• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster Aqua Terra vs Tudor Black Bay

kfb

Breitling
Tjena,

Går i tankar om att köpa min första klocka, har fått upp ögat för Aqua Terra och Tudor Black Bay.
Hade varit kul att få lite input om vad ni tycker om dom, finns det några nackdelar/ fördelar med någon?



/Kfb
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Både Aqua Terra och BlackBay är två olika produktlinjer som har massa olika klockor i sig. Så till att börja med kanske du kan säga exakt vilka klockor du menar?
 

kfb

Breitling
Både Aqua Terra och BlackBay är två olika produktlinjer som har massa olika klockor i sig. Så till att börja med kanske du kan säga exakt vilka klockor du menar?
Glömde lägga in länken, ny här ;)


 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Upplever att det är två helt olika klockor. Till och börja med har du kännt och klämmt på dem?
BB41 är imo rätt klossig. Proportionerna på 58:an är lite bättre. Om du däremot vill ha en i den storleken skulle jag nog köra på en Pelagos istället.
Aqua Terra är lite dressigare och även den en trevlig pjäs
Hur kommer du att använda klockan och är det mest till kostym/kontor eller hemma/fritid?
Mitt tips är att kika runt i AT resp Tudor trådarna för att få lite bättre uppfattning om dem.
 
Senast ändrad:

kfb

Breitling
Upplever att det är två helt olika klockor. Till och börja med har du kännt och klämmt på dem?
BB41 är imo rätt klossig. Proportionerna på 58:an är lite bättre. Om du däremot vill ha en inden storleken skulle jag nog köra på en Pelagos istället.
Aqua Terra är lite dressigare och även den en trevlig pjäs
Hur kommer du att använda klockan och är det mest till kostym/kontor eller hemma/fritid?
Mitt tips är att kika runt i AT resp Tudor trådarna för att få lite bättre uppfattning om dem.
Har klämmt lite på en Aqua Terra men inte Tudor.
pelagos är också trevlig.

Kommer användas dagligen, men som du säger är nog det bästa att kika runt lite.
Tack för svar :)
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
AT med verk 8500 eller 8900 har möjligheten att snabbhoppa timvisaren i 1h-steg utan att stanna verket (kallas time zone function på omegas site). 8800 saknar denna funktion, lätt att missa. Tudor BB41 har inte detta, annat än på GMTn som också är 41mm.

I övrigt så olika klockor att de är svåra att jämföra bortom det uppenbara som du bäst upptäcker själv i butik :) Haft BB GMT, BB58 och AT 38.5 med 8500. Fråga på om du undrar något specifikt!
 
  • Like
Reactions: kfb

Erdna

Cartier
Har klämmt lite på en Aqua Terra men inte Tudor.
pelagos är också trevlig.

Kommer användas dagligen, men som du säger är nog det bästa att kika runt lite.
Tack för svar :)
Båda är fina men kan inte en Omega Seamaster 300m vara något då?

Riktigt mycket pang för pengen IMO, sen om man gillar länken/heliumventilen vet jag att det råder delade meningar om men om du står i valet/kvalet mellan AT och BB kan denna nog vara värd att titta på också. Brukar oftast finnas hos AD med.

IMG_20210805_182310.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Båda är fina men kan inte en Omega Seamaster 300m vara något då?

Riktigt mycket pang för pengen IMO, sen om man gillar länken/heliumventilen vet jag att det råder delade meningar om men om du står i valet/kvalet mellan AT och BB kan denna nog vara värd att titta på också. Brukar oftast finnas hos AD med.

IMG_20210805_182310.jpg
Hade den haft svärdvisare så hade jag lätt köpt en, kan verkligen inte vänja mig vid de visarna. Den keramiska tavlan är för jäkla schysst oavsett färg.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu gillar ju inte jag omega men finishmässigt är de många steg över Tudor när det gäller allt utom boett, där är det jämnt skägg. Sida vid sida är det väldigt stor skillnad mellan modellerna. De flesta Tudormodellerna är väldigt antibling.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag gillar Tudor men det är samtidigt någon ocharmig känsla av massproduktion kring dem. Tror det förmodligen har att göra med det Yonsson touchar vid att finishen är väldigt enkel. Aqua Terra å andra sidan är ju en suverän go anywhere do anything-klocka som känns tidlös, så det är ett bra val och som utan tvekan ger ett mer high end-intryck än vad Black Bay ger.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jag gillar Tudor men det är samtidigt någon ocharmig känsla av massproduktion kring dem.
Tror att detta är mer i klockkretsar. Utanför klockkretsar skulle jag säga att Omega är klart mer main stream.
Men inom de olika prisspannen så ligger Omega högre så jag skulle även förvänta mig att finishen där är högre.

Började mitt klockintresse med Omega och har sedan gått mer mot Tudor.
Men om jag skulle gå OWG/GADA mellan de två hade jag gått på Aqua Terran.

Dykare är ju trevligt men skulle inte vilja ha det som min enda klocka. Då skulle jag hellre skaffa en AT som jag varvar med olika band beroende på tillfälle och årstid.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Tror att detta är mer i klockkretsar. Utanför klockkretsar skulle jag säga att Omega är klart mer main stream.
Men inom de olika prisspannen så ligger Omega högre så jag skulle även förvänta mig att finishen där är högre.

Började mitt klockintresse med Omega och har sedan gått mer mot Tudor.
Men om jag skulle gå OWG/GADA mellan de två hade jag gått på Aqua Terran.

Dykare är ju trevligt men skulle inte vilja ha det som min enda klocka. Då skulle jag hellre skaffa en AT som jag varvar med olika band beroende på tillfälle och årstid.
Jag menade inte märkesstatus eller så bara hur klockorna upplevs och ser ut. Det känns ju som att det i princip inte finns någon finishering på Tudor (såklart tillspetsat), ungefär som att klockorna bara kom direkt från löpande bandet.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jag menade inte märkesstatus eller så bara hur klockorna upplevs och ser ut. Det känns ju som att det i princip inte finns någon finishering på Tudor (såklart tillspetsat), ungefär som att klockorna bara kom direkt från löpande bandet.
Jag förstår vad du menar. Men samtidigt måste jag säga att Omega känns väldigt serieproducerad också (även om jag upplever finishen som mer premium på Omega).
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Fundera på om du egentligen vill ha en dykare eller en mer allround stålsport. Det finns många som tycker att en dykare passar bra överallt, i kostym, på jobbet etc men också många som med mig tycker det är direkt fult att matcha dykare med kavaj. (Bond jada jada...). Likaså passar ATn inte riktigt lika bra som sommarklocka i shorts o tisha på stranden. (Även om det alternativt ändå är helt ok). Väljer du ATn bör du också åtminstone prova 38 i storlek. 41 är rätt stort på en klocka utan vridring. En dykare i 41 ger inte samma känsla av att stirra in i tvättmaskinsluckan så där är det nog helt ok. Dock är nog BB39 ett mycket bättre val än 41an också. (Givet att du inte har rejält kralliga handleder för då är det en annan femma.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Hade den haft svärdvisare så hade jag lätt köpt en, kan verkligen inte vänja mig vid de visarna. Den keramiska tavlan är för jäkla schysst oavsett färg.
+1 på den, men kan inte med länken heller tyvärr.

ATn är riktigt fin, och perfekt i 38mm som @Bezelman tipsar om.
Men som alltid, testa modellerna innan och bilda en egen uppfattning såklart.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag förstår vad du menar. Men samtidigt måste jag säga att Omega känns väldigt serieproducerad också (även om jag upplever finishen som mer premium på Omega).
Omega tillverkar såklart fler klockor/år om det är det du menar, men finishmässigt är det ganska enkelt. Omega gör fantastiskt bra tavlor och väldigt bra visare. Finishen på boett är bra på båda. Urverk går såklart till Omega.

Tudor har ganska basic finish på visare och tavla och har aluminiuminlägg i vridringen.

Med det sagt tycker ju vissa att Rolex är helt OK kvalitetsmässigt, alla är inte så känsliga och detaljinriktade som jag är.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Omega tillverkar såklart fler klockor/år om det är det du menar, men finishmässigt är det ganska enkelt. Omega gör fantastiskt bra tavlor och väldigt bra visare. Finishen på boett är bra på båda. Urverk går såklart till Omega.

Tudor har ganska basic finish på visare och tavla och har aluminiuminlägg i vridringen.

Med det sagt tycker ju vissa att Rolex är helt OK kvalitetsmässigt, alla är inte så känsliga och detaljinriktade som jag är.
Jag kan bara hålla med. När det gäller pang per krona är Omega bäst, sen kommer Tudor.. Men jag tycker det är orättvist att jämföra de två rakt av när de inte ligger i samma prisklass riktigt. Men som vanligt skall man ju köpa med hjärtat och inte hjärnan.

@kfb
Mitt råd är att du kollar runt mer - förr eller senare kommer du hitta en klocka som ger dig habegär och har du råd är det bara att köra.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Som många säger är det ju helt olika klockor. Med det sagt så har jag ägt BBblå, bb58 svart och blå samt en aqua terra cal 8800. Skulle jag köpa någon av dom igen så skulle jag utan tvekan gå för omegan. Black bay är fina och mycket pang för pengen men jag själv tröttnar snabbt på dom. Dom två sista 58orna jag hade flippades inom 2v båda två.
 
  • Like
Reactions: kfb
Jag har gått i precis samma funderingar som trådstartaren. Fast jag valde mellan BB58 och Aquaterran som 38:a. Klockorna är mer olika än man kan tro. Tipset är verkligen att försöka prova dem i verkligheten. Jag hade läst mycket här, spenderat många timmar på tuben osv. Hade dessutom en förälskelse i en blå AT som gick långt tillbaka, dock utan att äga en. Men när jag provade i butik ändrades allt.

Går du för den vanliga BB41 bör du ha riktigt kralliga handleder om du ska vara nöjd i längden tror jag. Och omegan är en fantastisk klocka. Men jag upplever den som rejält blingig. De polerade mittlänkarna är blanka som tusan och urtavlan, eller snarare index gnistrar duktigt i vissa ljus. För mig blev det för mycket. Det var inte den looken jag var ute efter även om det är en fantastisk klocka.

Vid en första anblick tycks skillnaden mellan BB och AT kanske inte vara så stor men enligt mig är det två klockor som skiljer sig väldigt mkt åt. Frågan är vad som tilltalar dig mest?
 

kfb

Breitling
Jag har gått i precis samma funderingar som trådstartaren. Fast jag valde mellan BB58 och Aquaterran som 38:a. Klockorna är mer olika än man kan tro. Tipset är verkligen att försöka prova dem i verkligheten. Jag hade läst mycket här, spenderat många timmar på tuben osv. Hade dessutom en förälskelse i en blå AT som gick långt tillbaka, dock utan att äga en. Men när jag provade i butik ändrades allt.

Går du för den vanliga BB41 bör du ha riktigt kralliga handleder om du ska vara nöjd i längden tror jag. Och omegan är en fantastisk klocka. Men jag upplever den som rejält blingig. De polerade mittlänkarna är blanka som tusan och urtavlan, eller snarare index gnistrar duktigt i vissa ljus. För mig blev det för mycket. Det var inte den looken jag var ute efter även om det är en fantastisk klocka.

Vid en första anblick tycks skillnaden mellan BB och AT kanske inte vara så stor men enligt mig är det två klockor som skiljer sig väldigt mkt åt. Frågan är vad som tilltalar dig mest?
AT tilltalar nog mig mest, men som sagt gillar jag BB mycket också. Men som ni säger ovan är det ju helt 2 olika klockor. AT passar nog mig bäst utifrån fritid osv, men utesluter inte BB för de.

Är även öppen för andra tankar kring liknande klockor, så har ni exempel tar jag gärna emot dem :)
 

Canee

Cartier
2-Faktor
AT tilltalar nog mig mest, men som sagt gillar jag BB mycket också. Men som ni säger ovan är det ju helt 2 olika klockor. AT passar nog mig bäst utifrån fritid osv, men utesluter inte BB för de.

Är även öppen för andra tankar kring liknande klockor, så har ni exempel tar jag gärna emot dem :)
Är inte BB36 i svart mer jämförbar med AT38? Ingen vridring, mer dressad osv? Testade alla tre idag och tyckte att dem var mer lika i känsla än BB58 och AT. Obs! Jag förstår att BB36 kan blir väl nätt för vissa.
 
  • Like
Reactions: kfb
Topp