• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

omega seamaster-62 som bruksklocka?

Seamaster62

Breitling
har fått en omega seamaster, 1962, manuell uppvrid, ej kalender, som fungerar bra och håller tiden helt ok.
Vågar man använda den som bruksklocka?
kan tänka mig att renovering kostar lika mycket som den är värd, -eller mer.
Klockan har affektionsvärde.

vågar man köra tills den stannar eller är det fel?

den köptes 62. användes i 5 år tills han fick en constellation i present och seamastern hamnade i byrålådan där den legat sedan dess.

tacksam för råd och synpunkter!

Stefan
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    562.9 KB · Visningar: 654

wwjbd

Omega
Re: Sv: omega seamaster-62 som bruksklocka?

Här den legat i 50 år så tycker jag nog att en urmakare ska ta sig en titt på den. Oljor och sånt torkar ju. Det behöver inte kosta jättemycket. Därefter så tycker jag du kan använda den med gott samvete.

Grattis till en fin klocka!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 

Camo00

Patek
Re: Sv: omega seamaster-62 som bruksklocka?

Det beror på hur mycket den är värd för Dig och om Du hittar en billig urmakare Du litar på, tycker jag. Service hos en AD kostar mer än klockan är värd i pengar...
Men att köra tills den stannar är inget problem i sig, jag tror inte den mår sämre av att användas än att ligga i en låda..? Risken är väl att Du repar den, krossar glaset eller blir av med den, om Du använder den som bruksklocka!
 

_jonte

Patek
Re: Sv: omega seamaster-62 som bruksklocka?

Polera upp glaset med lite displex från Clas Olsson och så har du en klocka som funkar i alla torra lägen. Bara köra på med andra ord! :)
Riktigt fin klocka!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Love and affection, en Seamaster från 62 tål att användas och vore jag i dina kläder skulle jag ta den till en urmakare (ej AD) som fick gå igenom verket, förhoppningsvis är delarna i bra skick och den behöver enbart rengöras, oljas och ruckas. Borde kunna gå att få det för 1000-1500 men jag besökar sällan urmakare så mi prisupfattning kan skeva rejält..:)

Härlig klocka, håll den vid liv!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Klart du ska använda den! Har den affektionsvärde kan det väl vara värt 1000-1500:- för en service. Då har du en grym klocka att vara nöjd med och leva med. Vad får man för ny klocka, utan affaktionsvärde, för dom pengarna?
 

Seamaster62

Breitling
Tack för bra råd!

Jag var förbi en urmakare som hade stenkoll på gamla omegor och visste att berätta en massa om urverket osv.
Han ville byta glaset då det gulnat, samt kronan då det var lite glapp, båda till omega original!
Samt rengöra verket och smörja om, putsa upp boetten lite.
Drygt 1500 ville han ha för alltihop.

Så jag följer Era råd och lämnar in den så kan jag njuta av en klocka i "nyskick" framöver!

Tack för ett bra forum!

Stefan
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Seamaster62 skrev:
Tack för bra råd!

Jag var förbi en urmakare som hade stenkoll på gamla omegor och visste att berätta en massa om urverket osv.
Han ville byta glaset då det gulnat, samt kronan då det var lite glapp, båda till omega original!
Samt rengöra verket och smörja om, putsa upp boetten lite.
Drygt 1500 ville han ha för alltihop.

Så jag följer Era råd och lämnar in den så kan jag njuta av en klocka i "nyskick" framöver!

Tack för ett bra forum!

Stefan

Bra där! Kul!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Seamaster62 skrev:
Tack för bra råd!

Jag var förbi en urmakare som hade stenkoll på gamla omegor och visste att berätta en massa om urverket osv.
Han ville byta glaset då det gulnat, samt kronan då det var lite glapp, båda till omega original!
Samt rengöra verket och smörja om, putsa upp boetten lite.
Drygt 1500 ville han ha för alltihop.

Så jag följer Era råd och lämnar in den så kan jag njuta av en klocka i "nyskick" framöver!

Tack för ett bra forum!

Stefan
Det är den verkligen värd, kör på!
 
Topp