• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster Gs automatic

AMG63

Cartier
Hej..snubblade över denna i dag, den mäter 33.5mm med krona.
Är det en tjej el kill klocka?
Någon som har mer koll.
Mvh

20170407_212139.jpg 20170407_211911.jpg
 

rogart-63

Patek
Killklocka. Klockorna var mindre förr. Sen är det ju fråga om man gillar det eller inte. Personligen tycker jag det är i minsta laget?
 

AMG63

Cartier
Ok.tack för svar..dock så hade jag inte kunnat sova i natt om jag inte köpt den
Tycker precis som du att det är i minsta laget.
Mvh SL
 

AMG63

Cartier
27mm..nja..är nog lite för smalspårig där.
Huvudsaken är bara att jag inte fått in en tjejklocka i samlingen..hu.
 

Martin Lovasz

Audemars
Stora klockor var arbetsklockor på sin tid där klockans storlek var relaterad till dess funktion medan modemedvetna rika människor bar små klockor då det visade på förfining. På 30-talet fanns nästan inga större herrklockor alls för dagligt bruk men under kriget växte klockorna från 27-32 mm till 32-34mm och även lite extra stora modeller dök upp, samma på 50-talet men fler och fler modeller låg på 34-36mm.

På 60-talet fanns riktigt stora modeller på över 40mm att få tag i men normala klockan låg på 34-36 mm. På 70-talet växte klockorna lite till men det var främst boetterna som blev biffigare och så kom 80-talel och allt krympte igen och boetterna gick från manliga metallstycken ner till nätta feminina boetter.

På 90-talet skulle det vara mer metall igen så de blev större och på 2000 talet blev modet helknäppt och och klockor på 50-60 mm var normalstora även på en liten flickas handled... Nu kan man ofta välja samma klocka på 38mm eller 42 mm och gud skall veta hur trött jag är på att läsa inlägg där man frågar om 38mm verkligen passar en man och om kanske inte 42mm vore ett bättre val.

Man kan fråga sig varför de ens frågar om det nu är så omanligt med en liten klocka på 38mm men sanningen är nog att många helt enkelt inte tycker att större ser bra ut på armen men att modet fortfarande ligger på större modeller.

Det har givetvis tillverkats mindre och större modeller under alla åren men jag håller mig till normala herrklockor.

Man skall nog frågas sig om det verkligen är vintageklockor man skall ha om storleken är ett problem och kanske skall man då istället titta på moderna modeller i vintagestil istället.
 

Mag

Omega
Bär ofta små klockor och tycker dom både ser bättre ut och är sköna att bära.
Skulle aldrig få för mig att använda en klocka med överdriven modestorlek.
Till er som inte prövat en mindre klocka, prova jag tror ni blir överraskade.
Ser att jag just nu har en Speedmaster på mig, får gå och byta till en mindre.
Mag
 

Martin Lovasz

Audemars
Håller med och en av mina favoriter är en 30-talare på ynka 28mm. Visst lite extremt kanske men fastnar men för något så gör man. :)
 

AMG63

Cartier
Tycker personligen att runt 39-43 är lagom till mig då jag inte har så grova handleder, ser och känns konstigt ut med större, köpte 2st Omega officer i går
och de är inte stora ca 30mm, och då är de till svenska militären, och de borde vara manligt :)
Med vänlig hälsning SL
 

Martin Lovasz

Audemars
Du kan alltid sälja dem till minipris pris till mig då de är så små. :woot:

Samtidigt som officerarna hade små nätta klockor så kunde en artillerist använda ett stort fickur för att vara säker på att tiden stämde. Jag veta att Amiral Jellicoe hade ett stort fickur med kronograffunktion och ett mindre armbandsur. Så han hade både ett verktyg och lite mode samtidigt då de militära är lite fåfänga.
 
Senast ändrad:

AMG63

Cartier
Go kväll :) du kan absolut få köpa dem,,,jag ska lämna bort dem bara för lite kärlek, ena behöver ett nytt glas o den andra gissar jag på att axeln till kronhjulet är av:(
Kan ta bild på dem i morgon :omega:..

Jo nog är militären lite fåfäng,,,då jag köper o säljer lite äldre vapen av olika slag, oftast så är officers vapnen lite glittrigare,,guld förgyllt och tofsar än de som
man bara skall hacka på varandra med....

Mvh
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag köper bara skrot så är de i fint skick faller jag bort för jag är en fixare och samlar inte själv så jag lever för att laga men inte att äga. :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Den till vänster kan man nog få i ganska fint skick igen men den till höger ser det ut som någon skrivit med penna på urtavlan så den är vad jag kalla för en donator. Man kan kosta på att få tavlan ommålad men då förlorar den all samlarvärde men får istället högre värde för de som bara vill ha en snygg Omega från perioden men om det är värt 1500kt och att man riskerar att de som trycker om tavlan inte har rätta plåtar gör det till ett svårt beslut att ta.

Nu ser jag inte den vänstra så bra men om tavlan inte är allt för dålig är den nog värd 2000-2500kr men den till höger kan gå så lågt som 500-800kr. En Officer i perfekt skick kan gå för 6000-7000kr internationellt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Den till vänster kan man nog få i ganska fint skick igen men den till höger ser det ut som någon skrivit med penna på urtavlan så den är vad jag kalla för en donator. Man kan kosta på att få tavlan ommålad men då förlorar den all samlarvärde men får istället högre värde för de som bara vill ha en snygg Omega från perioden men om det är värt 1500kt och att man riskerar att de som trycker om tavlan inte har rätta plåtar gör det till ett svårt beslut att ta.

Nu ser jag inte den vänstra så bra men om tavlan inte är allt för dålig är den nog värd 2000-2500kr men den till höger kan gå så lågt som 500-800kr. En Officer i perfekt skick kan gå för 6000-7000kr internationellt.
500-800:- låter väl lågt? Även som donatorklocka så sitter det väl ett 30t2pc i den där?
 

Martin Lovasz

Audemars
Tänker i det skicket med liknande bilder (utan urverksbilder) på tratten så skulle jag gissa 1300-1600.
Stämmer säkert men jag skulle inte buda mer än 800kr om bilder på urverket saknas. Den kan vara utplockad för mycket kommer ut igen då det står Omega på den. Men står det att den fungerar men stannar så kan det vara något att bjuda på om man absolut behöver delar.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Stämmer säkert men jag skulle inte buda mer än 800kr om bilder på urverket saknas. Den kan vara utplockad för mycket kommer ut igen då det står Omega på den. Men står det att den fungerar men stannar så kan det vara något att bjuda på om man absolut behöver delar.
Samma här, men därför jag förlorat de objekt jag budat på... :)
 

AMG63

Cartier
Jodå..dessa herrar är välanvända, jag ska få dem funktionsdugliga, charmiga men inga top ex.
Och det är Omega verk i dem båda.
Jag kommer att lägga ut en del klockor inom snar framtid, men eftersom jag är ny här så får jag inte göra det äno_O.
Jag har snöat in på en Tag heur cal 18..
gammal stil i nytappning..så snygg:)
Så det kommer ryka lite gamla klockor, till förmån för nyköp.
Och skulle jag sälja dem nu, så får jag ta mer bilder naturligtvis, så att ni får se dem ordentligt..och det skulle kännas ok med 3kkr för båda.
Mvh
 
Topp