• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster Chronograph (2225.80.00), vad tänka på vid begagnatköp?

sealord

Breitling
Jag står i begrepp att köpa min första automatklocka. En begagnad, dessutom. Jag har läst igenom de eminenta köpguiderna som finns här på KS, men jag skulle gärna vilja få lite input från er som har - eller har haft - just en 2225.80.00 (eller den svarta 213.30.42.40.01). Eller någon annan i samma serie - den fanns väl ett tag i en uppsjö olika varianter vad gäller material, såsom titan, stål/guld, titan/guld osv.

Klockan är årsmodell ~2008 och säljs av privatperson. Enligt säljaren, som köpte den ny (på Jälmers i Borås. Som inte är AD, enligt Omega.ch, men de har kanske varit?), är klockan väldigt lite använd, och skicket följaktligen mycket bra. Den är inte servad, "men den går bra". Levereras med box, papper, länkbitar (är det detta som kallas fullset?). Tanken är att träffas f2f, för att därefter besöka urmakare och få klockans äkthet verifierad. Jag har fått mycket bra intryck av säljaren, men det är trots allt frågan om en hel del pengar, så bättre safe than sorry - anser jag. Av en ren händelse råkar även säljaren bo i Göteborg, vilket känns som att det underlättar saker och ting en smula.

Är det någonting särskilt jag särskilt ska ha i beaktande innan ett eventuellt köp? Jag tänker främst på ifall det finns några särskilda egenheter som just den här modellen har; så som "armlänken brukar bli ganska rasslig efter bara ett par år. Dyrt som fan att fixa!", eller vad det nu kan tänkas vara. Som ingenjör vet jag att mer eller mindre alla mekaniska konstruktioner har sina egenheter, nästan oavsett hur bra eller dålig konstruktionen är.

Spontant känner jag ju att det bör finnas en del prutmån i och med att klockan inte är servad. Bara för att den visar tiden jättebra idag, så kan ju sådant ändras relativt fort, och service handlar väl i runda slängar om 5k eller däromkring. Men, som sagt, vad övrigt att tänka på? Klocka, manual, cert, box. Är det något mer som ingick från fabrik? Ett par vita handskar, som återfinns i ett lönnfack på boxens undersida? :D
 

JohnDoe

Rolex
Jag har några seamasters coaxial (den äldsta från 2007) men ingen kronograf. Länkarna är som nya så det borde iaf inte vara något problem. Däremot så kommer nog servicen närmare på en krono från 08 och det kostar närmare 7k på t.ex nymans. Så det är bara att lägga in i budgeten. Fullset är manual, hangtags och cert, obs brukar vara tre kort, innerbox och ytterbox. Vet inte vilken budget du har men det finns ju nya kronos hos gråhandlare till bra pris. Säkert inte omöjligt att få ett bra pris hos en svensk AD. Slår man ihop beg.pris o service kostar det ju en slant.
 

sealord

Breitling
Jag har några seamasters coaxial (den äldsta från 2007) men ingen kronograf. Länkarna är som nya så det borde iaf inte vara något problem. Däremot så kommer nog servicen närmare på en krono från 08 och det kostar närmare 7k på t.ex nymans. Så det är bara att lägga in i budgeten. Fullset är manual, hangtags och cert, obs brukar vara tre kort, innerbox och ytterbox. Vet inte vilken budget du har men det finns ju nya kronos hos gråhandlare till bra pris. Säkert inte omöjligt att få ett bra pris hos en svensk AD. Slår man ihop beg.pris o service kostar det ju en slant.
Hittade lite bra bilder på cert etc här på köposälj. Det är en krono från 2011, vet inte om den är kvar.
https://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-2011.49468/

Tack för ditt (dina) svar! Jo, att servicen antagligen ligger nära i tiden har jag med i beräkningarna och det är något som också måste avspeglas i priset för att jag ska bli intresserad. Anledningen att jag tittar på en begagnad är att jag gillar designen på de äldre kronograferna lite mer, det är nog egentligen enbart därför. Annars hade jag köpt en ny, som det var tänkt från allra första början, innan jag satte mig ner och började fundera på vad jag egentligen vill ha. Jag har sett KS-annonsen, tyvärr vill jag ha den blåa versionen, annars hade den där känts riktigt intressant! Jag har också sett en annons på c24 om en butik som säljer en fabriksny av "gamla designen", men nesligt nog är även den svart.

Med utgångspunkt från KS-annonsen, är det någonstans här priset bör ligga om man handlar från privatperson här i Sverige? Den jag är spekulant på begär säljaren 28, men det tycker jag nog är lite i överkant. Dels för att klockan är "gammal" (jämfört med KS-annonsen du länkar till), dels för att den heller inte är servad. Ser nu att NTWatches har en (tyvärr svart) årsmodell 2013 (är det sista året?) ute på blocket för 23,5k. I det skenet känns helt plötsligt 28k som groteskt mycket pengar.

Nu blev jag lite villrådig. Kanske ska man släppa den här affären och istället försöka hitta en på c24?
 

Aelgen

Omega
Tack för ditt (dina) svar! Jo, att servicen antagligen ligger nära i tiden har jag med i beräkningarna och det är något som också måste avspeglas i priset för att jag ska bli intresserad. Anledningen att jag tittar på en begagnad är att jag gillar designen på de äldre kronograferna lite mer, det är nog egentligen enbart därför. Annars hade jag köpt en ny, som det var tänkt från allra första början, innan jag satte mig ner och började fundera på vad jag egentligen vill ha. Jag har sett KS-annonsen, tyvärr vill jag ha den blåa versionen, annars hade den där känts riktigt intressant! Jag har också sett en annons på c24 om en butik som säljer en fabriksny av "gamla designen", men nesligt nog är även den svart.

Med utgångspunkt från KS-annonsen, är det någonstans här priset bör ligga om man handlar från privatperson här i Sverige? Den jag är spekulant på begär säljaren 28, men det tycker jag nog är lite i överkant. Dels för att klockan är "gammal" (jämfört med KS-annonsen du länkar till), dels för att den heller inte är servad. Ser nu att NTWatches har en (tyvärr svart) årsmodell 2013 (är det sista året?) ute på blocket för 23,5k. I det skenet känns helt plötsligt 28k som groteskt mycket pengar.

Nu blev jag lite villrådig. Kanske ska man släppa den här affären och istället försöka hitta en på c24?
Nu är jag fortfarande ny i klocksvängen och är fel person att svara på vad en särskild klocka är värd. Men om du hittat den klockan på NTWatches för 23,5k så känns ju en 5 år äldre klocka för 28k + service á 7k helt vansinnigt. Så lägg ett bud på den du hittat på en nivå som du är villig att betala. Det värsta som kan hända är att säljaren säger nej och du får leta vidare. Vet inte hur länge du letat men det kan ju vara värt att hålla ut lite längre för att hitta helt rätt klocka till rätt pris så du känner dig nöjd och inte att du kompromissat.
 

mega

Rolex
Tycker du fått med det mesta i dina tankegångar förutom vad som kanske kan vara ett rimligt pris. Kolla runt lite på chrono och håll ett öga på blocket samt tråla gamla annonser på ks så tror jag du får ganska bra koll på andrahandspriset inom ett par dagar.
Har man bra argument upplever jag det som att det ofta går att förhandla ner priset till rimliga nivåer.
Det kan ju vara värt lite grand också att säljaren känns bra och bor i samma stad så du kan klämma på klockan också.
På kronografer brukar man prova funktionen och se till att den nollar korrekt. Känn efter att den drar upp "mjukt" och jämt också.
Mjukt kan ju vara lite subjektivt, min ganska nya speedmaster brukar lämna röda märken på finget när jag dragit upp den.
 

JohnDoe

Rolex
SM krono är inte en glödhet modell. Snittet på c24 verkar ligga runt 20k. En ny krono ligger på ca 3,5k€ hos gråhandlare i EU. Eftersom servicen på kronon är dyr bör du inte betala över 20k efter förhandling. Kastade in ett exempel på SM kronos, visserligen fel tavlor men priset är ju samma. Har du kollat pantbanken.se och kaplans.se? På kaplans finns det även klockor under pantauktioner (sefinas grejer).
image.png
 

sealord

Breitling
... om du hittat den klockan på NTWatches för 23,5k så känns ju en 5 år äldre klocka för 28k + service á 7k helt vansinnigt. Så lägg ett bud på den du hittat på en nivå som du är villig att betala. Det värsta som kan hända är att säljaren säger nej och du får leta vidare. Vet inte hur länge du letat men det kan ju vara värt att hålla ut lite längre för att hitta helt rätt klocka till rätt pris så du känner dig nöjd och inte att du kompromissat.
Jag är helt enig med dig här. Några 28k tänker jag ju definitivt inte betala. Hade klockan varit nyservad så hade det nog dock varit en annan femma. Men som du säger så är det ju bara att lägga ett pris som man själv är beredd att betala. Om säljaren inte är bekväm med det så är det ju bara för denne att refusera förslaget.

Tycker du fått med det mesta i dina tankegångar förutom vad som kanske kan vara ett rimligt pris. Kolla runt lite på chrono och håll ett öga på blocket samt tråla gamla annonser på ks så tror jag du får ganska bra koll på andrahandspriset inom ett par dagar.
Har man bra argument upplever jag det som att det ofta går att förhandla ner priset till rimliga nivåer.
Det kan ju vara värt lite grand också att säljaren känns bra och bor i samma stad så du kan klämma på klockan också.
På kronografer brukar man prova funktionen och se till att den nollar korrekt. Känn efter att den drar upp "mjukt" och jämt också.
Mjukt kan ju vara lite subjektivt, min ganska nya speedmaster brukar lämna röda märken på finget när jag dragit upp den.
Jag har trålat runt en del, främst på c24. Just chrono-versionen diffar en del i pris, men de flesta annonser jag hittat så verkar de ligga någonstans i regionen 25k, plus minus några tusenlappar. Med det i bakhuvudet så hade 28k varit ett helt okej pris, ifall den hade varit nyservad. Vilket den alltså inte är, och då är ju också utgångsläget ett helt annat. Precis som du säger så tycker jag främst det känns bra att säljaren bor i samma stad, så man kan mötas f2f och diskutera kring det hela.

Annars har jag hittat ett par stycken på c24, alla via butiker. Problemet där är väl främst att det i ett par av fallen har varit svårt att hitta några referenser på dem - förutom att en av dem har 154 stycken Trusted Checkout's.
 

sealord

Breitling
SM krono är inte en glödhet modell. Snittet på c24 verkar ligga runt 20k. En ny krono ligger på ca 3,5k€ hos gråhandlare i EU. Eftersom servicen på kronon är dyr bör du inte betala över 20k efter förhandling. Kastade in ett exempel på SM kronos, visserligen fel tavlor men priset är ju samma. Har du kollat pantbanken.se och kaplans.se? På kaplans finns det även klockor under pantauktioner (sefinas grejer).
image.png

Jag inser nu att jag kanske tog i lite i överkant i det förra inlägget, när jag skrev att snittet verkar ligga runt 25k. Även jag är nog inne lite på samma spår som du nämner; att försöka få den för trakterna av 20k. Räknar man in service (inkl polering) så får man i så fall en "ny" klocka för runt 27k, eller däromkring. Sedan om säljaren klarar av att hantera ett sådant (i säljarens värld, antagligen) skambud som 20k återstår ju förstås att se.

Jag har tittat på både pantbanken och kaplans, men det verkar vara lite tunnsått med rätt modell för tillfället. Men, när du ändå nämner auktioner; är det ett "säkert köp", eller hur man nu ska uttrycka sig? Risken att få en kopia/stöldgods/<random mystiskt> är liten?
 

JohnDoe

Rolex
På kaplans klockauktioner är risken låg och du kan alltid reklamera stöldgods/fake. På pantbanken.se och kaplans pant kan du alltid reklamera fake/stöldgods men det förekommer fake etc lite då och då. På tradera, lauritz och en hel del andra auktionssiter är det väldigt blandat.... Det finns lite trådar här om det, sök på lauritz t.ex.
 

sealord

Breitling
På kaplans klockauktioner är risken låg och du kan alltid reklamera stöldgods/fake. På pantbanken.se och kaplans pant kan du alltid reklamera fake/stöldgods men det förekommer fake etc lite då och då. På tradera, lauritz och en hel del andra auktionssiter är det väldigt blandat.... Det finns lite trådar här om det, sök på lauritz t.ex.
När man ändå är inne på auktioner; en juvelerare i uk som lägger ut sina klockor på eBay borde vara hyfsat safe, antar jag? Jag är medveten om att frågan är av typen "hur långt är ett snöre", då det kryllar av mer eller mindre seriösa butiker, förstås. Hur som helst så hittade jag Den Här när jag satt och letade lite. Det verkar vara en juvelerarbutik, som (enligt deras egna hemsida) funnits sedan 1984. Även om priset kanske inte riktigt gav "wow"-känslor, så är det alltså nästan samma pengar för en 2013 som blocketannonsen begär för en årsmodell 2008. Spontant (givet att butiken är seriös) så känns ju det som en bättre deal, i och med att klockan är betydligt nyare.
Kolla så den växlar datum och sånt som den ska.
Bra tips, tack!
 

JohnDoe

Rolex
Ja det är alltid svårt att råda när det gäller ebay och liknande. Sunt förnuft och god research är grunden. Det finns lite trådar om olika gråhandlare och lite "lexikon" på vad annonsörerna egentligen menar... Typ box är inte orginalbox utan någon låda jag hittade i papperkorgen, papper/intyg..jag har en laserskrivare....osv... Servad o genomgången... Jag öppnade och sprayade 5-56...
Kräv bild på allt som ingår typ boxar, cert, etc. Service räknas bara med originalpapper från AD. Googla, googla och googla på referenser för handlaren. Tänk igenom betalningsformen, dvs bedrägeri/konkursrisk osv. Säkerhet & köptrygghet kostar alltid lite extra. Kan vara värt det.
 
Topp