• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster 166.00027 - smakråd

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Jag fick hem en Omega Seamaster 166.00027 som har en blekt bezelring men saknar "lumeplupp".

eSeD8NV.jpg


För någon vecka sedan klickade jag hem ett case samt bezelring från en 166.027 på Ebay. Funderar nu på hur man ska göra. På ett sätt känns det fel att flytta över urverket i det nyare caset för jag gillar ändå den blekta bezelringen. I dagsläget går dock inte bezelringen att rubba utan behöver rengöras.

1eQd74O.jpg


Hur hade ni tänkt/gjort?

Självklart så är det ju bara att lämna in klockan igen och flytta tillbaka urverket om man skulle ångra sig och jag hade ändå tänkt spara delarna. För övrigt så är caset, glaset samt kronan i bättre skick från 166.027:an.

För övrigt så ska klockan in för rengöring/service.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Behåll!

Bezeln fixas väl vid servicen iaf!?

Fixa tavla, visare + verk till ditt case så har du en till "ny" ! :)


Ja det får de ju se till att fixa. :) Jag tyckte att urverket såg bra ut men man ser ju att det behöver rengöras och att det antagligen kommit in lite fukt vid kronhalsen. Det har dock inte nått urverket.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Nu har jag lämnat in klockan till Gastons Ur. Har för mig att yonsson pratat gott om det stället tidigare. Urmakaren tyckte att jag skulle flytta över den nyare bezelringen men jag avstod det. Det var skönt att höra att urverket såg bra ut och att det egentligen bara var packningen till boettlocket som hade löst upp sig och skräpat ner en del.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Njae... Kanske stämmer delvis att jag talat gott om dem. De har et bra rykte och jag vet flera som varit nöjda med deras arbete, men jag har inte själv använt Gastons. Fin klocka för övrigt!
 

_jonte

Patek
Mycket fin klocka det där! Gillar hur pass jämnsliten den är. Kanske som att svära i kyrkan, men jag hade nog bett han fylla i lumepluppen på nåt sätt i matchande färg.
Vad tar Gastons för service Ekmikael?
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Mycket fin klocka det där! Gillar hur pass jämnsliten den är. Kanske som att svära i kyrkan, men jag hade nog bett han fylla i lumepluppen på nåt sätt i matchande färg.
Vad tar Gastons för service Ekmikael?


Tror att det är svårt att få det snyggt med lumepluppen. Om det varit en nyare klockan då hade jag förmodligen försökt fixa det men nu när man vill att den ska matcha indexen då blir det svårt. Tittar man på det nyare caset och på den bezelringen då är lumepluppen nästan åt det bruna hållet.

Han bad mig ringa tillbaka imorgon efter kl 15 för kostnadsförslag så det återstår att se om man blir ruinerad eller inte. :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Behåll vridringen på och vem bryr sig om den går att vrida på eller ej, just for looks eller brukar du använda den så håller jag tummarna för att den inte är limmad och förstörd utan går att återställa. :)
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Behåll vridringen på och vem bryr sig om den går att vrida på eller ej, just for looks eller brukar du använda den så håller jag tummarna för att den inte är limmad och förstörd utan går att återställa. :)


Nä för min del så behöver den absolut inte gå att vrida så länge den är centrerad. :) Nackdelen är om den är limmad och urmakaren sliter sönder den eller skadar den. :nailbiting:
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Bra val av klocka - min hälsar!

Går att variera med en massa olika band, ska se om jag kan få ordning på länken som jag även har


Riktigt fin! Det var faktiskt efter att jag sett din som jag kände att jag måste testa den här modellen. ;) Vad kör du på för bredd på banden? Har för mig att jag läst att länken är 19mm.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Riktigt fin! Det var faktiskt efter att jag sett din som jag kände att jag måste testa den här modellen. ;) Vad kör du på för bredd på banden? Har för mig att jag läst att länken är 19mm.
Var inte mening att fresta :)

Jo det är nog 19mm mellan luggarna. Det bruna skinnbandet är på 18mm och funkar rätt bra.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Är det någon som vet skillnaden på de olika modellerna? 166.027 vs 166.00027?

Jag tycker att det ser ut som att bezelringarna är i olika material men det beror väl kanske bara på att den ena är NOS medan den andra har slitits?
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Kan det inte vara som på Speedyn 145.022 och 145.0022, dvs. att det är när den är producerad som avgör?


Jo så är det helt klart men tänkte om det var någon annan skillnad mellan modellerna. Speedyn där är det väl så att 145.022 är äldre än 145.0022? I detta fallet är 166.00027 äldre än 166.027. Jaja det är bara att inse att man aldrig lär bli klok på dessa olika refnr. :)
 

fc2

Rolex
Behåll den som den är och köp nytt urverk och tavla till case:et. Så gjorde jag fast med en flightmaster - en original och en somjag har ny tavla/kronor/pushers till. En original och en halv NOS med andra ord.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Behåll den som den är och köp nytt urverk och tavla till case:et. Så gjorde jag fast med en flightmaster - en original och en somjag har ny tavla/kronor/pushers till. En original och en halv NOS med andra ord.


Det får bli så. Har ett urverk på bevakning på Ebay. Återstår sedan att hitta urtavla och rätt visare samt krona. :)
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Hade den på bevakning, ruskigt läcker!


Tack! Lite fult av säljaren att skriva att de hade bilder på urverket men skickade bilder på en klocka som låg ute på Ebay och skrev att den var likadan. De måste ändå ha öppnat klockan för att få fram refnr samt serienr som stämde när jag öppnade och kollade. Nu skiter jag i vilket för jag hade ändå tänkt lämna in klockan. Det är som sagt mest skit från den gamla packningen och att det ser ut att ha kommit in lite fukt kring kronhalsen. Får se vad utlåtandet blir imorgon när jag ringer Gastons Ur. :)
 
Topp