• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster 300 14755

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Vi kör först en lite kort sammanfattning om de första "moderna" dykarklockorna, jag har säkert missat massor och fokus här ligger just på Omega.

Vilken som var först verkar folk lite oense om men enligt uppgifter så hände detta:
1953 kom Blancpain med sin Fifty Fathoms. Samma år kommer även Zodiac Sea Wolf till Navy Seals. Rolex tar fram sin Submariner som....

1954 visas på en mässa i Basel.

1957 kom Omega CK2913, då certifierad till 200m med urverk cal. 501.

1958 Breitling Superocean certifierad till 200m samt Zenith S 58, där S står för "super water resistant" upp till 150m och 58 för året den lanserades.

1960 Så ersattes Omega CK2913 med ref. 14755 som hade ett cal. 552 urverk. Pilen på visarna bytte även plats från timvisare till minut.

1962 Så försvann 14755 i produktion och ersattes av 165.014, i stort sett samma klocka men med sex siffrigt referensnummer, lika urverk och boett men visare och del tavlor skiljde sig åt.

1964 kom referens 166.024 (och 165.024 med datum), vilket nog är den mesta kända versionen av Seamaster 300 efter den moderna "bond modellen". En liten rolig notis är att Jacques Cousteau hade två forskningsstationer i Röda havet, en på 11m och en 25m där 165.024 användes ett år innan lansering för testning, där en del av dykarna kunde vara i upp till 4 månader.

Lite bonus då jag tycker det är viktiga framsteg i dykarklockans historia.
1967 Doxa patenterar världens första frigående vridring med dekompressionstabell (mycket smart så man ser vilket djup som har vilken dekompressionstid, slipper man räkna och chansa!).

1969 Doxa lanserar världens första klocka (som säljs till privatpersoner) med helium ventil, Sub 300T Conquistador.

Sedan jag började samla på klockor så har Omega Speedmaster varit högst på listan av klockor jag bara var tvungen att ha, utseendet, historian, känslan, ja den hade allt!
Så just en sådan var den första dyrare klockan jag införskaffade mig, men jag har alltid även sneglat på en Seamaster 300, även den hade ju allt, ja åren gick och modellen har alltid legat varmt om hjärtat. Modellen jag skulle ha var en 166.024

79737788-1.jpg


Fick möjligheten att klämma på en för något år sedan och ha begäret fanns där så klart och efterforskningar började. Modellen är ju salt som attan, men ju längre de gick så desto svårare blev det att hitta "rätt" exemplar, började kika lite på tidigare modeller som 166.014 då den har raka bandhorn och är lite mindre i storlek, men efter lite vägledning av mögelgurun Aurum så var det ju en 14755 som jag skulle ha, dels så har den lite roligare visare och lite mer djup i tavlan. Exemplaren vimlar det inte om, skulle man ha en i mint så kostar de huggorm, så dags att sondera ut terrängen.
CK 2913 (första Seamaster 300) kommer det upp få av, men de finns och kostar dubbel huggorm så det var ju bara att glömma.

166.014
2urbiao.jpg


14755
1438007d1396142050-new-sm300-omega-14755.jpg


Så efter lite sniffande i utkanterna av Världen, även kikade runt om i klockkretsar så dyker ett rimligt prissatt exemplar upp som ser ok ut. Index på vridringen saknas såklart, lysmassan på visarna är borta sedan länge, lite skrap i mitten av tavlan. I övrigt bra boett och fin tavla.
Behöver dock service, men så länge det bara är urverket och inte tavla, visare eller boett så är kostnaden rimlig.

Är jag nöjd då, ja tur för mig så skaffade jag en annan vintage klocka med 19mm mellan bandhornen så det finns några band i lådan. Storleken är helt perfekt med sina 38.5mm och 13mm höjd (165.024 är 41mm och 14mm hög), tavlan är förtrollande med sin otroligt klassiska design, runda 12, 3, 6 och 9, rätt färg på tavlans index och visarna är ju för läckra.

Avslutar med två bilder på mitt exemplar, ljuset så här års är ju som det är, men denna kommer sitta på armen några dagar så får uppdatera efter hand :)

DSC00350.jpg


DSC00347.jpg



Hade tänkt att öppna paketet försiktigt hemma, men stötte på martinhook som ivrigt hejade på en "slit upp paketet nu" öppning på en oanvänd disk på posten, så inga bilder därifrån ;)
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Åh att du inte sa något ;) Bra skit! Har börjat fundera på en sådan också, gillar ju de raka bandhornen väldigt mycket! GRATTIS!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Sjukt kool! Nu är vi ett par på forumet som har seamasters med raka bandhorn. Niiiice!


Ja jag är svinnöjd att jag hamnade på detta spåret, raka bandhorn är grejen!
Nu är bara frågan vad man ska ha för band, har du några inspirationsbilder?


Åh att du inte sa något ;) Bra skit! Har börjat fundera på en sådan också, gillar ju de raka bandhornen väldigt mycket! GRATTIS!

Lite får man ju hålla för sig själv ;)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Sjukt fin. Grattis!

Faktum är att jag skulle kunna ha skrivit texten själv och senast igår funderade på om jag skull skriva om första generationens seamaster då jag som du fått upp ögonen för dem och börjat plöja artiklar om dem på webben. Har dock inte kommit så långt som till köpläge. Riktigt kul att du hittat en du är nöjd med och delade med dig.

PS
Jag trodde att 14755 och 165.014 hade samma typ av index (dvs spetsiga toppar)?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Sjukt fin. Grattis!

Faktum är att jag skulle kunna ha skrivit texten själv och senast igår funderade på om jag skull skriva om första generationens seamaster då jag som du fått upp ögonen för dem och börjat plöja artiklar om dem på webben. Har dock inte kommit så långt som till köpläge. Riktigt kul att du hittat en du är nöjd med och delade med dig.

PS
Jag trodde att 14755 och 166.014 hade samma typ av index (dvs spetsiga toppar)?



Hehe sedär ja! :) Klart det ska fram mer gamla Seamasters på forumet, jag skrev fel, modellen heter såklart 165.014 och inget annat.
Det flesta jag har sett ser ut så här dock (index och visare):
2potjsz.jpg


Men avarter finns det såklart alltid när det gäller gamla ur :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja jag är svinnöjd att jag hamnade på detta spåret, raka bandhorn är grejen!
Nu är bara frågan vad man ska ha för band, har du några inspirationsbilder?

Tycker nog att de gör sig bäst på de där modeskinnbanden med endast två små sömmar vis bandstiften. Tycker även cordovan var kul men inte riktigt tillräckligt troligt. Svinläder han ha sin charm med men vetefaen om jag verkligen gillar det här. Testade tropik på min men då tavlan är brun kändes det sådär, kanske bättre på din? Vad jag däremot inte testat är canvasband, tror det kan vara riktigt bra, gärna ett grönt. Kan man trycka ihop ett 20mm cordura till 19 mm Rozzy?
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Snyggt jobbat, bra jaktlycka:)
Riktigt häftig ref och version av Sjömästaren.
Grattis och tack för tråden och bilderna!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Tycker nog att de gör sig bäst på de där modeskinnbanden med endast två små sömmar vis bandstiften. Tycker även cordovan var kul men inte riktigt tillräckligt troligt. Svinläder han ha sin charm med men vetefaen om jag verkligen gillar det här. Testade tropik på min men då tavlan är brun kändes det sådär, kanske bättre på din? Vad jag däremot inte testat är canvasband, tror det kan vara riktigt bra, gärna ett grönt. Kan man trycka ihop ett 20mm cordura till 19 mm Rozzy?

Ja canvas tror jag på, har även beställt några tropik för att testa, kör med svart struts nu och tycker det flyger rätt bra. Dock helt värdelöst att fota när klockan sitter på handleden så den är precis i storlek som handleden så bandet syns knappt, kupade glaset gör det inte lättare heller. Ska se vad som kan göras mitt på dan imorgon.

DSC00358.jpg




Får beställa ett honungsläder med dessa två små styngen, gillar ju de som jag sålde bara att de har fel färg :)
Gissar du menar stilen liknande dessa?

dsc00338-jpg.76926
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja canvas tror jag på, har även beställt några tropik för att testa, kör med svart struts nu och tycker det flyger rätt bra. Dock helt värdelöst att fota när klockan sitter på handleden så den är precis i storlek som handleden så bandet syns knappt, kupade glaset gör det inte lättare heller. Ska se vad som kan göras mitt på dan imorgon.

DSC00358.jpg




Får beställa ett honungsläder med dessa två små styngen, gillar ju de som jag sålde bara att de har fel färg :)
Gissar du menar stilen liknande dessa?

dsc00338-jpg.76926
Svart såg fint ut. Kanske Omegas syntetiska rallyband?

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Topp