• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster - manuell eller automatisk?

aadde81

Cartier
Hej!

Är ny här på forumet och i denna "värld". Ber därför om ursäkt om frågan är dum.

Det är så att jag har kommit fram till att min första "riktiga" klocka ska vara en Omega Seamaster från 60-70-talet, budget max 5 000 kr. Tanken är att inte använda den till vardags, utan plocka fram den och använda vid speciella tillfällen till kostymen. Med hänsyn till att jag inte kommer använda den regelbundet, rekommenderas en automatisk eller manuell version, eller spelar det ingen roll?
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Omega Seamaster - manuell eller automatisk?

Menar Du ur en teknisk synvinkel, vilket som är bäst för urverket?
I så fall är min åsikt att ett exemplar som är servat och i gott skick är viktigare än typen av urverk...
Lycka till! :)
 

aadde81

Cartier
Re: Sv: Omega Seamaster - manuell eller automatisk?

Camo00 skrev:
Menar Du ur en teknisk synvinkel, vilket som är bäst för urverket?
I så fall är min åsikt att ett exemplar som är servat och i gott skick är viktigare än typen av urverk...
Lycka till! :)

Precis. Jag tänkte att ett automatiskt urverk kanske är lämpligare för klockor som används dagligen, att de mår bäst av att röra på sig regelbundet, men jag kanske tänker fel?

Vad är fördelar/nackdelar med ett automatiskt kontra manuellt urverk?
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Ska du bara ha den vid speciella tillfällen måste det nog bli en mekanisk, alltid lika roligt att skruva upp klockan ;)
Lycka till med fyndandet, tänk dock på att en del äldre ur kan kännas väldigt småa, tycker om du bor i Sthlm far förbi kaplans för att klämma och känna hur de är storleksmässigt.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ska du ha datum, och vill ha rätt datum då du använder den, skulle jag starkt rekommendera en automatare och en winder (klockuppdragare), annars skulle jag satsa på en manuell utan datum. Tycker det kan vara väldigt drygt att ställa datum utan quick-set, på klockor som bara används emellanåt.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
theargonaut skrev:
Ska du ha datum, och vill ha rätt datum då du använder den, skulle jag starkt rekommendera en automatare och en winder (klockuppdragare), annars skulle jag satsa på en manuell utan datum. Tycker det kan vara väldigt drygt att ställa datum utan quick-set, på klockor som bara används emellanåt.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
Omega har några fina kalibrar med quick set och det är väldigt mycket enklare när man inte bär klockan varje dag. :)
 

aadde81

Cartier
Jokkmokkswe skrev:
Ska du bara ha den vid speciella tillfällen måste det nog bli en mekanisk, alltid lika roligt att skruva upp klockan ;)
Lycka till med fyndandet, tänk dock på att en del äldre ur kan kännas väldigt småa, tycker om du bor i Sthlm far förbi kaplans för att klämma och känna hur de är storleksmässigt.


Tack för tipset, tänk att 35 mm kan kännas så litet i verkligheten till skillnad mot bilder. I minsta laget för mig känner jag efter att ha klämt och känt på några exemplar.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
aadde81 skrev:
Tack för tipset, tänk att 35 mm kan kännas så litet i verkligheten till skillnad mot bilder. I minsta laget för mig känner jag efter att ha klämt och känt på några exemplar.
Omega har några referenser med större boetter om du tycker 35mm är för litet, i min värld är det en näst intill perfekt storlek för ett kostymur. :)
Ska du upp över 35mm minskar utbudet rejält i vintageträsket...men de finns där...
 

Hardy

Thug
Jag skulle nog satsat på en Omega Constellation om jag skulle ha den till kostym/finare tillställningar.

otroligt stilren och kan hittas inom din budget (den har även quickset, och precis som Ariste skrev är det väldigt skönt)
 
Topp