• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega restaurering eller ej, tips mottages

Stezover

Omega
Hej,

Jag är ny här på KS och mitt första inlägg!
Söker lite tips och råd gällande vintage klockor. Har ingen direkt större kunskap mer än att jag gillar klockor och gamla prylar.

Det gäller ärvda klenoder från farfar som ligger mig varmt om hjärtat. En Omega Constellation halvguld och en Omega Seamaster 30. Har bestämt för att jag vill få liv i dessa då dem bara ligger i en låda. Vad anser ni kunniga är värt att göra och restaurera på dessa?
Omega 1.jpg
Omega Constellation 2.jpg
Omega Constellation 3.jpg
Omega Constellation 4.jpg
Omega Constellation.jpg
Omega Seamaster 30.jpg


Det är tänkt jag skall behålla dessa och vill gärna ha reda på mer info. då jag nyligen har påbörjat min klocksamling.

Tacksam svar, Mvh
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Grattis till två trevliga ur :)

Jag hade satsat på att få urverken servade, packningar utbytta och en polering av plexiglasen om de är sprickfria och i vettigt skick i övrigt. Constellation verkar ha en fläck i mitten som kan vara olja från urverket. Detta är förmodligen svårt att göra så mycket åt men man kan alltid fråga urmakaren om det går att få bort.

Seamastern behöver en sekundvisare vilket urmakaren kanske kan hjälpa dig att hitta.

Polering av boetter hade jag undvikit men en rejäl rengöring i ultraljudstvätt borde urmakaren kunna fixa med lätthet.

Två snygga tunna armband av god kvalitet och saken är biff :)
 

Stezover

Omega
Tack för din input! 😊
Jag förstår, man bibehåller samtidigt den härliga patina som klockorna har fått. Men varför inte polera boeten?

Jag har faktiskt skickat iväg klockorna till Omega AD i Sthlm (swatch group).
Är det någon som har någon erfarenhet dem?

Gällande armband.. vad rekommenderar ni där? Hirsch?

😊 tack!
 

DrKlocka

Audemars
Tack för din input! 😊
Jag förstår, man bibehåller samtidigt den härliga patina som klockorna har fått. Men varför inte polera boeten?

Jag har faktiskt skickat iväg klockorna till Omega AD i Sthlm (swatch group).
Är det någon som har någon erfarenhet dem?

Gällande armband.. vad rekommenderar ni där? Hirsch?

😊 tack!
Det är det sämsta du kunde gjort om du hade önskat behålla dem så original som möjligt.

På rutin byts visare, oftast polering osv. Får väl hoppas du blir nöjd i alla fall.
 

DrKlocka

Audemars
Förklara varför det är det sämsta jag kunde gjort? Berätta vad jag skulle gjort istället? Tack!
Swatch group jobbar helst med nya klockor där det inte är bekymmer med visarbyte, polering osv.

Vänd dig till en mindre serviceverkstad istället, så får du enligt egna önskemål. Det finns många certifierade verkstäder för Omega. Var i landet bor du?
 

Stezover

Omega
Swatch group jobbar helst med nya klockor där det inte är bekymmer med visarbyte, polering osv.

Vänd dig till en mindre serviceverkstad istället, så får du enligt egna önskemål. Det finns många certifierade verkstäder för Omega. Var i landet bor du?
Okey, jag förstår! Har bara fått för mig att dem skall vara duktiga utefter vad man kan läsa sig till. Men vad vet man som nykomling 🙂 tack
Jag bor i nordvästra Skåne har försökt hitta någon häromkring som kan och har rätt känsla för dessa typen av klockor.
 

DrKlocka

Audemars
Okey, jag förstår! Har bara fått för mig att dem skall vara duktiga utefter vad man kan läsa sig till. Men vad vet man som nykomling 🙂 tack
Jag bor i nordvästra Skåne har försökt hitta någon häromkring som kan och har rätt känsla för dessa typen av klockor.
Du kan få jobbet gjort också av Swatch Group, men jag hade inte skickat en vintageklocka till dem i första hand. Bra på nyare klockor där originaldelar inte tillför något mervärde däremot.
Du kan säkert söka på forumet. Känns som att frågan dyker upp varje vecka här. Det går ju också att skicka iväg klockorna om du inte hittar någon nära dig.
 
Swatch group kommer troligen skicka till fabrik och deras vintage avdelning = dyrt
men då blir det också en rejäl renovering och inte endast service. tex kan tavlorna renoveras eller bytas ut.
 
Swatch group i Stockholm utför inte jobb på vintage utan allt skickas till Omegas fabrik i Schweiz. Där kan man oftast välja om man till exempel vill byta tavla eller ej ifall det råder kosmetiska defekter.

Men jag har för mig att man måste godkänna för en summa på att man vill reparera för minst x tusen kronor innan de ens skickar ner den till Schweiz och sen om det blir dyrare så får man ett kostnadsförslag på det.

Kan även tilläga att om man har tur så behöver det inte bli så dyrt heller. Men det beror såklart exakt på vad som behöver göras
 

Stezover

Omega
Swatch group i Stockholm utför inte jobb på vintage utan allt skickas till Omegas fabrik i Schweiz. Där kan man oftast välja om man till exempel vill byta tavla eller ej ifall det råder kosmetiska defekter.

Men jag har för mig att man måste godkänna för en summa på att man vill reparera för minst x tusen kronor innan de ens skickar ner den till Schweiz och sen om det blir dyrare så får man ett kostnadsförslag på det.

Kan även tilläga att om man har tur så behöver det inte bli så dyrt heller. Men det beror såklart exakt på vad som behöver göras
Tack för svar! Vi får se vad domen blir, bör få ett svar nästa vecka.. återkommer
 

Stezover

Omega
Såhär blev slutresultatet på Constellation.
Extremt nöjd, och blev som jag förväntade mig!
 

Bilagor

  • 14D2E50E-4EF5-4BA9-BAA9-76C351D35C38.jpeg
    14D2E50E-4EF5-4BA9-BAA9-76C351D35C38.jpeg
    315.4 KB · Visningar: 181
  • 89F44E9C-1191-45D4-85D9-0FF258385BF1.jpeg
    89F44E9C-1191-45D4-85D9-0FF258385BF1.jpeg
    276 KB · Visningar: 184
  • F25F6D3D-14B9-4A1B-A61A-EB4642AC4BCB.jpeg
    F25F6D3D-14B9-4A1B-A61A-EB4642AC4BCB.jpeg
    176.8 KB · Visningar: 182

Stezover

Omega
snyggt! Skickades den till Schweiz? Får man fråga vad kalaset gick på?
Jag skickade den till Schweiz med hjälp av Swatch. Tyckte allt kändes super seriöst och väldigt tryggt. Visst prislappen hamnade runt 10k för allt men då har man säkerställt att blivit 100% och den känslan var värd dem pengarna anser jag. Helnöjd med allt, och helt rätt känsla kvar i klocka enligt mig, men fast ändå nykänsla. Fick med en låda och alla delar även med certifikat (ursprung).
Jag har en gammal Seamaster 30 också som jag skall skicka till någon annan. Mer för att jämföra och dels för att jag är inte lika ”rädd” om den för OM det skulle hända något.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Såhär blev slutresultatet på Constellation.
Extremt nöjd, och blev som jag förväntade mig!

Du kanske redan har noterat det, men en rolig detalj med originalglas är att det finns en liten omega-logo precis i mitten på glaset. Har du sett den? ☺️

Bra att du blev nöjd med arbetet, det är det viktigaste. Men jag kan som andra verkligen rekommendera våra duktiga oberoende urmakare i Sverige, i synnerhet när det handlar om vintage. Tidlösa Ur har nämnts, men du har även Urservice i Norr och Vallgatans Urmakeri t ex. Idag är det väldigt vanligt att skicka klockor med REK fram och tillbaka så var urmakeriet ligger spelar ju ingen större roll.
 
Senast ändrad:

Stezover

Omega
Du kanske redan har noterat det, men en rolig detalj med originalglas är att det finns en liten omega-logo precis i mitten på glaset. Har du sett den? ☺️

Bra att du blev nöjd med arbetet, det är det viktigaste. Men jag kan som andra verkligen rekommendera våra duktiga oberoende urmakare i Sverige, i synnerhet när det handlar om vintage. Tidlösa Ur har nämnts, men du har även Urservice i Norr och Vallgatans Urmakeri t ex. Idag är det väldigt vanligt att skicka klockor med REK fram och tillbaka så var urmakeriet ligger spelar ju ingen större roll.
Jo, jag har noterat detta också! Härlig detalj :)

Kommer definitivt testa någon av ovannämnda för Seamaster.
 

Psykel

Patek
Spännande. Jag renoverade en omega från 60 talet för några år sedan. Dock kunde inte den urmakare fixa originalband. Det jag sökte var egentligen ett flexiband i guld på stål. Går det att få tag på? Ngn som vet?
Finns massor av på Tradera, om det är typ Speidel, Fixoflex, JB Champion och liknande du är ute efter. Finns väl nån Omega-brandad flexlänk också, men dom är nog rätt sällsynta i jämförelse.
 
Topp