• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster 166.066, Värde?

Silver

Breitling
Hej
Den 11/8 1975 gick min pappa in på Gastons ur på wieselgrensplatsen här i Göteborg och köpte sin första riktiga klocka, en Omega Seamaster(60?). Klockan användes flitigt men någon gång på 90-talet blev den liggande och bortglömd fram till den 31/10 2012 då jag gick in på samma Gastons ur och fick den reparerad och helrenoverad. Jag beställde även ett nytt läderband från Hirsch till den.
Nu är det så att jag suktar efter något nytt så därför undrar jag helt enkelt vad man skulle kunna begära för den här klockan?
Omega seamaster 166.066 Cal 565

Med vänlig hälsning, Johan
IMG_0003_2.jpg IMG_0004_2.jpg
IMG_0003_2.jpg
IMG_0004_2.jpg
IMG_0003_2.jpg IMG_0004_2.jpg
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Vad du än får för den, som dessutom inte är mycket, så kommer det inte i närheten av klockans affektionsvärde. Den har nu burits av 2 generationer och dessutom servats av samma urmakare (kul kuriosa), hur tänker du när säger att du vill göra dig av med den? Håller med cyklisten här, gör dig inte av med klockan! :)
 

Silver

Breitling
Vad du än får för den, som dessutom inte är mycket, så kommer det inte i närheten av klockans affektionsvärde. Den har nu burits av 2 generationer och dessutom servats av samma urmakare (kul kuriosa), hur tänker du när säger att du vill göra dig av med den? Håller med cyklisten här, gör dig inte av med klockan! :)

Ja hur tänker jag egentligen? Jag skulle kanske vilja se den här klockan som en "grundplåt" för en annan klocka som jag kan bära oftare. Pengarna skulle bli nåt slags dna in i nästa klocka. Är det någon som förstår det här, eller försöker jag bara övertyga mig själv?
 

hedbrg

Panerai
Du lurar dig själv isåfall. De ligger en likadan på tratten just nu, kolla vilka kaffepengar den ger innan du gör ngt dumt. Spara en extra månad istället för pengarna.
 

paradis

Audemars
Tycker att du ska behålla klocka. Det är inte varje dag som man kan få sin fars klocka. Annars ligger priset på ca.10-12.000 kr beror lite på skicket.
 

Silver

Breitling
Tycker att du ska behålla klocka. Det är inte varje dag som man kan få sin fars klocka. Annars ligger priset på ca.10-12.000 kr beror lite på skicket.
Tja skick är ju oerhört svårt tycker jag, huset har ju lite repor. Urmakaren bad mig gå någon annan stans när jag försynt frågade om man skulle polera det lite. Tavlan har nån liten missfärgning vid fyramarkeringen och visarna har väl tappat sitt lumen.
glaset, kronan, packningar och verkshållare är dock helt nytt. Men 10-12.000kr låter lite högt gör det inte det?
 

paradis

Audemars
Tja skick är ju oerhört svårt tycker jag, huset har ju lite repor. Urmakaren bad mig gå någon annan stans när jag försynt frågade om man skulle polera det lite. Tavlan har nån liten missfärgning vid fyramarkeringen och visarna har väl tappat sitt lumen.
glaset, kronan, packningar och verkshållare är dock helt nytt. Men 10-12.000kr låter lite högt gör det inte det?


Såg det på Chrono 24...............http://www.chrono24.se/omega/seamas...Söka&tab=details&urlSubpath=/search/index.htm
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tja skick är ju oerhört svårt tycker jag, huset har ju lite repor. Urmakaren bad mig gå någon annan stans när jag försynt frågade om man skulle polera det lite. Tavlan har nån liten missfärgning vid fyramarkeringen och visarna har väl tappat sitt lumen.
glaset, kronan, packningar och verkshållare är dock helt nytt. Men 10-12.000kr låter lite högt gör det inte det?

10-12' är för högt ja. Jag skulle väl snarare säga 3-4' beroende på var du säljer den. Men som redan sagts, sälj den inte. Nu vet jag inte vad du letar efter, men ett bandbyte gör mycket. Tex ett mesh skulle nog sitta fint och gör att den känns lite modernare. Annars tror jag du skall titta på ljusare band.
 
  • Like
Reactions: Ako

Camo00

Patek
Jag kan inte modellen, men värdet beror ju ofta på vad urmakaren gjort med den! Är den varsamt renoverad med alla originaldelar intakta och kvitto finns på renoveringen kanske Du kan få 5-6k eller så? Men ibland sabbar urmakarna värdet genom att tex byta delar hej vilt...
På bilderna ser även chapter-ringen sned/lös ut?!
 

Silver

Breitling
Jag tror ringen sitter där den ska men däremot finns ett glapp mellan ringen och urtavlan i överkant kring tolv-ett markeringarna, detta är dock normalt enligt urmakaren och något jag sett antydningar på andra bilder på modellen. Någon som kan bekräfta/dementera?
 
D

Deleted member 1154

Guest
Affektionsvärde är väll det som fyller mångas vindar och skrymslen med div. Onödigt, men en klocka som gått i arv tar ju inte nån plats... Och får du 3-4000 kan du bränna dem snabbt, men minnet och sorgen över att du sålde klockan får du bära hela livet...
 

Icaras

Rolex
Nu har alla redan sagt det men jag instämmer med de andra att du bör behålla den. Har ju hört skräckhistorier här och på andra forum om dem som sålt sina klenoder innan intresset tagit fart. Jag har själv inte gjort det men kan tänka mig att jag skulle ångra mig grymt mycket i efterhand... :)

Har inte sett just den modellen och den färgen så många gånger så det är ku även där en kul klocka! Spara in på annat håll så sitter du snart med klockan du har i kikaren ;)
 
Ser också ut som kl. 12-markeringen på ringen sitter vid kl. 14. (den har en extra prick över strecket) Antingen är den lös eller felmonterad.
Be urmakaren göra om monteringen.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag kan inte modellen, men värdet beror ju ofta på vad urmakaren gjort med den! Är den varsamt renoverad med alla originaldelar intakta och kvitto finns på renoveringen kanske Du kan få 5-6k eller så? Men ibland sabbar urmakarna värdet genom att tex byta delar hej vilt...
På bilderna ser även chapter-ringen sned/lös ut?!

Men alla delar kan ju inte alltid lagas utan vissa behöver ju bytas. Är det nya originaldelar är det väl inget problem? Sen att det oftast plockas in bättre begagnade delar är väl en annan historia :)
 

Camo00

Patek
Men alla delar kan ju inte alltid lagas utan vissa behöver ju bytas. Är det nya originaldelar är det väl inget problem? Sen att det oftast plockas in bättre begagnade delar är väl en annan historia :)

Nej, självklart kan man inte undvika det! Jag menar mer när man byter till fel delar, rengör bort patina, polerar sönder osv... Har själv en Omega som en släkting lämnat in till urmakare som kom tillbaka med icke-signerad krona i fel nyans... Det drar ju ner värdet lite?! :)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Nej, självklart kan man inte undvika det! Jag menar mer när man byter till fel delar, rengör bort patina, polerar sönder osv... Har själv en Omega som en släkting lämnat in till urmakare som kom tillbaka med icke-signerad krona i fel nyans... Det drar ju ner värdet lite?! :)


Hehe. Snacka om noll känsla.
 

meo_swe

Audemars
Sälj för guds skull inte! Tänk om ett par år så kommer den där klockan vara en helt underbar present till t.ex. ett barn...
 

Silver

Breitling
Jag tror klockan är renoverad med stor kärlek. Att det är orignaldelar ser jag som en självklarhet, det gjorde urmakaren också.
Han visade mig förövrigt hans kassabok (tror jag det kallas) från -75 där han skrivit ner min pappas namn och adress och serienr. på klockan. 800kr kostade den då.
Här är några bilder till IMG_0472.jpg IMG_0475.jpg
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Håller med meo_swe - tänk att ha en klocka som vandrar i generationerna. Det är bara dumt att sälja den o jag kan inte hitta ett enda övertygande argument för det.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det vore ett kulturmord att sälja den klockan. Lita på vad alla här säger, sälj inte. Särskilt inte eftersom du faktiskt är klockintresserad…den Omegan har ett affektionsvärde och en proveniens för dig som inte kan mätas i pengar. Du får helt enkelt lita på oss och behålla den. I denna fråga kan du se oss som dina förmyndare. ;)

Och eftersom jag faktiskt är forumadmin så lägger jag till att om du försöker annonsera ut den på Köp/Sälj här så kommer annonsen att raderas… :D
 

Silver

Breitling
Det vore ett kulturmord att sälja den klockan. Lita på vad alla här säger, sälj inte. Särskilt inte eftersom du faktiskt är klockintresserad…den Omegan har ett affektionsvärde och en proveniens för dig som inte kan mätas i pengar. Du får helt enkelt lita på oss och behålla den. I denna fråga kan du se oss som dina förmyndare. ;)

Och eftersom jag faktiskt är forumadmin så lägger jag till att om du försöker annonsera ut den på Köp/Sälj här så kommer annonsen att raderas… :D

Men alla mina kompisar får ju sälja sina klockor!! Och vara ute till elva på kvällarna! Du är så orättvis!

Skämt åsido, jag tror ni har övertygat mig. Men om vi styr om tråden lite då (får man det?) vad ska jag hitta på med den? Mesh föreslog någon och det kan nog vara något. Några andra förslag? Jag tycker att den här är rätt schysst, dsc0300.jpg Lite somrig på något vis
 

hedbrg

Panerai
Men alla mina kompisar får ju sälja sina klockor!! Och vara ute till elva på kvällarna! Du är så orättvis!

Skämt åsido, jag tror ni har övertygat mig. Men om vi styr om tråden lite då (får man det?) vad ska jag hitta på med den? Mesh föreslog någon och det kan nog vara något. Några andra förslag? Jag tycker att den här är rätt schysst, dsc0300.jpg Lite somrig på något vis

Drar upp den här igen... Gillar för övrigt de ljusbruna bandet.!
Nu kan du få en typ av värdeindikation på din dinka när den andra är avslutad på tratten.
http://www.tradera.com/omega-seamaster-automat-auktion_190118_200585857
 

Silver

Breitling
Drar upp den här igen... Gillar för övrigt de ljusbruna bandet.!
Nu kan du få en typ av värdeindikation på din dinka när den andra är avslutad på tratten.
http://www.tradera.com/omega-seamaster-automat-auktion_190118_200585857

Jäpp jag har hållit koll på den auktionen. Jag tycker priset är rimligt faktiskt och det pekar väl på att min är värd något mer kanske med tanke på att den går perfekt.
Klockan kommer att behållas, jag har beställt ett ljust/naturbrunt skinnato till den som jag tänkte testa. Dessutom funderar jag på en Oris Aquis titan small second som komplement och total motpol till omegan.
 
Topp