• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster?

Manny

Omega
Flyttade frågan hit efter tips.

Fick en av farfars klockor när han gick bort.
Det står på den att det är en Omega Seamaster men när jag försökte söka information om modell hittade jag ingen som såg likadan ut, framförallt inte någon med kapad sexa.
Är det möjligtvis en kopia?
Egentligen spelar det ingen roll för jag älskar klockan men det hade varit kul att veta lite om den.

bild 1.JPG
bild 2.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är ingen kopia, det är en original Omega du sitter med där. Däremot är tavlan som du ser rejält skadad och visarna har fått ny lysmassa. Mer än detta kan inte jag säga förrän modellreferensen är känd. Ett fint bruksur av hög kvalitet helt enkelt.
 

Manny

Omega
Ok, fick tipset att öppna boetten och kika inuti. Gör man det själv eller måste man gå till en urmakare?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ok, fick tipset att öppna boetten och kika inuti. Gör man det själv eller måste man gå till en urmakare?

Svårbesvarad fråga. Är du händig skall du göra det själv, annars kan man med fel verktyg orsaka tråkiga märken på boett. Detta är väl ett boettlock av typen snäppboett, dvs. man öppnar genom att trycka in en kniv i en skåra mellan boett och lock.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt mögelmysig tavla, förstår att du gillar den! Den ser ju t.o.m. ut att ha "pie-pan" subdial :) Öppnar du den själv med ett passande föremål, så brukar det finnas en urgröpning i springan någonstans, där man ska separera baklocket från resten. Varnar dock för att det lätt kan bli märken om man inte vet vad man gör, och är extremt försiktig. Maskeringstejp mm. kan hjälpa till att skydda. Beror alltså på hur pass farligt du skulle tycka att en liten repa skulle vara ;)
 

Manny

Omega
Får se om jag försöker mig på att öppna den.
Ursäkta min okunskap men vad menar du med "pie-pan" subdial?
 

Manny

Omega
Är sugen på att komplettera med ett armband i mörkbrunt läder. Någon som kan tipsa om något som skulle passa?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det där var ju kul. Tyckte väl det var något med boetten:

http://www.omegawatches.com/planet-omega/heritage/vintage-omegas/vintage-watches-database?ref=14428

Din klocka är, delar boett med, den berömda Rancheron. Det sägs väl att ADs bytte ut originaltavlorna till en sådan du har i nu då de sålde dåligt. Idag är originaltavlorna eftertraktade och värda mycket pengar. Finns mycket att läsa om Rancheros på nätet.

show.aspx


Lite priser:

http://www.chrono24.com/en/search/index.htm?dosearch=true&query=omega 2990&resultview=list&searchexplain=1&sortorder=1&suchen=Search
 

Manny

Omega
När jag fick klockan för c:a 5 år sedan så lämnade jag in den på service hos random klockaffär, tror inte ens den finns kvar. Vet inte riktigt vad de gjorde med den men de fick igång den. Saken är den att den går ung. 10 min för snabbt per dygn. Känns som det är en bra bit kvar tills jag ger mig på att skruva isär den här men skulle det gå att rucka den för att få bort tidsförskjutningen? Vilken skruv, åt vilket håll och hur mycket ungefär för de 10 minuterna?
 
Topp