• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega Seamaster Planet Ocean eller Tag Heuer GFormula 1 Cliber 5?

Arne

Basic
Hej på er.
Jag är ny här på forumet.
Är en 59 årig man som för några år sedan "fick upp ögonen" för klockor.
Började med en Swiss Military Hanowa (vardagsklockan), sen blev det en Certina DS Podium WRC Limited Edition, efter det en Oris Aquis,
sen en Zodiac Seadragon och den senaste blev en Tissot PRC 200.
Jag vet att det inte är världens dyraste klockor men jag gillar dom och försöker att använda dom någorlunda regelbundet.
Naturligtvis så är Orisen en favorit.
Nu funderar jag på att skaffa en till klocka (kanske min sista). Jag tittar mycket på Omega Seamaster Planet Ocean men har nyligen fått
upp ögonen för en Tag Heuer Formula 1 Caliber 5.
Jag vet att det är stor prisskillnad men kan ni ge mej lite tips på vilka av dessa jag ska välja.
Vilken av dom har bäst självlysande effekt?

Finns ingen ficka på den sista fracken. Satsa på Omega PO :)
Sen kan du spara lite och när du tröttnar på att rotera runt bland dina klockor så säljer du allt och skaffar dig en Rolex :rolex:

Omegan ligger på en helt annan nivå; i mitt tycke tveklöst bäst val och särskilt om det möjligen blir din sista klocka in. Jämförelsen är dock givetvis haltande då prisskillnaden som sagt är väsentlig..

Sen kan du spara lite och när du tröttnar på att rotera runt bland dina klockor så säljer du allt och skaffar dig en Rolex :rolex:
Varför det?

Omegan ligger på en helt annan nivå; i mitt tycke tveklöst bäst val och särskilt om det möjligen blir din sista klocka in. Jämförelsen är dock givetvis haltande då prisskillnaden som sagt är väsentlig..

Varför det?

Kan vara kul att ha ägt en Rolex om man inte har gjort det innan. Särskilt om det blir sista klockan man införskaffar.
Mitt förslag bara.

Inte ett särskilt svårt val. PO. Bättre maskineri, mer estetiskt tilltalande, mer robust, behåller värdet bättre, en bättre klocka helt enkelt.

Kort sagt, Omega.

IMG_1186.jpg

Omegan har bäst lume (självlysande effekt, som du skriver).

Jag hade gått på Omegan, roligare klocka med bättre urverk. Överlag bättre finish, allt.

Hej på er.
Jag är ny här på forumet.
Är en 59 årig man som för några år sedan "fick upp ögonen" för klockor.
Började med en Swiss Military Hanowa (vardagsklockan), sen blev det en Certina DS Podium WRC Limited Edition, efter det en Oris Aquis,
sen en Zodiac Seadragon och den senaste blev en Tissot PRC 200.
Jag vet att det inte är världens dyraste klockor men jag gillar dom och försöker att använda dom någorlunda regelbundet.
Naturligtvis så är Orisen en favorit.
Nu funderar jag på att skaffa en till klocka (kanske min sista). Jag tittar mycket på Omega Seamaster Planet Ocean men har nyligen fått
upp ögonen för en Tag Heuer Formula 1 Caliber 5.
Jag vet att det är stor prisskillnad men kan ni ge mej lite tips på vilka av dessa jag ska välja.
Vilken av dom har bäst självlysande effekt?

Prisskillnaden är ju rätt grov här !
Du har tex inte tittat på seamaster pro ?
(Går att få tag i för runt 24k)

Lite tunnare boett eftersom den bara är rejtad till 300m vs planet oceans 600m.
En tunnare boett är iallafall enligt mig ett plus eftersom den då inte blir så topptung på armen

Ska du ha en som lyser bra i mörkret så köp en seiko !
Och använd omegan resten av tiden haha

Alla lär säga omegan eftersom den har ett inhouseverk (verket är tillverkat av omega själva) medans tag heuern antagligen har ett verk som är tillverkat av selita(som i sin tur klonat ett eta verk rakt av typ)

Men köp den som tilltalar dig mest !

Kolla annars in tag heuers aquaracer 41mm med vågräta linjer !

Arne:
Omega PO ligger, som flera redan skrivit, på en annan (högre) nivå av kvalitetskänsla, urverk, byggkvalitet och enligt mig: estetik.

Det finns dock en mängd olika PO. Vilken har du tänkt dig? Den senaste, näst senaste eller första generationens Planet Ocean?

Den första generationens (cal 2500 som de kallas) kan du få begagnat (årsmodeller 2006-2012 ungefär) för runt 22-28k medan cal 8500 (näst senaste) runt 30-35, och till sist den senaste (cal 8900 på standardversionen 43,5mm iallafall) för runt 37-42k.

Min personliga favorit är första generationens PO, men den är svår att hitta i bra skick utan servicebehov till ett rimligt pris. Äger själv en 8500 dock. Gillar inte alls senaste PO, på tok för blingig.
Angående lume / självlysande effekt så har PO, samtliga generationer, BRA tryck och uthållighet på den biten. Du blir inte besviken.

Hej. Tack för svaren. När det gäller Omegan så tittar jag på 8500 där 6,9 och 12 är orangea, eller möjligtvis den med orange bezel men jag tror man tröttnar på den i längden. Jag håller med om att den nya modellen inte är lika snygg.

Tillbaka
Topp