• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster 1956, storlek på armband?

kexet77

Cartier
Hallå,
Efter att tidigare inte haft något större intresse blev jag smittad av klocksjukan för någon vecka sedan. Ett par dagar senare har jag köpt på mig 2 vintage Omegor. Bla denna: https://www.bukowskis.com/sv/lots/764191-omega-seamaster-armbandsur-34-mm

Dock är jag sugen på att sätta på ett läderband istället för metalllänken. Jag har försökt googla runt lite men hittar inget konkret svar. Vilket mått på bandet skall jag köpa? Är det 18mm?

Eftersom bukowskis har sveriges längsta leveranstider så tänkte jag köpa på mig bandet innan så jag kan montera när jag får klockan om ca 3 veckor.

Tack på förhand!
 

Martin Lovasz

Audemars
Ett standard 18-16 mm är det normala. Så köp något fint i vintage stil och sedan köper du ett passande 16mm vintage Omega spänne och de brukar gå för ca 250kr.
 

Martin Lovasz

Audemars
Här har jag ett spänne som jag precis hittat i en skräpauktion.

100052.jpg

Smutsig men kommer bli fin när den är ren igen.
100053.jpg

Så här skall det stå på insidan spännet så man vet att den är äkta.
 

Martin Lovasz

Audemars
Tack för bra tips. Man lär sig nåt nytt varje dag här :D. Är det kaplans auktioner man ska hålla ögonen på eller har du nåt annat bra tips?
Nä det är för dyrt utan det är på Tradera man brukar hitta dem. Jag har en vän som sitter på ca 20 stycken men som inte orkar bjuda ut dem så vill du kan jag fråga denne om att sälja ett till dig?
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag köper gärna några om dom är garanterat äkta. Gärna 50-tal :)
Jag har inte själv tittat på dem men de kommer från ett nerlagt urmakeri som stängde dörrarna 2001 och har legat i deras lager sedan 50/60-talet. Jag har sålt några av deras osålda klockor från samma period så de skall vara äkta. :)

Några skall vara av en mjukare modell också.
 
Topp