• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega seamaster de velle, hjälp

Kumlan89

Breitling
Hej!
Var lite för snabb vid en blocketaffär förra veckan, där jag köpte en Omega Seamaster De ville.
Tog emot klockan och allt såg fint ut vid första ögonkastet. Åkte till urmakarn för att hämta en annan klocka och bad honom samtidigt slänga ett öga på omegan.

Han öppnade klockan, kaliber 565 och serien stämde, 25******, han sa den var från 1967 och vad han kunde se var allt original.
Han kunde dock inte säga om det var orginaltavla eller ommålad men att han inte var helt såld på Seamaster-loggan, men sa att de finns i så många varianter.

Glatt knatade jag hem för att upptäcka när jag kom innanför dörren att det står ”DE VELLE”... hur nu både jag (och urmakarn) kunnat missa detta.

Så min fråga är till er kunniga, har jag helt gjort bort mig här? Allt verkar vara ok/original men jag är ju extremt tveksam till urtavlan. Någon som har kännedom om ”DE VELLE”. Kan det vara någon som tabbat sig i fabriken eller vid en ev ommålning?

Mvh
9DE0C698-39DC-4B6E-B927-2B99B2E978F9.jpeg
 

Bilagor

  • 95B8D7EB-2169-41CC-A867-05FDAB871653.jpeg
    95B8D7EB-2169-41CC-A867-05FDAB871653.jpeg
    218.4 KB · Visningar: 5
  • C3D4799F-4CF3-47F0-9C7E-14EC03F98558.jpeg
    C3D4799F-4CF3-47F0-9C7E-14EC03F98558.jpeg
    186.7 KB · Visningar: 5
  • EBD86EAC-8CF1-449F-8689-EE754698D31D.jpeg
    EBD86EAC-8CF1-449F-8689-EE754698D31D.jpeg
    114 KB · Visningar: 4
  • 889EB2C4-6702-4B72-9B68-AD4A444049FF.jpeg
    889EB2C4-6702-4B72-9B68-AD4A444049FF.jpeg
    185.6 KB · Visningar: 3
  • 8B363A36-B18A-4D5F-85A9-94FE7F584B33.jpeg
    8B363A36-B18A-4D5F-85A9-94FE7F584B33.jpeg
    230.8 KB · Visningar: 4
  • 6B525C52-9F3C-4793-A2E9-383690CE7781.png
    6B525C52-9F3C-4793-A2E9-383690CE7781.png
    272.5 KB · Visningar: 4
  • 64DC8007-0EB8-43F1-8D42-2BC992E0CB3C.jpeg
    64DC8007-0EB8-43F1-8D42-2BC992E0CB3C.jpeg
    102.4 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej!
Var lite för snabb vid en blocketaffär förra veckan, där jag köpte en Omega Seamaster De ville.
Tog emot klockan och allt såg fint ut vid första ögonkastet. Åkte till urmakarn för att hämta en annan klocka och bad honom samtidigt slänga ett öga på omegan.

Han öppnade klockan, kaliber 565 och serien stämde, 25******, han sa den var från 1967 och vad han kunde se var allt original.
Han kunde dock inte säga om det var orginaltavla eller ommålad men att han inte var helt såld på Seamaster-loggan, men sa att de finns i så många varianter.

Glatt knatade jag hem för att upptäcka när jag kom innanför dörren att det står ”DE VELLE”... hur nu både jag (och urmakarn) kunnat missa detta.

Så min fråga är till er kunniga, har jag helt gjort bort mig här? Allt verkar vara ok/original men jag är ju extremt tveksam till urtavlan. Något som har kännedom om
Någon DE VELLE? :)
9DE0C698-39DC-4B6E-B927-2B99B2E978F9.jpeg
Nej, någon Omega De Velle känner inte jag till och jag tror inte nån annan gör det heller. Sedan om du "gjort bort dig" eller ej beror på vad du själv tycker och vad du betalat. Kan du kanske klaga hos säljaren om den är såld som en originalklocka?

I övrigt förutom tavlan ser den rätt bra ut tycker jag. Kronan misstänker jag inte är riktigt rätt modell heller men är inte hundra eftersom det kan tänkas vara en del variationer .
 
Senast ändrad:

Kumlan89

Breitling
Nej, någon Omega De Velle känner inte jag till och jag tror inte nån annan gör det heller. Sedan om du gjort bort dig eller ej beror på vad du själv tycker och vad du betalat. Kan du kanske klaga hos säljaren om den är såld som en originalklocka?
Nej, någon Omega De Velle känner inte jag till och jag tror inte nån annan gör det heller. Sedan om du "gjort bort dig" eller ej beror på vad du själv tycker och vad du betalat. Kan du kanske klaga hos säljaren om den är såld som en originalklocka?
I övrigt förutom tavlan ser den rätt bra ut tycker jag.

Jag gav 7000kr vilket jag tycker känns som ett bra pris, om allt varit ok. Om det är någon trött i omegafabriken på 60talet som tabbat sig så är det ju lite kul, men den känns lite långsökt.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag gav 7000kr vilket jag tycker känns som ett bra pris, om allt varit ok. Om det är någon trött i omegafabriken på 60talet som tabbat sig så är det ju lite kul, men den känns lite långsökt.
Man vet inte alltid helt säkert men osannolikt i detta fallet. Ser inte hundra ut texten i övr heller. För det priset vilket är ganska mycket kan du gott påtala det för säljaren.
 
Senast ändrad:

Kessler

Rolex
Yes, antog detta med.
Är det något utöver felstavningen som avslöjar ommålning?

Mvh
Vet du referensen? (står på insidan av baklocket) då kan man jämföra. Texten ser helt skev ut, alltså även där det står Omega automatic.

Edit: kom på att det är ett seamaster baklock. Då står nog fel ref där. Precis som urmakaren är jag inte såld på det. Men om du kan kolla det och söka runt och så dyker det upp masssa semasters och inte De Villes, ja då blir det tydligt att baklocket är till fel klocka. Även kronan verkar fel :(
 

Kumlan89

Breitling
Har du kollat med returrätten etc?

Ja, klockan stämmer ju inte med vad säljaren sagt. Säljaren menade på att allt var original och inget omgjort, vilket jag dumt nog litade på. Tydligen hade klockan varit hos en urmakare i norra Sverige någonstans som troligtvis missat att granska urtavlan och bara kollat i klockan.

Förhoppningvis kan jag häva köpet... i värsta fall får jag gå runt med en ”de velle” på armen. Kan väl kanske trösta mig med att urverket, band mm är omega och att tavlan verkar iaf restaurerad/omgjord med omegadelar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, klockan stämmer ju inte med vad säljaren sagt. Säljaren menade på att allt var original och inget omgjort, vilket jag dumt nog litade på. Tydligen hade klockan varit hos en urmakare i norra Sverige någonstans som troligtvis missat att granska urtavlan och bara kollat i klockan.

Förhoppningvis kan jag häva köpet... i värsta fall får jag gå runt med en ”de velle” på armen. Kan väl kanske trösta mig med att urverket, band mm är omega och att tavlan verkar iaf restaurerad/omgjord med omegadelar.
Tror tyvärr bandet och spännet är falskt. Du köpte inte av ett företag?
 

PetriS

Panerai
Kan det inte vara så att nån kluddat dit Develle bara, för att höja värdet på klockan?
Jag tycker tavlan ser ok ut annars.
Att den skulle se ut som nedan..
0A46BB30-3B31-4F9F-A195-AAE69CD4EBDA.jpeg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nej inte Develle förståss..men en äkta Deville är normalt en exclusivare variant av Seamastern som går för lite högre priser enligt min uppfattningen g.
Min uppfattning är att de ville inte går för något direkt premium mot en vanlig seamaster, kan dock ha fel.

Däremot så tycker jag trycket i develle och seamaster ser väldigt lika ut, svårt att tro att de inte är tryckta samtidigt dvs borde hela tavlan vara ommålad.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nej inte Develle förståss..men en äkta Deville är normalt en exclusivare variant av Seamastern som går för lite högre priser enligt min uppfattningen g.
Att det skulle var nåt värdehöjande på nåt sätt har jag aldrig stött på.

Som sagt svårt att säga säkert på bilderna men den största och första bilden ger intrycket att trycket är tämligen knackigt men kanske det bara ser ut så...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Privat äldre herre uppe i umeå via blocket.
Dumt nog swishade jag istället för att använda blockets betaltjänst. Man känner sig lagom dum nu :p
Vet inte hur blockets betaltjänst fungerar, men det blir ytterliggare en påminnelse om att köpa säljaren och fråga andra innan köp om man inte känner sig 100% inläst på märken, modeller och äkthet.
 
Topp