• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega seamaster (30)

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Eftersom överskriften är "Omega Seamaster (30)" kan man ju undra varför jag väljer att lägga den här tråden i diskussionsavdelningen och inte i Vintageavdelningen. Andra kanske undrar varför detta blev till en egen tråd överhuvudtaget. Då kan jag meddela att inte heller jag hade tänkt att göra en egen tråd om detta, men andan föll på och så fick det bli. Se det som en liten paketöppning.
Jag har alltid tyckt att utseendet på många äldre ur är något speciellt. De enkla men estetiskt tilltalande klockorna förmedlar något särskilt till betraktaren. Och även om man bara är intresserad av nyare klockor kan historian som lett fram till dagens klockor vara intressant.
Omega grundades som de flesta känner till 1848 och 100 år senare, 1948 såg den första Seamastern dagens ljus som ett led i deras 100 års-jubileum.
OMEGA Seamaster-linjen är den äldsta i den nuvarande samlingen. Löst baserat på de vattentäta armbandsur som gjordes för den brittiska militären i slutet av andra världskriget, var Omega Seamaster först avsedd som en robust men elegant klocka för aktiva individer som ville ha en klocka för "stad, hav och land".
De första klockorna kom i både standard- och kronometer-versioner, vilken den senare uppskattas extra för dess robusthet, noggrannhet och tillförlitlighet.
Seamasterns första dykningsrekord uppnåddes 1955 då dykare Gordon McLean nådde ett djup på 62,5 meter i Australien.
Nyckeln till dessa klockors täthet var O-ringpackningen. Vid den här tiden hade vattenbeständiga klockor i allmänhet bly eller shellakpackningar som var mottagliga för temperaturförändringar. Seamastern använde emellertid en gummipackning av den typ som användes i ubåtar under andra världskriget.

Seamastern har presenterats i en mängd olika utföranden och den klocka jag själv sedan några veckor fått i min samling är en Omega Seamaster 30 från 1963.
Den måste ha brukats med sparsamhet och försiktighet med tanke på skicket den visar upp.
Det första jag gjorde var att skicka klockan på spa till urmakare. Med tanke på urets excellenta yttre kände jag att den även kunde få en genomgång inuti. Och här är en av anledningarna till att jag valde att skapa denna tråden. Efter 20 timmar är gångavvikelsen endast 2 sekunder! Att en 50 år gammal klocka håller sig inom Cosc är iallafall för mig grymt imponerande. Urmakaren har helt enkelt gjort ett fantastiskt jobb. Innan de sedvanliga bilderna vill jag passa på att tacka några forummedlemmar. Tack @Wizzox för att jag fick köpa denna underbara gamla klocka. Tack till @theargonaut för det fina armbandet och tack till @virrooo för det snygga Omegaspännet. "det är de små detaljerna som gör det!" ;)
DSC_0137-01.jpeg
DSC_0140-02.jpeg
DSC_0145-01.jpeg

Bra trådstart!
Skönt för kidsen här "ute" att få se lite sådana här ur.
Här är min 30:a, 1962. Notera att "S" i Seamaster är olika mot @Airman 's. "Fish hook-S" brukar man säga användes fram till 62, har jag för mig.
IMG_8607.JPG
Ja visst, vi får väl nån enstaka gång komma ut ur det ingrodda mögliga kuddrumnet och förmedla lite "det var bättre förr"känsla. Skämt åsido, även om en del mest gillar nyare klockor kan ju historian vara intressant. Och ingen kan väl blunda för hur vackra uren var på 50-60-talen. :happyhappy:

Härlig klocka, inte allt ofta man ser dessa med orörda bandhorn. Många brukar ha fått sig rundade kanter..
Är nyfiken på vad '30' står för?

Härlig klocka, inte allt ofta man ser dessa med orörda bandhorn. Många brukar ha fått sig rundade kanter..
Diametern på de urverk som nyttjades i klockorna var 30 mm. Omega gjorde en ganska omfattande serie urverk med diametrar på 30 mm.
De olika urverken i serien var vidareutvecklingar av varandra och tillverkades från slutet av 30-talet till mitten av 60-talet. Några exempel är kalibrarna 30, 30T1, 30T2, 261, 262, 281, 283 osv. Specialgjorda varianter av urverken användes också i kronometertävlingar på de schweiziska och engelska observatorierna och nådde där stora framgångar. Jag skulle vilja påstå att Omegas 30-serie är argumenterbart de bästa urverken som tillverkats.

Här är några exempel på sådana tävlingskronometrar från Omega:
https://www.christies.com/lotfinder...-competition-chronometer-6067311-details.aspx
http://www.watchprosite.com/omega/some-more-thoughts--/677.456176.2742486/

Senast ändrad:
Ja det kan ju hända mycket med en klocka på 50-60 år. Många ur har fått leva ett hårt liv vilket oxå syns på dem. Det kan absolut ha sin charm det oxå men det jag går igång på mest är gamla grejer som är riktigt fina. Gamla grejer som är slitna och fula (detta ligger givetvis i betraktarens öga) finns på varenda kvarters-loppis och är för mig inte särskilt spännande.
"30" är som @Warwian föredömligt beskrivet sizen på urverket. I min klocka sitter caliber 286.

Eftersom överskriften är "Omega Seamaster (30)" kan man ju undra varför jag väljer att lägga den här tråden i diskussionsavdelningen och inte i Vintageavdelningen. Andra kanske undrar varför detta blev till en egen tråd överhuvudtaget. Då kan jag meddela att inte heller jag hade tänkt att göra en egen tråd om detta, men andan föll på och så fick det bli. Se det som en liten paketöppning.
Jag har alltid tyckt att utseendet på många äldre ur är något speciellt. De enkla men estetiskt tilltalande klockorna förmedlar något särskilt till betraktaren. Och även om man bara är intresserad av nyare klockor kan historian som lett fram till dagens klockor vara intressant.
Omega grundades som de flesta känner till 1848 och 100 år senare, 1948 såg den första Seamastern dagens ljus som ett led i deras 100 års-jubileum.
OMEGA Seamaster-linjen är den äldsta i den nuvarande samlingen. Löst baserat på de vattentäta armbandsur som gjordes för den brittiska militären i slutet av andra världskriget, var Omega Seamaster först avsedd som en robust men elegant klocka för aktiva individer som ville ha en klocka för "stad, hav och land".
De första klockorna kom i både standard- och kronometer-versioner, vilken den senare uppskattas extra för dess robusthet, noggrannhet och tillförlitlighet.
Seamasterns första dykningsrekord uppnåddes 1955 då dykare Gordon McLean nådde ett djup på 62,5 meter i Australien.
Nyckeln till dessa klockors täthet var O-ringpackningen. Vid den här tiden hade vattenbeständiga klockor i allmänhet bly eller shellakpackningar som var mottagliga för temperaturförändringar. Seamastern använde emellertid en gummipackning av den typ som användes i ubåtar under andra världskriget.

Seamastern har presenterats i en mängd olika utföranden och den klocka jag själv sedan några veckor fått i min samling är en Omega Seamaster 30 från 1963.
Den måste ha brukats med sparsamhet och försiktighet med tanke på skicket den visar upp.
Det första jag gjorde var att skicka klockan på spa till urmakare. Med tanke på urets excellenta yttre kände jag att den även kunde få en genomgång inuti. Och här är en av anledningarna till att jag valde att skapa denna tråden. Efter 20 timmar är gångavvikelsen endast 2 sekunder! Att en 50 år gammal klocka håller sig inom Cosc är iallafall för mig grymt imponerande. Urmakaren har helt enkelt gjort ett fantastiskt jobb. Innan de sedvanliga bilderna vill jag passa på att tacka några forummedlemmar. Tack @Wizzox för att jag fick köpa denna underbara gamla klocka. Tack till @theargonaut för det fina armbandet och tack till @virrooo för det snygga Omegaspännet. "det är de små detaljerna som gör det!" ;)
DSC_0137-01.jpeg
DSC_0140-02.jpeg
DSC_0145-01.jpeg
Grattis till fin klocka! Ser bra ut :) Du får bjuda på ett WS också :)

Grattis till fin klocka! Ser bra ut :) Du får bjuda på ett WS också :)
Självklart @theargonaut. Dock får det bli en några dagar gammal bild eftersom jag kör Glycine airman på armen idag. Tanken är att jag ska försöka hålla mig till helgen när det gäller Seamaster 30'n. Då blir det ju extra roligt med helg. Lite lyxigt så där. Fredagar får väl räknas till helg då och då så man kan posta i RicVin s fredagstråd. :)
DSC_0139-01.jpeg

Mycket bra klocka. En av urvärldens mest prisvärda om du frågar mig.
Jag är helt beredd att hålla med. Att man kan få så mycket klocka för så lite pengar är en gåta. Detta har fått mig att ifrågasätta min Rolex för mer än 10 ggr pengarna. Missförstå mig rätt nu för jag är väldigt förtjust i min Explorer.. Men om man känner en sådan glädje över något så gammalt och billigt är det lätt att ställa sig frågan varför men betalar så mycket för annat. Men vintageklockor överlag är nog på väg upp i pris.

Jag är helt beredd att hålla med. Att man kan få så mycket klocka för så lite pengar är en gåta. Detta har fått mig att ifrågasätta min Rolex för mer än 10 ggr pengarna. Missförstå mig rätt nu för jag är väldigt förtjust i min Explorer.. Men om man känner en sådan glädje över något så gammalt och billigt är det lätt att ställa sig frågan varför men betalar så mycket för annat. Men vintageklockor överlag är nog på väg upp i pris.

Rolex har under 80-talet och fram tills idag byggt ett enormt varumärke, men deras ställning i klockvärlden har inte alltid varit densamma. På 40-60-talen höll Omega en fantastisk kvalitet, många ggr högst i sitt segment och det är inte alla som vet idag. Lyssna tex på
där Roger Smith (ägare av flertalet vintage Omega) själv beskriver hur en service av en sådan Omega innebar en enkel och behaglig eftermiddag.

Lite samma tendens har vi med VC kontra PP, och jag ser på deras tidigare kontra nuvarande förhållande på samma sätt som Omegas vs Rolex, fast i en högre priskategori. Och för att inte trampa på alla dessa KS Rolex- och PP-tår påstår jag inte att de märkena är eller har varit dåliga, bara att dessa marknadsförhållanden ändrats över tid och att många verkar glömt detta.

Om man sedan ska hitta ännu bättre deals så måste vi nog kika på Longines och deras cal. 12.68z och de klockorna kostar ofta hälften av vad dessa prisvärda Omega: or kostar. Eller de Tissot kronografer som har Lemania 2310, eller 1340 där de senare kan plockas upp för en nätt summa (såg 1700 SEK i fyndtråden).

Tillbaka
Topp