• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega seamaster cosmic 2000 äkthet?

EnVanligKille

Basic
2-Faktor
Hej alla!

Efter att en köpare tvivlat på äktheten på en klocka som jag försöker sälja så tänkte jag kolla med er om någon här är duktig på vintage omega?
Jag har tyvärr inte verktyg för att öppna baklocket på den tror jag och det är självklart där som serienumret sitter.

Här kommer lite bilder som jag hoppas hjälper. Nästa steg blir att gå till kaplans.

Bilagor

• 20251006_204217.jpg
    20251006_204217.jpg
    243.1 KB · Visningar: 4
  • 20251006_204130.jpg
    20251006_204130.jpg
    125.9 KB · Visningar: 6
  • 20251006_204057.jpg
    20251006_204057.jpg
    128.9 KB · Visningar: 5
Hej alla!

Efter att en köpare tvivlat på äktheten på en klocka som jag försöker sälja så tänkte jag kolla med er om någon här är duktig på vintage omega?
Jag har tyvärr inte verktyg för att öppna baklocket på den tror jag och det är självklart där som serienumret sitter.

Här kommer lite bilder som jag hoppas hjälper. Nästa steg blir att gå till kaplans.
Vad specifikt har dykt upp som röda flaggor?

Det var lite olika saker, men dom kommenterade visarna, att dom såg för tunna ut, att omegaloggan på urtavlan såg fel ut, att inte index såg korrekt ut, att kronan inte satt placerad i mitten på sidan av klockan.

Är det verkligen folk som skulle göra kopior på den här typen av klockor? Som dessutom har hållt tillräckligt länge för att få den patinan på tavlan

Jag är verkligen ingen expert men angående kronan och loggan är det väl vinkeln på bilderna som får det att se ut så?

Hej alla!

Äkta är den helt säkert.
Möjligen kanske man kan ha bytt tavla vid något tillfälle, för lite märkligt är det ju med en tavla med silverfärgade index i en klocka med guldpläterat case. Fortfarande en Omega-tavla, dock.

Det var lite olika saker, men dom kommenterade visarna, att dom såg för tunna ut, att omegaloggan på urtavlan såg fel ut, att inte index såg korrekt ut, att kronan inte satt placerad i mitten på sidan av klockan.

Är det verkligen folk som skulle göra kopior på den här typen av klockor? Som dessutom har hållt tillräckligt länge för att få den patinan på tavlan
Det brukar väl vara en boett där delen med kronhalsen inte är samma del som bandet sitter fast i på Cosmic 2000. Vet inte om det gäller alla med det namnet men jag gissar att den som monterat ihop klockan sist slarvade lite så kronan inte blev helt centrerad. Gissar att det vore relativt lätt att åtgärda men jag har inte plockat isär en sådan själv, och det ser ju ut att vara en jävla massa packningar och grejer... Jag skärmdumpade från Youtube. Inte samma modell men också en Cosmic 2000.
Screenshot_20251121_003749_com.google.android.youtube_edit_19784199860001.jpg

Tack för alla svar! Jag tror själv att den är äkta och han jag köpte den utav hade gjort en äkthets kontroll och säger samma. Men man blir ju självklart lite orolig..

Det brukar väl vara en boett där delen med kronhalsen inte är samma del som bandet sitter fast i på Cosmic 2000. Vet inte om det gäller alla med det namnet men jag gissar att den som monterat ihop klockan sist slarvade lite så kronan inte blev helt centrerad. Gissar att det vore relativt lätt att åtgärda men jag har inte plockat isär en sådan själv, och det ser ju ut att vara en jävla massa packningar och grejer... Jag skärmdumpade från Youtube. Inte samma modell men också en Cosmic 2000.
Screenshot_20251121_003749_com.google.android.youtube_edit_19784199860001.jpg

Det där är en hemsk boett… undviker dem så långt det är möjligt. Nya originalpackningar brukar vara ett måste för att få ihop dem igen.

Tillbaka
Topp