• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster Cosmic renovering?

Ärvde som många andra en äldre klocka av min morfar då han gick bort. Vet inte mycket mer än att det är en Omega Seamaster som han fick ny vid slutet av 60talet(?) Hur som helst så fungerade klockan utan problem när jag fick den för cirka fyra år sedan. Efter ett tag började den gå fem minuter för långsamt i timman. Detta problem eskalerade och efter ett tag behövde man knacka på uret för att den skulle ticka vidare. Nu står den helt stilla oavsett vad jag gör. Baksidan är gropig och ärgad, vilket kanske inte är ett positivt tecken? Det jag skulle vilja göra är att renovera den, om detta ens är en möjlighet? Vet att man kan köpa en annan liknande begagnad för rätt små summor i sammanhanget men det är givetvis detta exemplar som jag är intresserad av.
Vad tror ni om det?

b159660.jpg

b159661.jpg

b159662.jpg
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Jättesnygg klocka! Skulle jag vara fu så skulle jag ge den en vanlig service och använda den. Kul med arvegods! :)
 
Glömde nämna att jag visade upp den för en urmakare som påstod att den inte håller tätt vid kronan och att detta gör att urverket aldrig går att rädda. Stämmer detta påstående tro? Tyckte att det lät lite väl extremt!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Glömde nämna att jag visade upp den för en urmakare som påstod att den inte håller tätt vid kronan och att detta gör att urverket aldrig går att rädda. Stämmer detta påstående tro? Tyckte att det lät lite väl extremt!

Låter väldigt extremt. Inte många av klockorna från 30-60 talet håller tätt, har någon däremot badat med klockan så den läckt in vatten och verket börjat rosta. ja då kan det vara svårt/krävas att väldigt många delar behöver bytas.
borde dock absolut gå att få fart på den igen, i värsta fall får du köpa ett reservdelsverk från ebay och byta hela verket.
 
Kan hända att man varit i vattnet med den vid några tillfällen. Naivt att tro att en femtio år gammal klocka håller tät bara för att den heter seamaster kanske...

Ifall reservdelsverk skulle bli aktuellt, hur hittar jag då rätt i denna labyrint av delar och serienummer? Rimligt pris på detta?
 

rogart-63

Patek
Glömde nämna att jag visade upp den för en urmakare som påstod att den inte håller tätt vid kronan och att detta gör att urverket aldrig går att rädda. Stämmer detta påstående tro? Tyckte att det lät lite väl extremt!
Beror ju precis på hur det ser ut på insidan. Verket är ett 601 tror jag? Visst kan det vara fuktskadat men dessa klockor och boetter brukar klara sig rätt ok ändå.Och om det brukar vara riktigt illa så kan man se det på tavlan som tagit åt sig fukten . Men här ser den ren och fin ut. Konstig korrosion på baksidan? Har nog aldrig sett nåt sånt innan?
 

rogart-63

Patek
Kan hända att man varit i vattnet med den vid några tillfällen. Naivt att tro att en femtio år gammal klocka håller tät bara för att den heter seamaster kanske...

Ifall reservdelsverk skulle bli aktuellt, hur hittar jag då rätt i denna labyrint av delar och serienummer? Rimligt pris på detta?
Verket är ett 601 .
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Lite svårt att se på bilderna, men visst är den förgylld? isf är det väl den som håller på och släpper på sina ställen...
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Som delvis sagts ovan; med tanke på hur fin tavlan ser ut samt att du själv burit den medan den lagt av så finner jag det svårt att tro att den är så svårt fuktskadad att service är omöjlig. Kontakta annan urmakare!
Mvh
 
Han påstod att man kan få den att fungera men att det aldrig kommer bli bra. Tyckte det lät lite konstigt dock då den som ni säger är väldigt fin överlag. Vad tycker ni som har lite koll är ett rimligt pris för att åtgärda detta? Vad bör en service innefatta?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Han påstod att man kan få den att fungera men att det aldrig kommer bli bra. Tyckte det lät lite konstigt dock då den som ni säger är väldigt fin överlag. Vad tycker ni som har lite koll är ett rimligt pris för att åtgärda detta? Vad bör en service innefatta?

beror nog på vilka delar och hur många delar som måste bytas. Räkna på runt eller drygt 2000 och mer ifall det behöver bytas mer än vanligt.
Farfars klocka och Werner ABC brukar få bra betyg här på forumet. Ring och hör med dem.

http://www.farfarsklocka.se/
http://rudolphkoch.com/websites/abc-service-centrum/
 
Det råkar jag faktiskt veta att den har! Innan jag fick klockan så satt den på ett läderarmband som låg mot hela bakstycket. Vad innebär detta?
 
Mycket möjligt att det är mitt bästa alternativ. Får öppna och kolla. Tycker ni att man bör rengöra urtavla vid service? Glaset antar jag att man polerar upp med häxan?
 
Topp