• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

[Omega Seamaster 300m Diver 41mm] För stor för mina handleder?

Hej,

Provade idag en Seamaster 36 och 41 mm. 36mm kändes alldeles för liten för en dykare och 41 mm versionen är väl lite sisådär på gränsen för mina smala handleder kan jag tycka.. Skulle dock gärna vilja få lite second opinions gällande storleken på boetten :).

upload_2018-4-30_22-17-49.png
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Hej,

Provade idag en Seamaster 36 och 41 mm. 36mm kändes alldeles för liten för en dykare och 41 mm versionen är väl lite sisådär på gränsen för mina smala handleder kan jag tycka.. Skulle dock gärna vilja få lite second opinions gällande storleken på boetten :).

upload_2018-4-30_22-17-49.png
Enligt mig ser den ut att va tyvärr lite för stor :-/ men riktigt snygg klocka :) ingen bild på 36mm?
 

Man

Rolex
Hej,

Provade idag en Seamaster 36 och 41 mm. 36mm kändes alldeles för liten för en dykare och 41 mm versionen är väl lite sisådär på gränsen för mina smala handleder kan jag tycka.. Skulle dock gärna vilja få lite second opinions gällande storleken på boetten :).

upload_2018-4-30_22-17-49.png
Bilder, speciellt närbilder, kan luras.. Vad är omkretsen på handleden?
 

Zycore

Breitling
Hade exakt samma tankar när jag testade den.
Vi ser ut att ha ungefär lika stora handleder och jag upplevde den som något för klumpig.
Så här såg den ut på mig:
Seamaster1.jpg
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Hej,

Provade idag en Seamaster 36 och 41 mm. 36mm kändes alldeles för liten för en dykare och 41 mm versionen är väl lite sisådär på gränsen för mina smala handleder kan jag tycka.. Skulle dock gärna vilja få lite second opinions gällande storleken på boetten :).

upload_2018-4-30_22-17-49.png
Ja den ser väl stor ut skulle jag säga.
 
Enligt mig ser den ut att va tyvärr lite för stor :-/ men riktigt snygg klocka :) ingen bild på 36mm?
Så är det nog.. Verkar som i princip alla tycker det (inklusive undertecknad). Provade 36 mm och tyckte den såg alldeles för liten ut för att vara en dykarklocka..

Bilder, speciellt närbilder, kan luras.. Vad är omkretsen på handleden?
Ca 16 cm. Skulle vilja säga att just denna bild beskriver ganska väl hur klockan sitter på min handled, dvs inte så missvisande som bilder ibland kan vara.

Hade exakt samma tankar när jag testade den.
Vi ser ut att ha ungefär lika stora handleder och jag upplevde den som något för klumpig.
Så här såg den ut på mig:
Seamaster1.jpg
Ser nästan ut som att du har lite större handleder än mina. Håller med om att den kan se lite klumpig ut.. :(

Tycker absolut den ser för stor ut på den bilden.
Verkar vara en majoritetsåsikt.. Tack för input. Någon annan klocka du kan rekommendera som hade passat bättre? Gärna i liknande prisklass med gedigen historia.

Ja den ser väl stor ut skulle jag säga.
Tackar vänligast för input
 
  • Like
Reactions: Man

ado

Omega
Vad har du för omkrets på handleden? Håller med om att 36 känns i det minsta laget på SMPc.
 
Testa Oris Aquis 39,5. Välbyggd och till rimligt pris. Största nackdelen är väl bandhornen som gör att alternativen till länk i princip begränsas till Oris gummi- eller läderband.
 
Testa Oris Aquis 39,5. Välbyggd och till rimligt pris. Största nackdelen är väl bandhornen som gör att alternativen till länk i princip begränsas till Oris gummi- eller läderband.
Provade den också faktiskt! Satt väldigt bra dock ganska tråkig klocka jämfört med Seamaster. Väntar på att min AD ska få in nya speedmaster 38 mm, den känns väldigt intressant :)
 

Bas

Patek
Personligen tycker jag en diver ska vara lite större än det vanliga man kör :)
Du borde testa en SMPc med rätt storlek på länken så den sitter bra.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Hej,

Provade idag en Seamaster 36 och 41 mm. 36mm kändes alldeles för liten för en dykare och 41 mm versionen är väl lite sisådär på gränsen för mina smala handleder kan jag tycka.. Skulle dock gärna vilja få lite second opinions gällande storleken på boetten :).

upload_2018-4-30_22-17-49.png
Eftersom du ställer frågan är den nog för stor. Dock brukar klockor se större ut när man tar bild på handleden. Min SMPc sitter perfekt på mina 18-18.5cm enligt mitt tycke.
 

Kai

Rolex
Måste tyvärr instämma i kören och säga att den ser för stor ut. Har samma "problem" som du med taniga handleder. Väntar dock in Tudors Black Bay 58 som är 39 mm stor.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Man kanske inte kan generalisera men i fallet dykare från Omega så tycker jag att om SMP i 41 är för stor så skall man nog tänka om och gå på något annat än en dykare. Klocktypen skall ha den storleken anser jag. SMP i 36 gör sig inte alls tycker jag och det verkar jag inte helt ensam om då den är trögsåld beg med andrahandsvärde därefter. Iofs dyrare men kolla på nya Aqua Terra i 38mm, tror den skulle bli perfekt :)
 
  • Like
Reactions: ado

marw

Panerai
2-Faktor
Lite gränsfall och är du obekväm med storleken så avstå och titta på de andra alternativen som kommit upp i tråden. Det viktigaste är att du själv trivs med klockan och att det inte ser helt galet ut. Det ser inte helt galet ut men gå som sagt på din känsla. Går inte heller att bara stirra sig blind på antal mm då det är ganska mycket annat som påverkar hur stort en klocka bärs, inte minst längd och form på bandhornen samt tavlans storlek. Vad du än gör så köp inte en smp på 36mm. Tycker gott att du kan testa en PO på 39,5 som för övrigt är en snyggare klocka än smp, rent objektivt alltså.
 
Senast ändrad:
Topp