• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega sparkar ut Rob Engström som AD.

Tysken

Breitling
Hörde över en axel igår att Rob verkar tappa alla varumärkena de har från Swatchgroup efter att det kommit fram att de gråa ut stora mängder Omega till USA.

Någon som hört något?
 

Tampa_blord

Panerai
695A3BEA-A56F-47E8-B5EB-9A0170041B12.jpeg
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jaha...och jag har hört raka motsatsen att dom ska utöka sortimentet med; Panerai, Audemars Piguet, A. Lange & Söhne, Vacheron Constantin...

Man kanske inte ska tro på allt man hör?!

Det tror jag inte då AP mig veterligen stänger ner återförsäljare på löpande band.
Men verkar ju finnas belägg för att de dykt upp klockor från Rob på många ställen utanför landet enligt trådarna som @Tomas Eriksson länkade.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Lite googlande verkar bekräfta att klockor från dem nått ut till gråhandlare i USA
https://forums.watchuseek.com/f20/smudged-dealer-stamp-warranty-card-4336298-3.html
https://omegaforums.net/threads/is-my-new-watch-actually-gray-market.56760/
Ryktet att de skulle bli av med sin AD-status har jag inte hört något om och kan varken bekräfta eller dementera.

Gällande att de gråar ut klockor till utlandet har jag fått höra ifrån flera håll. Även bekanta som varit med om att plocka hem en Rob-stämplad klocka från utlandet som såldes som "ny".

Gällande AD-statusen vet jag inget...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Konstigt att det gäller Omega och inte t ex Rolex med högre efterfrågan. Omega brukar ju inte säljas över list.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Konstigt att det gäller Omega och inte t ex Rolex med högre efterfrågan. Omega brukar ju inte säljas över list.
Swatch Group biter ju sig själva i svansen när de ger butiker omsättningskrav. Enda sättet att leva upp till höga krav är ju att sälja vid sidan av.

Blir man av med AD-status för alla Swatch Group märken så lär det inte handla om enstaka klockor utan om väldigt höga volymer, så höga att andra marknader/länder reagerar.

Gör man det med Swatch Groups märken så finns det väl däremot ett system igång och då gäller det gissningsvis även för andra märken.
 

joca

Patek
2-Faktor
Folk som arbetar på Nymans Ur säger samma sak så det verkar stämma..

EDIT: De säger alltså att Rob kommer eller har blivit av med sin auktorisation.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Gråhandeln för Swatch Group innebär under list.
Swatch Group biter ju sig själva i svansen när de ger butiker omsättningskrav. Enda sättet att leva upp till höga krav är ju att sälja vid sidan av.

Blir man av med AD-status för alla Swatch Group märken så lär det inte handla om enstaka klockor utan om väldigt höga volymer, så höga att andra marknader/länder reagerar.

Gör man det med Swatch Groups märken så finns det väl däremot ett system igång och då gäller det gissningsvis även för andra märken.

Mm, gäller det att hålla volymen förstår jag att man är glad att få iväg klockorna.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Mm, gäller det att hålla volymen förstår jag att man är glad att få iväg klockorna.
Vad jag förstått gäller det även för t.ex Rolex, där man måste sälja n av de mindre populära modellerna för att få sälja en av de populära. Finns det ett system för att gråa iväg klockor så är det nog inte, precis som @yonsson sa, bara för Swatch-märken. :eek:
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Om ryktet stämmer undrar man vad det kommer betyda för Rob som företag. Klarar de upprätthålla en butik utan populära märken som Omega, Longines?
 

E.Z.

Cartier
Mm, gäller det att hålla volymen förstår jag att man är glad att få iväg klockorna.

Vi ska inte glömma att inte bara ADna behöver volym - Swatch group själva behöver volym. Men det är klart det kan ju vara så att i viss skala så tolereras ett visst beteende men om en Svensk AD dumpar klockor i USA i sådan mängd att ADna där tappar betydande volymer så kanske de "skvallrar" till Swatch Group och så blir det fråga om en trade-off. Swatch Group has såklart statistik på hur mycket som levereras till olika AD och kan nog ganska lätt räkna ut om massvis går ut bakdörren.
 

seiko3

Omega
Slipas serie-nr på grey market klockor ner? Isåfall, tar ADs överhuvudtaget emot dem för service? Om de slipas ner borde de även vara omöjligt att bekräfta om ev. stöldgods.

Om serienr inte slipas ner, borde inte grey-market dealers sparkas ut på löpande band då klockorna kan spåras tillbaka till AD:n eller har jag missat något?

En annan tanke, vad händer med ADs som blir kickade av ett märke? Om de gråar ut omegas så är det inte orimligt att anta att det även gäller andra märken. Startar det en bankrun eller avvaktar andra märken?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Slipas serie-nr på grey market klockor ner? Isåfall, tar ADs överhuvudtaget emot dem för service? Om de slipas ner borde de även vara omöjligt att bekräfta om ev. stöldgods.

Om serienr inte slipas ner, borde inte grey-market dealers sparkas ut på löpande band då klockorna kan spåras tillbaka till AD:n eller har jag missat något?

En annan tanke, vad händer med ADs som blir kickade av ett märke? Om de gråar ut omegas så är det inte orimligt att anta att det även gäller andra märken. Startar det en bankrun eller avvaktar andra märken?
Serienummer slipas inte, de säljs som ”nya” med fullgod garanti.

Folk håller tyst helt enkelt. Generalagenten får upp volymerna, butikerna får sålt fler klockor och kunderna får köpa klockorna billigare än i butik. Detta är ju anledningen till att folk förväntar sig 30% rabatt när de ska köpa en ny Omega.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Utan att vara insatt.. Verkar som man tagit en stor risk, eller har varit värt risken av en anledning, att sälja vid sidan om. Kan tänka mig att det är ganska beräknat och förutsägbart att Swatch Group får reda på det till sist, särskilt när det handlar om stora volymer..
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Till skillnad från dina påhitt så finns det länkar ovan med lite belägg..

Såg det, men det innebär ju inte att det är sant att dom är på G att bli uteslutna som det skvallras om!

Det tror jag inte då AP mig veterligen stänger ner återförsäljare på löpande band.
Men verkar ju finnas belägg för att de dykt upp klockor från Rob på många ställen utanför landet enligt trådarna som @Tomas Eriksson länkade.

Jag är också med på det, men min poäng med inlägget var att man ska inte tro på allt man hör! Återstår och se ifall dom tappar vissa av sina märken. Verkar dock finnas belägg tyvärr, där dom håller på med viss nivå av gråhandel.

Fast det ena motsäger ju inte det andra, de du räknar upp här är ju i stort Richemont-ägda varumärken.


Helt med dig i det du skriver!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Slipas serie-nr på grey market klockor ner? Isåfall, tar ADs överhuvudtaget emot dem för service? Om de slipas ner borde de även vara omöjligt att bekräfta om ev. stöldgods.

Om serienr inte slipas ner, borde inte grey-market dealers sparkas ut på löpande band då klockorna kan spåras tillbaka till AD:n eller har jag missat något?
Inte hört talas om att någon klocka skulle fått sitt serienummer bortslipat för att dölja ursprungs-AD. De klockor jag köpt från gråhandlare har alltid varit kompletta och i nyskick.
Jag vill påstå att jakten efter ADs som säljer till gråhandlare kommer i vågor. Periodsvis bryr sig få medans andra perioder väldigt många. Man kan ju tycka vad man vill om gråhandlare men de verkar spontant bättre på att anpassa sig efter marknadsbehoven än de officiella leden.

Men tillbaka till Rob Engström, det vore tråkigt om vi tappar en swatchgroup-åtferförsäljare i Stockholm.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Det kan ju vara så att Swatch group vetat om detta länge, men nu har en ny taktik och försöker få bukt med att stora volymer hamnar hos gråhandlare vilket sänker konsumenternas vilja att betala listpris. Tänker bla. på prishöjningen nyligen.

Alltså business as usual men att den ena parten ändrat ståndpunkt. Detta är dock bara spekulationer ifrån min sida, som mycket annat i tråden. :)

Vi vet ju inget säkert förrän Rob eller Omega/ Swatchgroup bekräftar det hela.
 
Topp