• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega seamaster i tankarna

johpe

Silver
2-Faktor
Hej

Jag är grymt sugen på antingen en Omega Seamaster PO eller en Diver som en första "riktig" klocka till mig själv. Då det gäller POn är det nog helst den med 2500d verk i då den lär vara lite tunnare är 8500 versionen. Och när det gäller Divern så är det snarare den senaste modellen med den blanka urtavlan. (båda i svart)

För en PO med 2500d verk måste det bli begagnat dels för priset men oxå för att få ett 2500d. Seamaster Diver verkar man kunna hitta ny för 26 kkr enligt prisjakt vilket är högintressant.

För begagnat har jag tittat här i forumet och på blocket, men jag blir inte riktigt klok på Divern då folk verkar begära 22-24 kkr för den begagnat när den finns ny för 26, why?

Har ni några andra bra källor att rekommendera?

Tack,
--Johannes

Ny listar SMP 31700 kr...så det kan inte vara AD priser du menar
Finns nog viss prutmån på denna modell däremot.

Uret.se är ingen billig "gråhandlare". Här finns en ny för ca 22 500 kr från en "trusted seller" på Chrono24.

http://www.watch-lounge.de/

Att betalare dyrare hos AD är lite av en kontroversiell fråga, finns många som är både för och emot. Om du söker på forumet kommer du hitta några diskussioner om det.

Tack för länken, ytterst intressant!

Kan tänka mig att frågan är kontroversiell, det är den inom alla olika områden, inte bara klockar (samma med import frågan eller?) Men tänkte mest om det fanns ngt riktigt viktig anledning här som man måste veta om? Sen känns det inte som AD spelar jättestor roll i mitt fall här då jag till stor del överväger att köpa begagnat. (fast kan man få den för 22500 nib så...)

När man sen tittat på chrono24 så finns det massor med intressant i USA, inte para prismässigt utan även utbudet/valmöjligheterna verkar väldigt storta. Men jag antar att man åker på moms o tull då? Även från privatpersoner eller? (har bara handlat från företag innan)

Tjena, har själv rätt nyligen köpt en Omega SMP med blå keramisk bezel (vridring).

Ett tips till dig då nästan alla klockor ser annorlunda ut på bild än i verkligheten är att ta dig tid att klämma & känna på dom hos AD. Den blå färgen beter sig annorlunda i olika miljöer och kan ibland uppfattas som både blå, grå-blå & svart.

Är överlag väldigt nöjd med klockan och den håller tiden exceptionellt bra och sitter bekvämt på armen.
Den är gedigen och motsvarar enligt mig priset.

Ett tips i samma prisklass är Tudor Black Bay Blue som också är en väldigt fin klocka. Den får du för typ 28´ med stållänk hos AD.

Någon med alla detaljer kan väll komplettera min förklaring, men kortfaattat;

En gråhandlare, typ Uret har som jag förstått det som en business att köpa klockor från olika AD´s runtom i Europa för att sedan sälja dessa billigare då momsen(?) inte tillkommer. Köper du en Omega hos en fysisk AD betalar du listpris, vilket inte är ett överpris utan det normala priset i butik, så folk som säljer beggat för 22-26K försöker alltså inte båsa folk.

Det finns väll alltid risker med att köpa på nätet vs. butik. Dels KAN det bli problem med service etc, och bli knepigare att sälja.

Mvh,

Tack, misstänkte att det var sånt det handlade om, (på samma sätt som med elektronik, bilar, kläder o.s.v. med andra ord). Förstår att det finns starka åsikter om det, men kan man importera sin bil/mc från tyskland kan man väl importera sin klocka... :)

Mitt råd är att besöka en AD och kolla in klockorna, glöm inte ett gott humör och var beredd att köpa om du får ett bra erbjudande.
Jag köpte min smpc för under listpris, tom under urets pris sprinkens ny från min lokala AD.

Höjer ett litet varningens finger för 2500 verket - Omega hade väldiga problem med dom I början, dom tvärstannade och gick inte få igång igen utan var tvungna att lämnas in för översyn. Omegas version var feloljning men vad som orsakade vet man inte riktigt. Nu kan detta va ett lite nyare verk som sitter I den du hittat så den kan ha fått en "uppgradering" o gå hur bra som helst, men ville bara påtala...

Höjer ett litet varningens finger för 2500 verket - Omega hade väldiga problem med dom I början, dom tvärstannade och gick inte få igång igen utan var tvungna att lämnas in för översyn. Omegas version var feloljning men vad som orsakade vet man inte riktigt. Nu kan detta va ett lite nyare verk som sitter I den du hittat så den kan ha fått en "uppgradering" o gå hur bra som helst, men ville bara påtala...

Sedan Omega släppte D-versionen(2500D) 2011 med förbättrad konstruktion av balanshjulet så är de mer eller mindre skottsäkra. 2500 är ett rejält kliv upp jämfört med de flesta ETA i min mening, så jag tycker inte det är något att tveka över. Jag tycker en Seamaster är vassare än t.ex. en Black Bay i den prisklassen.

Tack, oerhört bra info från alla! Om man nu kollar på begagnat vad finns det mer som man bör se upp med, typ vanliga problem eller andra saker som är skapligt lätta att upptäcka innan ett köp?

När det gäller begagnade Omega så verkar det faktiskt finnas en del på blocket, är det att be om problem eller går det att handla ur på blocket?

Hej

Jag är grymt sugen på antingen en Omega Seamaster PO eller en Diver som en första "riktig" klocka till mig själv. Då det gäller POn är det nog helst den med 2500d verk i då den lär vara lite tunnare är 8500 versionen. Och när det gäller Divern så är det snarare den senaste modellen med den blanka urtavlan. (båda i svart)

För en PO med 2500d verk måste det bli begagnat dels för priset men oxå för att få ett 2500d. Seamaster Diver verkar man kunna hitta ny för 26 kkr enligt prisjakt vilket är högintressant.

För begagnat har jag tittat här i forumet och på blocket, men jag blir inte riktigt klok på Divern då folk verkar begära 22-24 kkr för den begagnat när den finns ny för 26, why?

Har ni några andra bra källor att rekommendera?

Tack,
--Johannes

Jag går precis i samma tankar som dig. Kan detta vara något? Dock oklart vad slutpriset blir.
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2836/vara/1103133

Ja jag har sett den auktionen, precis den POn jag skulle vara intresserad av! Den ser fin ut även om jag gärna skulle vilja sett lite fler bilder förståss. Just nu är den absolut prisvärd, men frågan är vart priset tar vägen den 20:e. Sen tillkommer det 20% på priset till auktionsfirman som jag förstår det! (lite galet!)

Ja jag har sett den auktionen, precis den POn jag skulle vara intresserad av! Den ser fin ut även om jag gärna skulle vilja sett lite fler bilder förståss. Just nu är den absolut prisvärd, men frågan är vart priset tar vägen den 20:e. Sen tillkommer det 20% på priset till auktionsfirman som jag förstår det! (lite galet!)
Ja, precis. Antar att 22-23 + 20 % är okej.
Bor du i Stockholm så kan du gå och kika på den hos Kaplans.

Tyvärr inte i Stockholm, men ska definitivt övervaka auktionen och se vart det tar vägen för lärdom.

Vad är chanserna att råka ut för en fake? Läste en tråd här på forumet igår kväll om Pi i uddevalla, är det vanligt tror ni?

Mitt råd är att besöka en AD och kolla in klockorna, glöm inte ett gott humör och var beredd att köpa om du får ett bra erbjudande.
Jag köpte min smpc för under listpris, tom under urets pris sprinkens ny från min lokala AD.
Kan bara hålla med, köpte hos min lokala AD och fick också ett liknande erbjudande som dig.
seamaster-diver-campagne.png

Era erfarenheter från AD låter mycket lovande, ska till Göteborg imorgon för jobbets räkning så med lite tur kanske man hinner förbi en AD där, ngn från Göteborg som kan rekommendera ställe? (i Linköping finns det ingen Omega AD vad jag vet?)

Kan med varm hand rekommendera Divern, en klocka som växer med tiden ju mer du använder den. Har själv den med blå urtavla och gillar hur den skiftar i olika ljus. Även länken känns gedigen och lagom tung. Kör hårt :)

Ja just nu lutar det nästan mer åt Divern än PO... Först var jag helt säker på PO med svart bezel men med orangea siffror, sen gled jag över mot de vita siffrorna och nu mer åt Divern då den nästan ser renare ut. Får se vart det slutar... Time will tell... ;)

Ja just nu lutar det nästan mer åt Divern än PO... Först var jag helt säker på PO med svart bezel men med orangea siffror, sen gled jag över mot de vita siffrorna och nu mer åt Divern då den nästan ser renare ut. Får se vart det slutar... Time will tell... ;)
Jag har gjort resan åt motsatt håll. Började med SMP:n och nu är jag inne på PO.

Nåväl, kommer ju inte att köpa en i dag och hinner säkert ändra mig några gånger.

En stor nackdel att handla begagnat är om klockan inte går som den ska, det märker du inte direkt. Detta hände mig när jag köpte min Omega SMP som enligt säljaren på systerforumet "Time To Talk" var i så bra skick så. Upptäckte dock ganska snart att den tappade 30 sekunder per dag. Säljaren sa bara "hade jag ingen aning om, hoppas det går att ordna". Som tur är var det cirka en månad kvar på garantin varför jag fick den servad av Omega utan kostnad....nästan. Eftersom den inte var såld av AD ursprungligen utan av uret.se tog AD ut en "administrationsavgift" på 500 kr för att ta hand om garantiärendet. Det hade de inte gjort ifall klockan var såld hos dem.

Till skillnad mot andra kan jag inte säga något om hur mycket man kan pressa priset i butik på klockan. Som den blyge svensk jag är skulle jag aldrig få för mig att pruta i butik, är inte priset ok köper jag någon annanstans.

Köper du på nätet från företag/privatperson utanför EU bör du räkna med moms (tullavgiften är försumbar), slipper du den är det en jäkla tur vilket sällan sker.

Bra info, tack! Antar att så länge de är under 4 år när det gäller omega är det garanti kvar på dem eller?

Det gånger jag handlat från USA har det varit för att sakerna i stort sett inte finns att få tag på inom EU, och jag har nog i stort sett fått tull o moms varje gång.

Era erfarenheter från AD låter mycket lovande, ska till Göteborg imorgon för jobbets räkning så med lite tur kanske man hinner förbi en AD där, ngn från Göteborg som kan rekommendera ställe? (i Linköping finns det ingen Omega AD vad jag vet?)

Jag kan varmt rekommendera Jarl Sandin! Där har jag alltid fått mycket bra bemötande :)

Välkommen till forumet! Malbergs ur på storgatan, sålde omega fram till årsskiftet! Sen skärpte omega kraven om jag inte fått det hela om bakfoten? Men sist jag var inne och kollade så fanns det några omega kvar, kanske går att göra en bra affär hos dom! Värt att kolla upp om du ändå bor i Linköping:)

Tillbaka
Topp