• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster 600 Lös urtavla

Omega83

Breitling
Hej!

Jag har en Omega Seamaster 600 från 60-talet där urtavlan har lossnat, jag tror det är tavlans sprintar som gått av. Jag har vart i kontakt med tre urmakerier här i Stockholm men ingen vill eller kan laga den. vet någon vart man kan vända sig?
Klockan betyder oerhört mycket för mig så all hjälp mottages...=)
photo.JPG
 

Bilagor

  • photo.JPG
    photo.JPG
    144.2 KB · Visningar: 166

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Du kan använda dial dots (små självhäftande kuddar) för att fästa den igen. Har du någon erfarenhet när det kommer till skruvande i klockor?
 

Onelund

Rolex
Du kan använda dial dots (små självhäftande kuddar) för att fästa den igen. Har du någon erfarenhet när det kommer till skruvande i klockor?


Dial dots borde definitivt funka på denna då han inte har något kalenderhjul som stjäl plats.

Jädra Stockholmsurmakare, är de inte service minded för 5öre? Tar mindre än 10minuter för en urmakare att fixa detta.

Om du inte hittar någon i fjollträsk som kan hjälpa dig skicka mig ett pm så löser jag det åt dig.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hur kan ingen urmakare ta in den..? Lär ju vara simpelt fel som Onelund säger. Dåligt.


Är ju möjligt att urmakarna inte tycker det är en riktigt kosher lösning med dial dots. Det går också att löda på nya pinnar på tavlan, det är dock risky då tavlans lack och färg kan skadas på andra sidan. Den chansningen kanske inte urmakarna ville ta. :)
 

Onelund

Rolex
Är ju möjligt att urmakarna inte tycker det är en riktigt kosher lösning med dial dots. Det går också att löda på nya pinnar på tavlan, det är dock risky då tavlans lack och färg kan skadas på andra sidan. Den chansningen kanske inte urmakarna ville ta. :)


Du har rätt, min urmakare vet jag har lött dit nya pinnar men det är alltid en risk med värme och de gamla tavlorna, Dial dots håller dock gott nog, speciellt i dessa verken då man inte har utrymmesproblemen som man har i ett verk med datum.
 
Dial dots kan även ersättas av diverse dubbelhäftande tape. Det vet man som Smålänning.
Har använt mattape och annat genom åren.
 

Omega83

Breitling
Tack för alla tips bröder! Jag kollar vidare och ska allt se till att den blir fixad, annars får du eriksson850 styra upp det åt mig...=) Dial dots värkar vara the shit!

Trevlig hälg
 

plattfot

Rolex
Är ju möjligt att urmakarna inte tycker det är en riktigt kosher lösning med dial dots. Det går också att löda på nya pinnar på tavlan, det är dock risky då tavlans lack och färg kan skadas på andra sidan. Den chansningen kanske inte urmakarna ville ta. :)


Precis så.
Jag fick tjata på en urmakare att använda tape då han var ytterst ovillig till denna manöver. Fanns dock inget annat alternativ på tavlan i fråga och klockan tickar nu på hos en före detta kollega till mig.
 
Topp