MVH
Nikola
 
ok, då är det inget att chansa på. Har också funderat på dessa klockor men dem är alldeles för stora tycker jag, iaf 8500 verkar sitta som en stor kanelbulle på armen, men jag har också ganska taniga handleder.
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Tack för svar!

Antar att det krävs att ägaren har lämnat in den på service eller liknande för att få reda på om det är en C eller D? Egentligen gillar jag mer den nya 8500 men som sagt så svider de där extra 11000-12000kr rätt mycket.

MVH
Nikola
Fast egentligen svider det väl ännu mer att titta ner på armen och se nånting du nästan vill ha? ;)
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Har du en till salu eller ;) Beroende på vad som kommer upp på K&S framöver så kanske jag kniper en 8500.

Tack för er hjälp!
Haha nädå, tycker bara det är vettigast att köpa det man egentligen vill ha(om det är inom räckhåll vs), risken är annars överhängade att man inte blir helt nöjd :)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fina klockor båda två. Mitt tips är att du handlar en 2500 av senare model typ nu och sparar lite mer slantar till ett ev köp av en 8500 om ett tag. Du lär inte tappa många spänn på 2500 om du hittar en till rätt pris vill säga :)
2500 är vackrare men 8500 är ju något upphottad..
 

calzone

Vacheron
Köp det som känns rätt :), min säger hallå !
IMG_0870_zpsbda47c46.jpg
 

SJ Smythe

Cartier
Tack för svar!

Antar att det krävs att ägaren har lämnat in den på service eller liknande för att få reda på om det är en C eller D? Egentligen gillar jag mer den nya 8500 men som sagt så svider de där extra 11000-12000kr rätt mycket.

MVH
Nikola

Man kan se skillnad på 2500C och 2500D genom att kolla fonten på datumhjulet. Ettorna har en "flagga" på D och är raka på C (om jag minns rätt). Finns bilder och beskrivning av detta på nätet om du söker.
 

Isodor

Audemars
Älskar min 42mm cal 8500. Den gråa bezeln är så vacker. Dock älskar jag grå.

Har inga problem med höjden, jag har smala handleder men det är inget problem, dock hade cal 9300 varit för stor för mig, men den är grym på en "stor" människa. :D Typ Ricvin? :D
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Oavsett köp, är det mkt klocka för pengarna. Har själv med 2500 och var svårt att motivera ett till köp för att få 8500 verket dock är det ju sjukt vasst.
 
Tack för svar!

Antar att det krävs att ägaren har lämnat in den på service eller liknande för att få reda på om det är en C eller D? Egentligen gillar jag mer den nya 8500 men som sagt så svider de där extra 11000-12000kr rätt mycket.

MVH
Nikola

Nej, det räcker med en hastig titt på datumfönstret för att genast avgöra den saken, se bild nedan.

PO 2500 är förvisso en mycket kapabel klocka och klart prisvärd, med banbrytande men ändå beprövad teknik. Jag skulle lätt kunna åldras med en sådan. Men PO 8500 å andra sidan...ptja, den är magnifik. Mer än så...superlativerna räcker faktiskt inte riktigt till för att beskriva urverket i dess inre, och även dess yttre har förfinats till en ny och högre nivå vad gäller boett och länk. Om PO 2500 är välbyggd så är PO 8500 solid som ett kassaskåp. Prisskillnaden om ca 10k kan tyckas mycket, men i grunden är det faktiskt två helt olika klockor som bara har namnet gemensamt och där den dyrare versionen inte bara är mer solid utan dessutom har ett helt unikt urverk som av många rankas som världens bästa standardverk. Inte undra på att Omega bestämde sig för att, minst sagt kontroversiellt, förse PO 8500 med glasbaksida (en dykarklocka har ju likt PO 2500 av tradition alltid ett boettlock i solitt stål) så att man kan beundra livet där inne.

Vänligen
Forumets undersköterska

omegacal2500cvs2500d.jpg
 

Suits123

Breitling
Tack för ett riktigt bra svar undersköterskan!

Jag har hittat en månad gammal PO 42mm 8500 med extra svart omega gummiband, nu är det bara formaliteterna kvar.
 
Vad är det för tjocklek på 2500 resp 8500? Finns båda i 42 och 45 mm?

Jo, både första och andra generationen finns i 42 och 45,5mm. Sedan i somras finns numera en tredje generation, med PO 8900 i spetsen, också att tillgå.

PO 2500 är 14,2mm mot PO 8500 som är 15,7mm. Det låter kanske inte så mycket, men visst känns skillnaden. Och det är en vanesak, efter en vecka med PO 8500 tänkte jag inte mer på det och då bär jag den med NATO som ytterligare bidrar till höjden. Här är en lånad bild från skribenten Taddyangel på Omegaforums.

126591-78e61a04b5b6ba28e1f6b544dad684ed.jpg


Vänligen
Forumets undersköterska
 

flugan

Cartier
Nej, det räcker med en hastig titt på datumfönstret för att genast avgöra den saken, se bild nedan.

PO 2500 är förvisso en mycket kapabel klocka och klart prisvärd, med banbrytande men ändå beprövad teknik. Jag skulle lätt kunna åldras med en sådan. Men PO 8500 å andra sidan...ptja, den är magnifik. Mer än så...superlativerna räcker faktiskt inte riktigt till för att beskriva urverket i dess inre, och även dess yttre har förfinats till en ny och högre nivå vad gäller boett och länk. Om PO 2500 är välbyggd så är PO 8500 solid som ett kassaskåp. Prisskillnaden om ca 10k kan tyckas mycket, men i grunden är det faktiskt två helt olika klockor som bara har namnet gemensamt och där den dyrare versionen inte bara är mer solid utan dessutom har ett helt unikt urverk som av många rankas som världens bästa standardverk. Inte undra på att Omega bestämde sig för att, minst sagt kontroversiellt, förse PO 8500 med glasbaksida (en dykarklocka har ju likt PO 2500 av tradition alltid ett boettlock i solitt stål) så att man kan beundra livet där inne.

Vänligen
Forumets undersköterska

omegacal2500cvs2500d.jpg
En helt annan fråga till forumets expert.
Är ganska trött på den orange bezeln, kan man byta till svart...om ja var beställer man och vad kostar det?
 
Topp