• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega seamaster problem

Så hände äntligen!
Nu stolt ägare av en seamaster 300m Diver. Men har redan ett problem. När jag försöker lossa armbandet för att prova den med ett Bond Nato, fixar jag inte få av orginallänken. Jag äger ett gäng med andra klockor (mest Seiko) och har lyckats många gånger att byta hit och dit med dessa länkar, men jag lyckas inte med min Omega. Har någon något tips? Finns det smartare verktyg för ändamålet?

Med vänlig hälsning, Johannes

Gissar att du inte har ett Bergeonverktyg? Om inte tipsar jag om att skaffa ett. Även om ett alternativt dito ter sig lika är det stor skillnad i prestanda.
6767F är bra.

Dra en ena sidan med ett bandverktyg, tryck länken uppåt (klockan ligger på glaset), håll länken uppåt medans du drar in den andra sidan av bandstiftet. SMPc kan vara lite klurig i början men det blir lättare med tiden :)

Detta har jag försökt men inte lyckats med. Jag har gjort som du beskriver men bandstiftet är i detta läge helt ihoppressat så det är omöjligt att lossa det andra.

Klockan är inte ny utan en begagnad? Om så, låter det som att någon monterat för långa stift. Men har de gått att få i så måste de rimligen gå att få ur.
Om du har testat att börja lossa i bägge ändarna av stiftet och ändå går bet, tycker jag att du ska gå till en riktig klockbutik och be om assistans. Gissar att en van urmakare löser det åt dig.

Det enklaste blir att gå till en urmakare eller klockbutik om du har en sån du litar på som inte repar sönder halva klockan på köpet. Ett annat dyrare förslag är att skaffa ett sånt bandverktyg som drar in båda bandstiftändar samtidigt. Vissa klockor med länkar måste man nästan ha ett sånt till. Har inget själv men de verkar effektiva enligt de som använder såna

Tillbaka
Topp