• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OMEGA Seamaster PloProf 1200

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Modellnamn: Seamaster Ploprof 1200
Tillverkare: Omega
Referens: 224.30.55.21.01.001
Årsmodell: 2009
Urverk: Caliber 8500 @ 25200 vph
Gångreserv: 60h
Avvikelse/24h: -5sec (går nog att rucka till perfektion men inget jag stör mig på)
WR: 1200m
Mått: 55 x 48 mm
Tjocklek: 17,5 mm
Vikt: ~250 gram (mesh) och ca 10 gram lättare på gummi.



Många har sett den, vissa har provat den, några äger den. Antingen älskar man den eller så hatar man den. Här är mitt försök till att bidra med något till forumet. Nedan följer mina tankar om OMEGAS re-issue av den ikoniska modellen PloProf och några vanliga frågor man kan tänkas vilja ha svar på om man är nyfiken på modellen.

År 1970 släpptes den första utgåvan av Omega Seamaster Ploprof (PLOngeur PROFessionnel/Professional Diver 600m/2000ft). Modellen och designen var inte alls en fullträff för den kommersiella marknaden och slog inte alls igenom. Gissningsvis p.g.a. sin udda design och groteska storlek.

53439916-C15F-4F04-83A5-1B2CB3963CB0-14559-00000AD83BB45F7A.jpg


År 2009 släppte OMEGA den nya versionen av PloProf vilket är den jag ska prata lite om idag.

IMG_5850_zps425453fb.jpg


Omegas Ploprof 1200 är en riktig gris, men en bekväm sådan (tänk nygriljerad skinka). Dess mått och vikt kan låta skrämmande men det är värt att prova för att bilda sin egen uppfattning. För min egen del så var det något jag vande mig vid väldigt snabbt och finner det inte alls obekvämt idag efter ca 3 månaders dagligt användande.

Eftersom den har raka luggar och avståndet lug-to-lug är kort gör den lättare att bära på handleden än vad man tror. Urtavlan är även den ganska liten vilket gör att klockan inte alls upplevs så stor som vissa andra större ur. Panerai (44mm) känns större på min taniga arm (17,5 cm) och inte alls lika gångbart som denna tjockis.. Konstigt, men så är det.

Jag har tidigare ägt ett gäng moderna sportrolex-modeller (16610, 16613, 16600) – kvalitén och känslan i PloProf 1200 slår alla dessa på fingrarna med hästlängder – får kanske skit för detta men det tar jag. Den rolexmodell (som jag ägt) som kommer närmast PloProf 1200 i kvalité och känsla är Rolex Sea Dweller 16600. Av de klockor jag klämt på ligger Deep Sea’n i överkant med PloProf i ”verkshöjd” ;)

Länk/gummi:
Som med många andra klockor blir det en helt annan känsla när man byter band. Det somriga orangea gummit osar kvalité och är 5mm tjockt, sitter som ett bildäck runt armen :D – på ett bra sätt!

f6264419.jpg


Det svarta gummit har jag svårt att komma överens med, blir lite tråkigt och ”grått” för min smak jämfört med det oreanga.

799B1E57-24FB-4042-9481-3B100AE43F2F-15832-00000C1CF0EF618E.jpg


Mesh-bandet är proportionerligt med klockan, 4mm tjockt och polerat på ena sidan och matt på andra sidan. Man kan således välja vilket man vill ha ”utåt”. Även meshet osar kvalité och känslan med det på armen är fantastiskt och lite mer ”rock n roll” än gummi.


Låset är fantastiskt och otroligt gediget och låser som ett j**vla kassaskåp när det klickar! Någon (Micke B?) fick prova det på den senaste GTGn och han blev helt till sig. Det finns en dykarförlängning som man enkelt använder genom att trycka in ”push”-knappen inuti låset, här har du ca 3 cm att hämta med millimeter-justering (vet inte hur många milimiter varje steg är, men det är tillräckligt).

IMG_5855_zpsa28ce80e.jpg

IMG_5857_zps3972bb34.jpg



Den orangea knappen gör så att man kan vrida på vridringen (som de flesta aldrig använder). Men är en kul design och gör att den sticker ut lite mer. Problemet är att man måste hålla in knappen samtidigt som man vrider på ringen – med en hand, vilket gör att det blir lite halvknepigt i början men man lär sig tekniken snabbt. Vridringen har ett safirinlägg som alternativ till de keramiska inläggen, safirglaset är där för att göra det reptåligare, samma princip som med keramiska inlägg. Det ger också en härlig lyster, negativt är att det lätt blir fingeravtryck.

Slutord: Gillar man storleken och designen så är det inte mycket att tänka på, otroligt mycket klocka för pengarna. Det är inget man har till en klassisk kostym eller smoking kanske, men jag själv har väldigt sällan det och behöver inte ha det i åtanke.

Det som är negativt är att det inte finns quickset av datum hos kaliber 8500, men det vägs upp av att man har en funktion som justerar enbart timme vid tidsinställning – vilket gör det väldigt smidigt när man reser till andra tidszoner och behöver ställa om klockan snabbt.

Hoppas detta var till något slags underhållssyfte för någon och att jag inte svamlade allt för mycket.
Avslutar med lite ”What is inside the box?”

Ytterkartong
IMG_5867_zps9712561b.jpg


IMG_5868_zpse70f0ff8.jpg


IMG_5869_zps8bd2ba22.jpg


IMG_5872_zps8819e2b0.jpg
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Spencer muttrade om att Omega känns lite Svennebanan och inget roligt gjort sedan -65, Ploprof tycker jag motbevisar allt det. Ploprof är en sinnessjuk "I don't care" attityd som får mig att vilja bli anläggningdykare.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Skitgrym dykare, en av mina favoriter. Det enda som stoppar mig är att det inte är nått alternativ rent prismässigt just nu och kanske att den är lite begränsad med vad för kläder man kan använda till den. Men annars är det en klocka jag verkligen är och varit sugen på länge! :)
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
80talisten skrev:
Skitgrym dykare, en av mina favoriter. Det enda som stoppar mig är att det inte är nått alternativ rent prismässigt just nu och kanske att den är lite begränsad med vad för kläder man kan använda till den. Men annars är det en klocka jag verkligen är och varit sugen på länge! :)

Nu kanske jag inte har någon klädstil som faller någon till smaken. Men jag tycker ploppen fungerar till mer än man tror... tycker jag iaf, har säkert helt jävla fel, men jag trivs :D

4B3BB668-2B53-4EF5-8B70-3B34B32E7F84-27788-0000121DCA44D172_zpsadb8a0a9.jpg


5E5A582E-D83C-4AA7-BB55-5AB7970D7B03-28127-0000125FC3CF03C5_zps86248597.jpg


d90ff656.jpg


86D6F430-541A-4D29-8CF2-0FF4155329A9-3348-000001A1AC4CA87D.jpg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helvete Tomas! Nu vill jag byta tillbaka!! ;) Jag håller med i allt UTOM att Ploppen har högre kvalituttkänsla än Dwellern, självklart har den inte det... Förutom band och lås, där suger Rollen :D
 

Mykeys

Cartier
Ja fy för ända in i h-e, vad cool den där klockan är! Har alltid gillat den men har trott att den måste va omöjlig att bära upp. Men det har ju du motbevisat totalt. Tack för en bra recension och fina bilder!
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Tack för en grym recension, gillade modevisningen då man fick en bra uppfattning om vad den kan bäras till!
 
  • Like
Reactions: Wi

Fred72

Cartier
Jag var påväg åt det här hållet, men är för feg. Klockan är grym och smiskar det mesta på marknaden. Provade med mesh, fick tennisarmbåge. Går på gym nu får se om det hjälper, annars är det en klockren sommarklocka med det orangea gummibandet. Mycket välgjord klocka, kul att Omega vågade göra en nylansering.
//Fred
 

TKVF

Panerai
TomasBc skrev:
Jag har tidigare ägt ett gäng moderna sportrolex-modeller (16610, 16613, 16600) – kvalitén och känslan i PloProf 1200 slår alla dessa på fingrarna med hästlängder – får kanske skit för detta men det tar jag. Den rolexmodell (som jag ägt) som kommer närmast PloProf 1200 i kvalité och känsla är Rolex Sea Dweller 16600. Av de klockor jag klämt på ligger Deep Sea’n i överkant med PloProf i ”verkshöjd” ;)

Har du jämfört den med ex Rolex Deep Sea?
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
TKVF skrev:
Har du jämfört den med ex Rolex Deep Sea?

Jag har inte jämfört de två på handleden samtidigt, men jag har klämt på DSSD och jag finner ploppen mer balanserad och proportionerlig med sitt lite bredare band på 24 mm istället för 20 mm Oyster på en 44mm boett.

Kson skrev:
Blir ju sååå sugen på en sådan!! :)

Inte så mycket att tänka på, grym klocka som går att finna på andrahandsmarknaden för en rimlig peng med minimal värdeminskning - löp och köp!
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Wow! Utöver en riktig bra recension så måste jag hålla med om att det går att bära till många olika klädstilar!
Jag tycker att det här är den tyngaste dykaren som finns, det äter upp alla andra dykare rakt upp och ner, men det krävs att man är tung i brallan för kunna bära upp den! :)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den nuvarande ägaren till klockan i recensionen är benägen att hålla med i nästan allt..
Se så glad han är..
BD0F8FD4-2DC7-4462-A249-BF3876C07B68_zpsdw69hudr.jpg


Dessutom passar den kanon på..läder!!:)
32696749-F533-4219-98C0-2C3078BA1D02_zps9fi2llcj.jpg

Detta läder är special tillverkat av AW Straps för att kunna använda det fenomenala orginallåset..
A9431BB8-EF9C-4976-B2DB-372BC35CB026_zpst7rafcj4.jpg

Andra gången jag äger denna klocka, första vändan bytte jag och Tomas. Nu får vi se om den stannar..
 
Topp