• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega seamaster 300 master co axial vs Tudor black bay

Victor B

Breitling
Jag tar examen inom några månader och täner unna mig en ny dinka för att fira denna bedrift. Jag har bestämt mig för en dykare och dem två modellerna det står mellan är Tudor black bay och Omega seamaster 300. Finns det några här som ägt båda och kan dela med sig av sina tankar?
 

Mvnordlander

Cartier
Har du varit och testat dom? Något att tänka på är att BB har ett rätt köttigt case. Jag va inne på att köpa en förut men när jag va inne och testade så lägger man märke till att den känns en hel del större än hur den ser ut på bild. Tror även länken är bredare än "vanligt" på BB då den inte avsmalnar så mycket. Omegan har ju också ett riktigt schysst urverk, speciellt om du ska köpa nya versionen med Co-axial.
 

Victor B

Breitling
Har du varit och testat dom? Något att tänka på är att BB har ett rätt köttigt case. Jag va inne på att köpa en förut men när jag va inne och testade så lägger man märke till att den känns en hel del större än hur den ser ut på bild. Tror även länken är bredare än "vanligt" på BB då den inte avsmalnar så mycket. Omegan har ju också ett riktigt schysst urverk, speciellt om du ska köpa nya versionen med Co-axial.
Jag har varit inne och testat båda, omegan är avsevärt slankare på handleden. Urverket i Omegan väger tungt dock svajar jag fram och tillbaka gällande dem polerade länkbitarna på Omegan. Tudoren känns på något sätt tidlösare i designen.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Jag håller Tudor väldigt högt, men hade valt Omegan. Dels för urverket och att jag gillar designen. Men även för att det finns 400 varianter av Black Bay ;), vilket gör det hela lite trist
 

Mvnordlander

Cartier
Jag har varit inne och testat båda, omegan är avsevärt slankare på handleden. Urverket i Omegan väger tungt dock svajar jag fram och tillbaka gällande dem polerade länkbitarna på Omegan. Tudoren känns på något sätt tidlösare i designen.
Designen får man hålla med om. Har aldrig varit speciellt förtjust i Omegans länk eller design i övrigt, men Tudoren är väldigt snygg!
 

Victor B

Breitling
Designen får man hålla med om. Har aldrig varit speciellt förtjust i Omegans länk eller design i övrigt, men Tudoren är väldigt snygg!
Jag kommer mestadels köra läderband så länken är inte det viktigaste och på läder gör sig Omegan bättre i mitt tycke. Det som får mig att tveka är huruvida man tröttnar på Omegans "patinerade" index.
 

Watchj

Cartier
Har inte tröttnat på index än...:)
ACF591EC-5219-41D2-81B5-92DE2F59A28F.jpeg
 

Mvnordlander

Cartier
Kapade två bilder från nätet. Är du säker på att det är dykare du vill ha om du föredrar dom på läder? Själv anser jag ju att dykare på läder är lite motsägelsefullt. Speedy däremot... här bild på min egen.
Edit: Tog ju helt fel Seamaster, 300:an är ju riktigt schysst på läder. Då tycker jag att det givna svaret är en Seamaster 300!
Speedy.png
 

Bilagor

  • tudor-black-bay-15.jpg
    tudor-black-bay-15.jpg
    103 KB · Visningar: 33

Victor B

Breitling
Kapade två bilder från nätet. Är du säker på att det är dykare du vill ha om du föredrar dom på läder? Själv anser jag ju att dykare på läder är lite motsägelsefullt. Speedy däremot... här bild på min egen.
Edit: Tog ju helt fel Seamaster, 300:an är ju riktigt schysst på läder. Då tycker jag att det givna svaret är en Seamaster 300!
Speedy.png
Jag har själv redan en Speedy från 69 så då känns en dykare som nästa steg. Det lutar mer och mer mot Omegan får bli ett besök hos klockhandlaren i veckan! :)
 

atco

Omega
Kapade två bilder från nätet. Är du säker på att det är dykare du vill ha om du föredrar dom på läder? Själv anser jag ju att dykare på läder är lite motsägelsefullt. Speedy däremot... här bild på min egen.
Edit: Tog ju helt fel Seamaster, 300:an är ju riktigt schysst på läder. Då tycker jag att det givna svaret är en Seamaster 300!
Speedy.png

OT men... Vad är det för läder du har på Speedyn?
 
D

Deleted member 11690

Guest
Inte testat Tudorn men den ser bra ut på bild tycker jag. Omegan äger jag och är jättenöjd med. Grymt urverk och den håller tiden löjligt bra. Kör den på länk och trivs bra med det, skönt med den enkla microjousteringen. Men den är snygg på Nato och läder också :) har inte tröttnat på indexet ännu, tycker det ser bra ut :) väldigt användarvänlig och bekväm, det ända jag kan sakna är datum ibland.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Länge kollat på en Black Bay.
Prövar den flera gånger.
Vart nära att köpa den.

Ägt en SMP (äldre modell och saknar den)

Det finns nått med BBn som gör att jag inte köper den. Jag skulle köra på Omegan om jag va du:)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Har haft båda. Omegan är mer elegant medan tudorn är mer toolig. Rätt olika klockor tycker jag. Vilken du väljer så blir der bra. Båda kompletterar speedyn bra.

Lycka till med valet!
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Hur känns BBs case? Har testat den några gånger men alltid tyckt att det är lite för köttigt. Tänkt att jag skulle komplettera med den men inte blivit av pga storleken. Sitter den skönt på handleden under hela dagen?
Den är ok på handleden men den är definitivt för stor. Har ägt tre stycken men kommer alltid på samma sak, dvs att den är för stor för mina taniga handleder.

Tycker iofs sm300 känns rätt stor också, i alla fall med länken.
 
Topp