• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster Chronograph och dess stämpel

Stormgaard

Breitling
Hejsan,

Jag står inför valet och kvalet av att välja min första 'riktiga' klocka. Står mellan en Breitling Chronomat och en Omega Seamaster med Chronograph. Båda från runt -00.

Jag undrar således vad stämpeln på en SM med chronograf är. Är det en mellanchefsklocka? Ingår den i de tre V:na (VVV)? (Volvo, Villa, Vovve, Seamaster).

Diskutera på!
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Hejsan,

Jag står inför valet och kvalet av att välja min första 'riktiga' klocka. Står mellan en Breitling Chronomat och en Omega Seamaster med Chronograph. Båda från runt -00.

Jag undrar således vad stämpeln på en SM med chronograf är. Är det en mellanchefsklocka? Ingår den i de tre V:na (VVV)? (Volvo, Villa, Vovve, Seamaster).

Diskutera på!
Bryr du dig verkligen så mycket om vad andra tycker? Köp den du gillar bäst helt sonika.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Så jävla trött på utryck som mellanchefs klocka, tråksubb etc. Allt för många som låter sig påverkas av andras tyckande. Följ hjärtat o köp det du känner passar dig.

Sen råkar iof jag vara just mellanchef ( jävligt framgångsrik oxå!) :)
 

Stormgaard

Breitling
Stämpeln är inget som kommer att ha en stor roll i min beslutsprocess. Självfallet så kör jag på den klockan som jag tycker bäst om. Tycker mest att det är intressant hur klockor kan kategoriseras.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Stämpeln är inget som kommer att ha en stor roll i min beslutsprocess. Självfallet så kör jag på den klockan som jag tycker bäst om. Tycker mest att det är intressant hur klockor kan kategoriseras.
Okej, oftast kategoriseras de efter märke. :)
Vad sedan olika individer tycker om dem är väldigt olika. SMP är en fin klocka oavsett nivå i jobbhierarkin enligt mig.
 

Stormgaard

Breitling
Okej, oftast kategoriseras de efter märke. :)
Vad sedan olika individer tycker om dem är väldigt olika. SMP är en fin klocka oavsett nivå i jobbhierarkin enligt mig.

En SMP känns som en klockren start på min klocksamling. Det är intressant detta. Eftersom min initiala tanke när jag registrerade mig här på forumet var att bredda mina vyer kring olika klockor. För att kunna välja en klocka som jag ville köpa. Nu efter två dagar har jag insett att man inte kan välja en klocka utan vilken som skall köpas först :D
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
En SMP känns som en klockren start på min klocksamling. Det är intressant detta. Eftersom min initiala tanke när jag registrerade mig här på forumet var att bredda mina vyer kring olika klockor. För att kunna välja en klocka som jag ville köpa. Nu efter två dagar har jag insett att man inte kan välja en klocka utan vilken som skall köpas först :D
Det är korrekt. Det blir fler klockor och snabbare än vad du kan tänka dig! :) Kör hårt och prova dig fram.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag gillar ju den där mellanchefs-grejen. Kan man komma undan med att vara klocknörd i sammanhang där nörderiet inte är något man vill skylta med.
"Schysst klocka, vad är det för något?"
"Äh, en gammal Omega."
"Fin!"
"Tack. Du, angående det där vi talade om på telefon...."
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Men hur ska ni ha det nu, det gaggas ju massor att Rolex SubC är en mellanchefsklocka. Mellancheferna kan ju inte ha både en SMP och en SubC på armen samtidigt.

I övrigt är det ju allmänt roligt att det är något dåligt att vara mellanchef, många mellanchefer har jävligt höga löner :D

Ser i en annan tråd att tydligen även Datejust är en mellanchefsklocka, de där mellancheferna lägger beslag på många bra klockor märker jag :mad:
 

Nic

Rolex
2-Faktor
För mig är SMP:en en jävligt bra och prisvärd klocka helt enkelt, varken mer eller mindre.
Jag har både SMP och SubC och är inte ens nån mellanchef, kan man tänka sig.
Köp klockan du känner för helt enkelt. :)
 

JohnDoe

Rolex
Tror inte det finns någon utanför klockforum som KS, TRF etc som "stämplar" klockor med etiketter som mellanchef. Snarast är det väl "öhh har du en klocka? Varför det?" Eller " är du helt puckad som köper en klocka som kostar mer än tusen spänn".
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ja, det där är ju mest fånigt! Själv har jag radhus, V70 och två Seamasters men det har jag valt för att det är saker jag trivs med. Dock ingen chefsbefattning för det är inget jag trivs med. Mellanchef är ett underskattat arbete, dom får slita hårt och får skit från bägge hållen. Men som sagt, ofta bra betalt. Men visst, jag är väl personlighetstypen som väljer en Seamaster och inte en Breitling så lite i det ligger det nog.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Var min första riktiga klocka, och det är en bra start på äventyret in i klockträsket!:)
Såld sedan länge (men faktiskt saknad!)
P6120039-1.jpg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag skulle säga att begreppet mellanchef grundas på att man som nybliven chef, och i sammanhanget inte intresserad av klockor, ändå anser sig ha råd, eller för att belöna sig själv, köper en "dyr" klocka. Vad känner man till som mindre intresserad av klockor? Omega och Rolex och kanske några till. Rolex är för dyrt för de flesta, men Omega är ju fränt och känt. Det får bli en sån. Seamaster är välkänd och t o m Bond har en. Vad kan gå fel? Tillräckligt dyr för att vara svindyr, men ändå möjlig att nå. Perfekt i sammanhanget helt enkelt!

För oss nördar är den för vanlig. Och dessutom på armar som kanske mer vill skylta med den än njuter av den.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Kan inte förstå att man måste se ner på någon på grund av vilken klocka personen bär. Snarare kan det vara så att en viss klocka funkar mer eller mindre bra med sammanhanget och personen i övrigt - en fråga om stil och smak.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Köp den du trivs med. Lyssna inte så mycket på andra och lyssna absolut inte på dom som säger att det ändå kommer sluta med Rolex.
 

Ponlarsson

Panerai
Det här med att SMP är en mellanchefsklocka känns väl som något som hänger i sen början/mitten av 00-talet? Då var ju SMP billigare än idag. Nu tror jag ganska många tycker den är lite väl dyr.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag tycker dock att du ska köpa SMP utan kronograf, tycker inte den riktigt flyger med kronograf. Köp isåfall mycket hellre en Speedmaster. Breitling kan du väl i mitt tycke undvika, förstår inte varför någon under 55 skulle vilja köpa en Breitling (min åsikt, givetvis).
 

Stormgaard

Breitling
Jag tycker dock att du ska köpa SMP utan kronograf, tycker inte den riktigt flyger med kronograf. Köp isåfall mycket hellre en Speedmaster. Breitling kan du väl i mitt tycke undvika, förstår inte varför någon under 55 skulle vilja köpa en Breitling (min åsikt, givetvis).

Jag gillar kronografen på SMP, kan inte riktigt sätta fingret på varför dock!
 
Topp