• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega - Seamaster vs Speedmaster

Båda är fina klockor men i min bok vinner Speedmaster alla dagar i veckan, dock så är det olika klockor, Speedmastern en ikon men tyvärr inte vattentär så den kanske inte är lämplig om man bara ska ha en klocka som ska med överallt...

Men är det en en vardagsdinka som tål allt du är ute efter så skulle jag personligen ta en Omega PO före en vanlig Seamaster....
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Speedyn har något i designen parat med historia, en känsla av modernitet kopplat med 60-talets stora äventyr. Det är svårt att greppa, men nu när jag äger min första Speedy får jag en riktigt skön känsla av beständighet. Svårt att sätta ord på varför just designen är så speciell. Kanske den låga profilen på boetten kopplat med det höga glaset. Kanske det manuella uppdraget. Kanske det faktum att den faktiskt är godkänd (vilket iofs många kronografer i dag säkert skulle kunna bli) för rymdfärder och därmed bör palla en del.

Ägde en gång en Seamaste Bond kronograf, den kändes fet i mitten av 90-talet, men inte nu.
Har alltid velat äga en Speedy, den känns fet fortfarande...
 
Speedyn är Omega för mig, historia och design i utsökt kombo. Seamastern var förr en snygg klocka imo men som på typ nittiotalet fick fuldesign-deluxe och inte förän nu börjar skärpa till sig med PO/AT. Allt branding/limited editions med bond etc är bara gräsligt imo
 

Sond

Patek
Så olika klockor att de båda har toppar och bottnar. Speedmaster professional "first man on the moon" är på många sätt klockornas klocka. Den har det mesta utan just vattentätheten.

Seamaster är också en ikon. Den finns i tusentals(?) varianter sedan mer än 50 år tillbaka i tiden. Och många av dem är fantastiska. Så det handlar lite om vilken modell vi pratar om. Nya? Ja, då vinner Speedyn alla dagar i veckan. Men om man vill ha en vintage dress så finns en uppsjö fantastiska klockor i Seamaster kollektionen.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Seamaster är ju en mer praktisk allrounddinka i och med vattentätheten, annars är Speedyn snyggare och kanske lite roligare.
 

jabla

Sarlacc
Förstår inte valet, antingen vill man ha en kronograf eller en klocka man kan bada med och då finns det ju massor att välja mellan.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag gillar äldre seamaster kronografer ,tycker dessa är kul i.o.m större skillnad i utseende ,dock känns Speedmastern mer som en ikon av samma typ som Submariner ,dock kanske lite tråkig......

Från 80-talet och framåt finns det dock inte så många sexiga seamaster i mitt tycke ...
 
Topp