• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster 1020

Hejsan

Jag behöver lite hjälp och åsikter.
Var egentligen på jakt efter en Seamaster eller Geneve i guld på stål när jag såg denna på Tradera, och idag kom den med posten. :)
Klockor är ett nytt intresse för mig så jag lyssnar gärna på både tips och åsikter.

Inne i klockan står det enligt säljaren:
Omega Swiss
Seventeen 17 jewels
Unadjusted
46995304

På locket:
Acier Inoxydable
Omega Watch Co
Fab. Swisse
Swiss made
LL
1660278.203
3660878.203

Bilden på urverket är från säljaren.
Glaset saknar omega-tecken och på baksidan står det även 1020 vilket inte syns på fotot.

Den ska hålla tiden bra men endast ha en gångreserv på ca 12h. Klockan är nyss uppackad så jag har inte hunnit mäta själv.
Mina spontana tankar är att klockan är i bättre skick än jag förväntade mig, men att länken känns billig.

Vad säger ni och hur skulle ni bedöma värdet?

Tack på förhand,
Erik

image1.JPG
image2.JPG
image3.JPG
image4.JPG
221774397_16f87a0e-b46c-43a4-94b4-f3e08a3c8c05.jpg
 

tdn-dk

Panerai
Har du trukket det helt op? Om den er servat skulle den have en gangreserve på ca. 40 timer. Cal. 1020 er specificeret til 42 timer.

1020.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har inte hunnit kolla själv än, säljarens uppgifter.
Om man vrider upp den manuellt, kan man vrida för mycket?

Nej, går inte att vrida för mycket på en modern automatisk klocka. Dock om den är oservad och du gör det till det till en vana att dra upp klockan manuellt istället för att låta rotorn dra upp den, finns det en risk delar i automatdelen slits snabbare (klinkhjul t.ex.). Vet inte om det gäller för alla automatverk dock. En rekommendation är att ta den till en urmakare som får titta på den.
 
Topp