• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega SM 200 - 20 år...varav 10 år i exil.....

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Jaha ja....så här är det nu. Jag äger återigen en Omega...men inte vilken Omega som helst utan just den SM 200 som jag 1994 köpte hos Kroons US i PK huset. En kort historia följer nu....så som jag mins den…..

1994 var året då jag tog studenten från Samskolan i Saljtsjöbaden. Inför detta frågade mina föräldrar mig vad jag månne kunde önska mig som minne. Blixtsnabbt svara jag.....en fin klocka....såklart!!!

Hade inga större förhoppningar så jag var inte mer specifik än så. På den stora dagen fick jag också en klocka......en Certina DS Kronograf i tt. Väldigt fin minns jag att jag tyckte den var......tyvärr har jag ingen bild då den endast ett par veckor efter studenten hamnade på havsbotten........

Den ligger i en liten vik utanför Runmarö vid Ingaröfjärden.... 59°15'04.8"N 18°42'32.5"E.....har dykt med tuber utan framgång...men feel free.....

Tur i oturen var ju det att den var försäkrad. Så mot en självrisk på ca 360 kr så kund jag plocka ut en ny. Klockan kostade 3595:- ny. Jag gillade Certinan och planen var att skaffa en likadan. Väl inne hos Kroons så berättade jag mitt ärende och visade upp min polisanmälan. Inga problem sa den paranta damen bakom kassan......men du vill inte titta på en annan klocka som jag tror skulle passa dig. Nope …blev mitt svar. Hon plockade ändå fram en Omega och förklarade för mig att jag verkligen borde uppgradera nu när jag hade chansen. De hade sänkt priset på Omegan till 5990:- nu när modellen skulle fasas ut. Jag höll fast vid att jag ville plocka ut en likadan jag hade förlorat. Hon gav sig inte utan det slutade med att hon skickade hem mig!!!!! och bad mig sova på saken och komma tillbaka dagen därpå……

Jag minns att jag var upprörd…..dels för att jag inte fick köpa den klocka jag ville ha och dels för
att hon hunsade som en dagisunge! Dagen efter var jag tillbaka fast besluten att plocka med mig en ny Certina hem. Så blev det icke då hon bearbetade mig i ytterligare en evighet och jag betalade mellanskillnaden..….vilket för mig då var huuuur mycket som helst! Så blev jag ägare till nedan klocka….men visst var jag stolt…..jag ägde ju en frekking OMEGA!

Klockan tjänade mig troget under många år, men när jag skaffat mig både en DJ och en Submariner många år senare så kände jag att Omega inte riktigt platsade längre. Så den såldes till en kamrat…..detta var 2004.

Idag… 10 år senare……nästan på dagen…. så hade jag möjligheten att köpa tillbaka ”henne”. Har försökt ett antal ggr under åren men fått nobben……men nu var det dags!!

Så en batteridriven badklocka är införskaffad……eller återinskaffad………nu får den stanna hos husse……

Den är härligt sliten och repig som fäjn……länken är ju ful som stryk...men sjukt skön på armen.......ett trycktest kommer avslöja om allt är frid och fröjd eller om ett ev åtgärdspaket måste sättas in….

Jag är happy nation...
IMG_1730.JPG
IMG_1730.JPG
IMG_1735.JPG
IMG_1734.JPG
IMG_1737.JPG
IMG_1738.JPG
IMG_1731.JPG
IMG_1733.JPG
 
Grattis, den ÄR du....och riktigt kul att den hittat hem...

En polare har en likadan, tror också att det var typ en studentpresent, lite coola ändå, vem vet, nästa re-edition av Omega kanske är på en SM200 och då är det bara att casha in, eller tänk om Hodinkee skulle få för sig att skriva en rad om den, KAA-CHIIING....

Hursomhelst, grattis, alltid kul att få tillbaka gamla klockor man sålt, he he, -har ÄVEN jagat min gamla SMP men den är nog borta....
 
Kul historia!
Men jag har lite svårt att förstå att du sålde din studentpresent.. Nu var den ju kanske inte den ursprungliga presenten, men jag hade varit lite för nostalgisk för att släppa iväg den.

Kul att den hittade hem igen!
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Bra snack!!! Nu äre bara fladdra ner till Rob kvickt som en fickstöld. Ryktas om att du är service-junkie??

Grym dinka!!
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Snörvel.... vackert som en inoljad matros. Skönt med solskenshistorier när man sitter på en nördig kurs och surfar KS.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grattis, skön story, och härligt att höra att den hittat hem. Se till att behålla den nu! Säkerhetssele vid bad kanske ;) Har varit sugen på en liknande, som låg på Kaplans. Fulsnygga är årets grejj ju!
 

Jens

Greedo
Om du hade satsat på sim- ist för samskolan så kanske du hade haft Certinan idag, men det hade inte varit lika roligt!

Grattis o tack för en kul story!


J
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Härligt Ludvika sonen! Riktigt roligt och trevligt skrivit, gillar speciell beskrivningen av den envisa damen på Krons Ur, Haha! Måste erkänna att den modellen har alltid tilltalat mig, har varit sugen många ggr att köpa den i TT i automat utförandet. Du lär ta med den när du kommer upp och hälsar på här i Dalaregionen.
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Grattis till att ha fått tillbaka en sån klassiker! Och storyn kring den skulle man ju kunna göra en film av, ring Colin Nutley.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Härligt Ludvika sonen! Riktigt roligt och trevligt skrivit, gillar speciell beskrivningen av den envisa damen på Krons Ur, Haha! Måste erkänna att den modellen har alltid tilltalat mig, har varit sugen många ggr att köpa den i TT i automat utförandet. Du lär ta med den när du kommer upp och hälsar på här i Dalaregionen.

Tanken är att den ska få hänga på en krok innanför dörren i sommarstugan....så när man kommer dit så....pssssst.....öppnar man en Falcon 33cl och trär på sig Omegan.....lite sådär....du vet...
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tanken är att den ska få hänga på en krok innanför dörren i sommarstugan....så när man kommer dit så....pssssst.....öppnar man en Falcon 33cl och trär på sig Omegan.....lite sådär....du vet...



Haha...Du är Sjuk Davvan Sjuk, hör du det :D! Skall du använda klockan på det viset så får du väl iaf ta lite fin ÖL istället (Tuborg) ;) !
 
Topp