• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega seamaster 600

Jag har kanske gjort ett "fynd", hittade denna klocka till ett överkomligt pris och den verkar gå väldigt bra. Mjuk i uppdrag osv.
MEN tavlan har ju sett bättre dagar. Det är inte så att jag vill att den ska se helt ny ut, men nu ser den lite väl ledsen ut tycker jag. Antar att det är fukt som kommit in? Är det bara att åka in till urmakaren och be dom tvätta av tavlan eller finns det andra knep? Och finns det några nackdelar med att tvätta tavlan?
seamaster600front.jpg
seamaster600back.jpg
 
Hmmm intressant. För visst är det 601 i båda modellerna? Vilket leder mig till följande fråga, är det bara tavlan som skiljer dessa åt?
 

holma20

Panerai
Hmmm intressant. För visst är det 601 i båda modellerna? Vilket leder mig till följande fråga, är det bara tavlan som skiljer dessa åt?
finns lite olika alternativ ä
en del 601 tavlor passar inte alla , som tex deville har en speciell fästning i sin tavla men samma kaliber.
boetten skiljer sig och även ref. nr i boettlocket,
personligen skulle jag aldrig välja en tavla som inte passar just boet refen men de går ju :)
om du tittar på urdelar så finns det en deville tavla , då står det tydligt under , passar 135.020.
på den länken jag skicka till dig står det endast "passar cal 601"
kolla även diametern på tavlan när du letar,
Men som sagt jag skulle aldrig ta en annan tavla än just den modellen du har,
söker du på din ref. så kmr de ju bara upp omega 600,
Så mitt tips är att ha lite is i magen och vänta/leta efter en 600 tavla .
 
finns lite olika alternativ ä
en del 601 tavlor passar inte alla , som tex deville har en speciell fästning i sin tavla men samma kaliber.
boetten skiljer sig och även ref. nr i boettlocket,
personligen skulle jag aldrig välja en tavla som inte passar just boet refen men de går ju :)
om du tittar på urdelar så finns det en deville tavla , då står det tydligt under , passar 135.020.
på den länken jag skicka till dig står det endast "passar cal 601"
kolla även diametern på tavlan när du letar,
Men som sagt jag skulle aldrig ta en annan tavla än just den modellen du har,
söker du på din ref. så kmr de ju bara upp omega 600,
Så mitt tips är att ha lite is i magen och vänta/leta efter en 600 tavla .
Tack för de snabba svaren! Jag tror du har helt rätt angående tavlan. Jag får ha lite tålamod och scanna nätet efter 600-tavlor
 
Låter ju sådär.. men funktionen verkar det inte vara något större fel på. Är brickan som skydd för uret? Och är fästskruven till för just brickan?
 

holma20

Panerai
Sitter ju exakt likadant på övre delen på bilden, de som håller fast verket i botten så det inte glappat eller rör sig :)
 
du får nog förmodligen byta ut halsen också,
skulle jag ha gjort iaf :):

Här har du brickan som fattades:
http://www.urdelar.se/Omega/Omega cal: 601/Omega 550, Case clamp, no: 1974

här är halsen, dock slut :/
http://www.urdelar.se/Omega/Omega cal: 601/Omega 600, Winding stem, no: 1106

och denna brukar vara standard på dessa:

http://www.urdelar.se/Crown, Omega, steel, cal: 265, 266, 267, 268, D= 5,5

eller va säger du @tdn-dk
Ja, det kanske är lika bra att ta med halsen också. Såg nämligen lite kronor på tradera igår, men då verkar inte de passa tyvärr. Men stort tack för det snabba svaret, nu vet jag vad jag ska leta efter!
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Om du verkligen vill så kan du testa att rengöra tavlan försiktigt. Är skadorna ytliga och bara sitter i lacken kan det gå.
Ljummet destillerat vatten och någon droppe diskmedel är receptet vill jag minnas.
Pensla försiktigt med fin pensel.
Skall finnas några trådar om det på hemslöjd.
 
Om du verkligen vill så kan du testa att rengöra tavlan försiktigt. Är skadorna ytliga och bara sitter i lacken kan det gå.
Ljummet destillerat vatten och någon droppe diskmedel är receptet vill jag minnas.
Pensla försiktigt med fin pensel.
Skall finnas några trådar om det på hemslöjd.
Tack för alla tips, vad grymma ni är Ska kolla in i tråden och se om det är något jag vågar mig på :nailbiting:
 
Topp