• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster - 5000 spänn??

LS

Panerai
2-Faktor
Hej!

Lämnade in min Seamaster hos AD nyss för att få kostnadsförslag på en service och byte av några länkar. Diskuterade lite om att byta Bezel också då den är blekt och sliten. Jag nämnde då att jag kanske inte vill lägga allt för mycket pengar man inte får igen vid försäljning då jag alltid är sugen på nya klockor och kanske ändå säljer snart. Personen jag pratar med säger då att jag ändå inte får mer än 5-6000 för klockan om jag säljer den nu utan att göra service och byta Bezeln. I mina öron låter det här helt galet men jag kanske har fel?

Det är en Omega Seamaster Professional Chronometer (James Bond, automat alltså). Serienumret daterar den till 1993-95 har jag för mig. Sliten Bezel och någon repa i glaset. Okänd servicehistorik. Absolut inget toppskick, snarare bruksskick, men 5000 spänn?

Tycker verkligen om min Seamaster men får lite ångest att jag betalat för mycket för klockan. Absolut inget ont till säljaren (köpt här på KS) då han var jättetydlig med skicket och jag snarare blev positivt överraskad när den dök ner i brevlådan.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Ursäkta! Här kommer bilder från förra ägaren.

Tack för alla snabba svar :)
 

Bilagor

  • db8e4deb04dc707567332824b5165713.jpg
    db8e4deb04dc707567332824b5165713.jpg
    126.7 KB · Visningar: 661
  • aecba03186b1ab5a03c4cfed12e38e49.jpg
    aecba03186b1ab5a03c4cfed12e38e49.jpg
    91.4 KB · Visningar: 655

Norra

Panerai
Byta bezel försöker urverkstad alltid att rekommendera. Samma med min sub för pärlan hade en spricka, den ser för fan ny ut annars. Du betalar alltså mycket extra (i mitt fall skulle det bli runt 5k) för att få tillbaks klockan i ej originalskick, och då har man därmed betalat för att sänka andrahandsvärdet på klockan = förlust på förlust.

Behöver din klocka service så är den värd det, rör inget annat för de vill bara tjäna pengar.

När det gäller värdet på den oservad skulle jag säga runt max 7-8k, 5k är på tok för lite, om den inte som nämnt ovan skulle vara totalkörd på alla sätt.
 

JohnDoe

Rolex
Med tanke på att denna kvartsare gick för 13440 inkl provis på kaplans i tisdags kan man väl tänka att din automatare borde ha vara ha ett bättre värde än 5-7k. Inga tillbehör, okänd historik.
image.jpg
 

Bruset

Panerai
Byta bezel är dessutom snordyrt, ca 3 k har jag för mig. Det går inte att byta insertet enbart. Dom pengarna får du definitivt inte igen. Sen är det ju såklart snyggare med blekt..;)
 

Wi

NLA
2-Faktor
Med tanke på att denna kvartsare gick för 13440 inkl provis på kaplans i tisdags kan man väl tänka att din automatare borde ha vara ha ett bättre värde än 5-7k. Inga tillbehör, okänd historik.
image.jpg

Inte riktigt rätt att jämföra denna Pro300-modell med den klassiska "bondklockan" då denna är något ovanlig och brukar ha ett högre andrahandsvärde. Tycker ifs att den gick dyrt hos kaplans iom midsize och förmodligen inga tillbehör.

Gällande TS klocka är 7-8k rimligt.
 

F-L-P

Panerai
Byt inte bezel till ny. Är den riktigt risig så köp en beggad i bättre skick och släng på.

5-6k var rimligt för typ 5 år sen men känns som om de har gått upp sen dess.
 

horologium

Omega
2-Faktor
5000 låter väldigt lågt. Ett par tusen till bör den vara värd.

För både service och ev. bezel-byte (tycker dock du skall behålla den nuvarande) på en SMP med relativt lågt värde så kan jag tipsa om en svensk urmakare i Helsingör (http://urmager-kvarneberg.dk/sv/hem/). Jag fick servat en gammal SMP Chrono där förra året till 1/2 priset och 1/4 av väntetiden jämfört med min lokala AD. Jag blev väldigt nöjd!
 
Senast ändrad:

Taxman

Rolex
2-Faktor
Håller med de ovan som skrivit att 5 000 kr låter lite väl lite. Om den behöver servic och inte är i något höjdarskick så drar det ju såklart ner priset. Men jag hade nog sagt 8 000 - 10 000.
 

Wemb

Cartier
Med tanke på de som gått på K&S relativt nyligen så skulle jag säga max 9K.

De har varit i betydligt bättre skick och gått för runt 10´...

EDIT:
De jag refererade till har varit quartz, så du kan ev. få ut mer.
 
Senast ändrad:

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
8-11k. Byt fan inte bezel och gör inget med länken om den ändå ska säljas. Glaset kanske du eller köpare kan polera upp. Antingen servar du den exkl. polering eller så säljer du den med okänd servicehistorik. :)
 

LS

Panerai
2-Faktor
Tack som tusan för alla svar!! :D

Jag känner mig betydligt lugnare nu. Det är ingen hemlighet vad jag gav om någon vill veta, 9500 inkl värdefrakt. Då känns det inte som jag betalat helt galet för klockan i alla fall. Och återigen det går säkert att se vem som var säljaren - jag är jättenöjd med hur han genomförde affären så jag vill absolut inte hänga ut honom, det är en goodguy.

Angående bezel kanske jag struntar i det, men en service är kanske lika bra och i samband med det fixa till länken. Anledningen till att jag vill göra det är att en låspinne inte fäster riktigt så det kan tyda på att länken är i behov av en översyn. Inte kul om den går upp och man tappar klockan.

Polera glaset? Hon i klockaffären påstod också att det inte gick att polera safirglas utan man bara gör det med plexi?
 

Icaras

Rolex
Tack som tusan för alla svar!! :D

Jag känner mig betydligt lugnare nu. Det är ingen hemlighet vad jag gav om någon vill veta, 9500 inkl värdefrakt. Då känns det inte som jag betalat helt galet för klockan i alla fall. Och återigen det går säkert att se vem som var säljaren - jag är jättenöjd med hur han genomförde affären så jag vill absolut inte hänga ut honom, det är en goodguy.

Angående bezel kanske jag struntar i det, men en service är kanske lika bra och i samband med det fixa till länken. Anledningen till att jag vill göra det är att en låspinne inte fäster riktigt så det kan tyda på att länken är i behov av en översyn. Inte kul om den går upp och man tappar klockan.

Polera glaset? Hon i klockaffären påstod också att det inte gick att polera safirglas utan man bara gör det med plexi?
Har svårt att tro att det skulle vara svårt att fixa spännet. Gå i så fall till någon mindre urmakare för att fixa det. När servades den sist då?
 

LS

Panerai
2-Faktor
Har svårt att tro att det skulle vara svårt att fixa spännet. Gå i så fall till någon mindre urmakare för att fixa det. När servades den sist då?

Dom föreslog en fullständig länkservice för 1000 kr, men ska få prisförslag imorgon.
Jag köpte klockan i februari i år med okänd servicehistorik.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Man ska säkert inte polera glaset och det ska inte gå att göra men gick fan att polera framrutan på min bil så då tänkte jag att det går att polera ett safirglas :hilarious:
 

LS

Panerai
2-Faktor
Då byter jag inte bezel. :)

Var inne och tittade hos en annan urmakare på någon lite mer dressad klocka att ha under tiden Seamastern servas och sedan kan användas som omväxling. Fastnade för en DS Powermatic 80 med index i rose-guld, på brunt läder - vad tycks? 20% rabatt så den kostar strax över 5k i butik vilket får anses vara ett ganska bra pris.
http://www.klockia.se/certina-ds-powermatic-80-automatic-c026.407.16.087.01

En annan fråga. Samma urmakare erbjöd sig även att serva Seamastern, de servar regelbundet Omega och använder originaldelar. Går att få ett prisförslag som antagligen är rejält under vad AD tar. Hur dumt är det att anlita dom istället för ADn?
 

JohnDoe

Rolex
Om du bor i stockholm så gå till werner på ABC (hornsgatan). Han är auktoriserad för service på omega (utom coaxial) så delar är inget problem. Sen är han väl en av sveriges bästa urmakare också. Han har säkert beggade delar till lånken om du vill fixa till den till ett bättre pris.
 

Andyrew

Cartier
Lägg upp en bild så får man se hur den ser ut, vem vet jag kanske är intresserad... :D
Jag spanar konstant efter Omega, de går för löjliga priser både i Sverige och utomlands anser jag. Svårt att göra en dålig affär på en beggad SMP. Med det sagt tror jag absolut att du får minst 9k för den, kanske även mer beroend på om det blir lite hets på en auktion. Däremot får man nog alltid inse att servicekostnad kommer man inte undan helt enkelt... Man får väl se det som en tilläggskostnad.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Skippa service och sälj den till mig! ;)

Byt inte bezel.

Ang priset så tror jag på 7, med tanke på ett någorlunda akut servicebehov.
Vad kostar en service på den? Har noll koll på omegas servicepriser.
 
Topp