• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega SM 200M SHOM

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Trillade över denna modell nån sen kväll och kan inte riktigt släppa den. Den kallas SHOM då Omega sägs ha tillverkat dessa åt franska "Service Hydrographique et Oceangraphique de la Marine" under 70-talet. Ska vara Omegas 1012 (eller 1002 i desto utför.) verk från början och de lär vara rätt sällsynta i sitt original utförande men finns "nya" ihopplock gjorda på endast omega NOS delar. Detta kan vissa kanske rynka på näsa för. Hur som, ball är den och på mest är den en best.

Vad säger ni? Störtskön eller skräp? Tunggung eller tråkig?

Dessa bilder är på de nyare varianterna och med plogeur visare. Lite väl lång krona kanske men men.
unnamed (1).jpg
tapatalk_1416770514622.jpeg
tapatalk_1416770506650.jpeg
tapatalk_1416770497993.jpeg
tapatalk_1416770488232.jpeg


Och så här ser original visarna ut.
Omega-TK-Selects-Gear-Patrol-Ambiance-1.jpg
Omega-TK-Selects-Gear-Patrol-Ambiance-2.jpg
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Men av nyfikenhet så är en NOS byggd inte aktuell alls? I så fall varför?


Om du med NOS menar ihopplockad av nya delar så skulle jag inte vara intresserad, lika lite som dom SM300 som cirkulerar ute på marknaden. Det är min personliga uppfattning att dom saknar själ och gör livet svårare för dom som vill ha orginalet när skrupelfria typer patinerar och fixar med klockorna och säljer dom som orginal. Men snygga klockor är det helt klart.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Om du med NOS menar ihopplockad av nya delar så skulle jag inte vara intresserad, lika lite som dom SM300 som cirkulerar ute på marknaden. Det är min personliga uppfattning att dom saknar själ och gör livet svårare för dom som vill ha orginalet när skrupelfria typer patinerar och fixar med klockorna och säljer dom som orginal. Men snygga klockor är det helt klart.
Förstår din poäng. Själv har inga problem med det om det är öppet med vad det är. Problemet blir som sagt när någon ljuger om historiken.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Om du med NOS menar ihopplockad av nya delar så skulle jag inte vara intresserad, lika lite som dom SM300 som cirkulerar ute på marknaden. Det är min personliga uppfattning att dom saknar själ och gör livet svårare för dom som vill ha orginalet när skrupelfria typer patinerar och fixar med klockorna och säljer dom som orginal. Men snygga klockor är det helt klart.

En av anledningarna till att den inte blev långvarig här hemma.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Förstår din poäng. Själv har inga problem med det om det är öppet med vad det är. Problemet blir som sagt när någon ljuger om historiken.
Pricksis!
Jag har själv tittat en hel del på modellen, boetten är jäkligt mäktig.
Helt orginal är såklart roligare men så länge säljaren är ärlig och köparen införstådd, så why not..
Kul val, kör:)
 

KMS

Rolex
Originalklockan är ju cool! Förstår hur folk tänker. Men kan tycka att en klocka som är märkt Omega, som Omega inte har tillverkat känns lika ointressant som alla andra kopior, originaldelar eller ej...
Då kan jag tycka man kan leta upp nåt micromärke som kör samma design fast inte märker tavlan med nåt den inte är.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Originalklockan är ju cool! Förstår hur folk tänker. Men kan tycka att en klocka som är märkt Omega, som Omega inte har tillverkat känns lika ointressant som alla andra kopior, originaldelar eller ej...
Då kan jag tycka man kan leta upp nåt micromärke som kör samma design fast inte märker tavlan med nåt den inte är.
Och jag tycker precis tvärtom om. :)

Jag kan jämföra med tex bilar där det byggs nya av originaldelar hemma i garagen. Jag tycker att de bilarna är roliga och bra om det är vad man vill ha. Och original i all ära om det är vad man är ute efter. Den ena utesluter inte den andra för det är lite olika motiv eller krav vid köp.

Så hellre original delar som inte satts ihop utav tillverkaren än att något micromärke kopierat rakt av för att slippa jobba själv.
 

KMS

Rolex
Och jag tycker precis tvärtom om. :)

Jag kan jämföra med tex bilar där det byggs nya av originaldelar hemma i garagen. Jag tycker att de bilarna är roliga och bra om det är vad man vill ha. Och original i all ära om det är vad man är ute efter. Den ena utesluter inte den andra för det är lite olika motiv eller krav vid köp.

Så hellre original delar som inte satts ihop utav tillverkaren än att något micromärke kopierat rakt av för att slippa jobba själv.



Förstår hur du tänker, håller inte med bara! Tycker problemet är att det står Omega på tavlan , när Omega inte byggt den. Franken är alltid en franken i min värld. Men för eget bruk är det ju svårt att ha åsikter, säljer man är det ju av yttersta vikt med redovisning, men hur ser det ut efter 10 år och 100 flippar? Tycker alltför ofta det ligger ute tex SM300 på Ebay osv med oklar proveniens...
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Finns det överhuvudtaget några original? Den på bilden ser ny ut.
Bilderna är på nybyggen skulle jag tro. Första bästa Google bilder. Har hittat lite trådar om SHOM utgåvan mest är en myt då det är svårt att hitta papper på att omega gjort dessa för just SHOM. Men Hodinkee tar upp modellen i en artikel här så nån tyngd borde det kanske finnas då.
http://www.hodinkee.com/blog/2010/11/23/a-destro-shom-omega-yes-were-speaking-english-sort-of.html
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Förstår hur du tänker, håller inte med bara! Tycker problemet är att det står Omega på tavlan , när Omega inte byggt den. Franken är alltid en franken i min värld. Men för eget bruk är det ju svårt att ha åsikter, säljer man är det ju av yttersta vikt med redovisning, men hur ser det ut efter 10 år och 100 flippar? Tycker alltför ofta det ligger ute tex SM300 på Ebay osv med oklar proveniens...
Håller helt med dig när det gäller försäljningen i längden. Den blir svår med tiden. Alla har inte öppna kort så jag köper att man kan vilja eliminera möjligheten från början.
 
  • Like
Reactions: KMS
Topp