• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega seamaster, Atlantic: Tips på åtgärd

nomis87

Breitling
Hej!
Ny medlem här, detta blir mitt första inlägg.

Det hela började med att min vardagsklocka (Certina DS) stannat efter 14 år. När jag började kika runt efter en ny så hittade jag många automatiska ur. Läste på lite mer, hittade det här forumet och bilder på en massa vintageklockor. Jag gillar äldre prylar i allmänhet, men har inte intresserat mig för äldre klockor tidigare.
Med detta nyväckta intresse så gick jag och hämtade asken med gamla klockor hos mina föräldrar, och insåg att där fanns diverse spännande. Blev naturligtvis sugen på att se om något går att använda igen. Här kommer lite bilder och tankar kring klockorna så här långt. Jag vill gärna ha feedback på om jag tänker "rätt" och om jag missat något väsentligt.

1. Omega Seamaster 600. Denna klocka har vi efter min morfar som fick den i 50-årspresent 1962. Glaset är väldigt repigt och det finns prickar (oxid?) på urtavlan. Den verkar fungera bra och efter att ha provat ett dygn avviker den inte nämnvärt. Min plan för denna klocka är att lämna den till urmakare för att se om det går att polera/byta glaset och ge den en service. Därefter tänker jag mig att ha den som "finklocka", kanske med ett brunt läderband. Borde man åtgärda urtavlan?

2. Atlantic automat. Denna klocka har troligen min pappa haft på 60- eller 70-talet. Den verkar också fungera bra och hålla tiden någorlunda. Glaset verkar vara av plast/plexi och är sprucket. Är en sån här klocka värd att lägga pengar på? Jag är lite sugen på en automat som är lite roligare än quartz som jag har till vardags men lite mer praktisk än den mekaniska Omegan.

Lägger även in en bild på diverse andra klockor som fanns i asken. Dessa fungerar inte lika bra som de två första, men vissa fungerar delvis.
Från vänster till höger:
EISHOW 21 jewels automatic med fixoflex band.
CARAVELLE automatic.
CERTINA DS-2 automatic i väldigt dåligt skick.
FACIT Tuff II incabloc.
Är någon av dessa klockor något att satsa på eller kan man se dem som övningsobjekt om man vill prova att skruva/polera själv?

Jag är tacksam för tips på urmakare i göteborgsregionen där man kan tänkas få hjälp med Omegan och kanske Atlanticen till en rimlig kostnad. Har förstått att Farfars klocka i Stockholm är populärt annars och att skicka dit kan ju vara ett alternativ.

Det blev ett långt första inlägg. Det är kul att snöa in på ett nytt intresse och att hitta ett sånt här forum! (Behöver forfarande en ny vardagsklocka, men detta med vintage känns mer spännande just nu...)
20180826_181052[1].jpg
20180826_181104[1].jpg
20180826_181022[1].jpg
 

nomis87

Breitling
Idag har jag pratat med en urmakare (Mariaplans ur) angående översyn av Omegan. Tänkte försöka åka dit imorgon med klockan. Är det dumt att inte satsa på ett orginalglas? Jag tror inte att det är orginal som sitter där.

Angående Atlantic: Var kan jag hitta ett reservglas om jag skulle vilja prova att byta det själv? Har försökt att söka men inte hittat mycket. Det står "brevet 238872" i boettlocket och verket är kaliber 1700/01.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Hej
Ånge urdelar i Ånge (0690 området) har glas passande de flesta klockor samt verktyg för att lyfta glas/återmontera och mäta storlek på glas samt boettöppnare som funkar på de flesta skruvboetter..( finns enkla verktyg på tradera också)
 

nomis87

Breitling
Liten statusuppdatering:
Omega är på service. Blir nytt glas och ny krona, dock ej original. Kunde inte motivera prisskillnaden. Ingen av dem var original tidigare och klockan kommer ändå inte att säljas (arvegods).
Jag har beställt nya glas till Caravelle och Atlantic. Dessa bägge fungerar ganska bra, åtminstone så länge de får ligga på bordet. Men det märks att de är lite "tröga" t.ex. orkar inte sekundvisaren gå framåt om man ställer klockan och vrider de andra visarna bakåt. Finns det något man kan göra åt detta utan att ta isär dem helt och hållet? Har förstått att det är lurigt att smörja? (Jag har urverken lösa nu men tror inte att jag ska ge mig på att ta isär dem helt)

Certina har jag tagit isär och rengjort lite men gett upp tills vidare. Sekundvisaren går bra men de andra står still. Dock fungerar det bra att ställa klockan med kronan.
 

nomis87

Breitling
Jag har fått nya glas till min Atlantic och Caravelle. Dock verkar det som att jag gjort något nybörjarfel. De gamla glasen har en stålring som ligger i en liten fals inuti glasen. Denna ring och fals saknas på de nya glasen (sternkreuz hws) vilket gör att visarna tar emot glaset. :(
Misstänker att det är "armoured ring" jag borde köpa? Får läsa på lite hos Cousins.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har fått nya glas till min Atlantic och Caravelle. Dock verkar det som att jag gjort något nybörjarfel. De gamla glasen har en stålring som ligger i en liten fals inuti glasen. Denna ring och fals saknas på de nya glasen (sternkreuz hws) vilket gör att visarna tar emot glaset. :(
Misstänker att det är "armoured ring" jag borde köpa? Får läsa på lite hos Cousins.
finns även olika höjd på glas, stålringen borde inte påverka då den ligger innanför glaset och pressar utåt.
 

nomis87

Breitling
Jag har mätt höjden på glasen och den är rätt. Stålringen som sitter i de gamla glasen gör att innerdiametern blir lite mindre och det verkar göra skillnad. Tydligen så vilar urverket/urtavlan emot glaset. Lite förvånad över detta, hade trott att det skulle vila mot något i boetten.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har mätt höjden på glasen och den är rätt. Stålringen som sitter i de gamla glasen gör att innerdiametern blir lite mindre och det verkar göra skillnad. Tydligen så vilar urverket/urtavlan emot glaset. Lite förvånad över detta, hade trott att det skulle vila mot något i boetten.
ja, det kan vara så att tavlan vilar mot glasringen.
 
Topp