• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega SEAMASTER 300m Professional

orrwood

Breitling
Hej!

Är ny på forumet och inte direkt något klockproffs.

Jag är sugen på att köpa en Omega Seamaster 2254.50.00, hade gärna fått lite inputs om detta är en ok klocka.

Jag har kollat runt på diverse hemmsidor och försökt hitta något bra exemplar. Hittat några som säljer klockan på chrono24, blandannat en från spanien. Behöver man vara orolig för att man får en fake eller hur försiktig skall man vara här? Vad borde ett rimligt pris vara för en sådan klocka?

Sen undrar jag om ni tycker det är värt att köpen en automatisk eller om man skall gå på kvarts modellen istället? Antar att man kan komma undan billigare då, vad kostar tex service av en sådan klocka och hur offta behöver man göra det?

MVH
orrwood
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Det är klart att du bör vara lite försiktig när du köper begagnade klockor öht, kolla upp säljaren i förväg så du kan förvissa dig om att allt går rätt till. I mitt tycke så är alltid automat roligare än kvarts och väl värt den extra pengen, men det beror ju också på vad du ska använda klockan till. Ska den utstå extremt hårda tag är kanske kvarts ett bättre val.

Serviceintervallet för en automatare kan man säga är ca vart femte år, ge och ta något år. En sådan service kan gå på 3000 kr och uppåt beroende på vilka delar som behöver bytas, vilket urverk den har, hur servicehistoriken sett ut tidigare, var du servar den osv. Att serva en kvarts innebär oftast packningsbyte och batteribyte och kostar inte lika mycket (har ingen erfarenhet av att serva kvartsklockor dock, någon annan vet säkert bättre).
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Köp en automat, roligare, mer "liv", det är en riktig klocka.

Var alltid försiktig och noggrann vid distansköp.

Det är en rätt vanlig modell så har du is i mag. så dyker det säkert upp en här på forumets köp o sälj avdelning inom kort, brukar ploppa upp lite då och då.
 

orrwood

Breitling
Okej!

Tack för svaren, ja en automat känns mer som en riktig kolla så kanske är bättre att lägga ut lite extra.

Hur mycket tycker ni jag skall betala, är 14-17 tusen något bra riktmärke eller går de att hitta dem billigare?
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Okej!

Tack för svaren, ja en automat känns mer som en riktig kolla så kanske är bättre att lägga ut lite extra.

Hur mycket tycker ni jag skall betala, är 14-17 tusen något bra riktmärke eller går de att hitta dem billigare?


Över 14 är ganska dyrt. Brukar gå att få tag på för från ca 12k annars men det är när dom säljs privat.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Håller med tidigare talare, runt 12 om den är i fint skick utan servicehistorik.
Runt 14 om den är full set med servicekvitto.
 

Ryttaren

Rolex
Håller med tidigare talare, runt 12 om den är i fint skick utan servicehistorik.
Runt 14 om den är full set med servicekvitto.


Priserna har stadigt ökat på 2254 så skulle nog öka på lite. Sålde min 2007:a i mycket fint men oservat skick förra året för 15 tusen. Kanske 11-12 tusen för en äldre fullset med servicebehov.
 

orrwood

Breitling
Tack för hjälpen! Ja då får jag gå ner lite i pris så att jag inte betalar för mycket då :)

Tror ni att den tappar mycket i värde?
 

Ryttaren

Rolex
Tack för hjälpen! Ja då får jag gå ner lite i pris så att jag inte betalar för mycket då :)

Tror ni att den tappar mycket i värde?


Det tror jag inte du behöver vara rädd för. Vi är många som tycker det är den snyggaste SMP som gjorts med tydliga drag av klassiska Seamaster 300. Dessutom färre än "bond" modellen.

Bara att köpa, lägg hellre lite extra på en riktigt fin tycker jag.

Bjuder på en teaser med min gamla :)

2254.50_2mod.jpg
 

orrwood

Breitling
Ja som Beastie påpekade ovan verkar de komma upp lite då och då.

Jag får jobba på det där med poster, något annat ställe du tycker man skall kolla?

Har kolat p Kaplans, Tradera, Blocket och Chrono24
 

Ryttaren

Rolex
Ja som Beastie påpekade ovan verkar de komma upp lite då och då.

Jag får jobba på det där med poster, något annat ställe du tycker man skall kolla?

Har kolat p Kaplans, Tradera, Blocket och Chrono24


Ja iom att det är en "modern" klocka så är det de vanliga köp&sälj-kanalerna. Kolla även "det andra forumet" TTT, fortfarande rätt aktivt på köp&sälj.

Edit: Släng även ett öga på våra norska vänner i www.tidssonen.no. Hittade min flinga via en kille där :)
 
Topp