• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster 57 331.12.42.51.03.001

d96angl

Cartier
Hej.

Funderar på att köpa en Omega Speedmaster 57 331.12.42.51.03.001.
https://www.omegawatches.com/watche...a-co-axial-chronograph-415-mm/33112425103001/

Gillar verkligen denna speedmaster med blå urtavla sedan ihop med läderband är den ju skitsnygg.
Tänker mig nu att köpa den med länk men samtidigt införskaffa läderbandet.
Är detta rätt val? Kommer man byta mellan länk och läder efter säsong eller blir det bara liggandes?
Hur svårt är det att byta själv?
Måste man in till urmakare för att byta och vad kostar det i så fall?
Skulle det kosta ett par hundralappar så är det helt ok. Främst att ta sig till urmakare som irriterar om man ej kan byta hemma.

Handlare verkar ta ca 73 000kr för klockan oprutat.
Vad är fördelen med att köpa hos handlare kontar köpa på t.ex.www.chrono24.com?
Skiljer ju ca 15 000kr på den billigaste på Chrono24 jämfört med handlare.
Vad får jag för de 15 000 kronorna?

Har sett att en del negativa kommentarer från hardcore Omega fans om de "nyare" Speedmaster 57'orna?
Vad skulle göra att denna Speedmaster ej är lika "fin" som andra modeller av Speedmaster? verkar som det är den gamla månklockan som är den enda rätt Speedmaster-modellen. Vad är det som gör den bättre eller mer åtrovärd förutom att just den modellen varit på månen?

Gillar som sagt verkligen klockan jag länkar till men när man läser negativa kommentarer börjar man tveka på vad man missat.
Köper man klockan i länken är det då ett bra köp?
Vad ska man tänka på?

Tack för alla råd man kan få.

Mvh
Andreas
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Tycker den är fin! Om du gillar den så köp :) Tror faktiskt att Bergströms i Uppsala har 40% på just den modellen. Ska ner dit på lunchen, kan dubbelkolla då.
 

d96angl

Cartier
Tack.
Vore kanon om du kunde kolla upp det.
Är det samma kedja som Bergströms i Göteborg?
I så fall kanske de med har 40% på den. Då är ju prisskillnaden raderad mellan handlare och Chrono24 så att säga. :cool:
 

M.U

Rolex
Den är grym!

Klart du ska ha både länk och läder... Skönt att kunna växla :) Jag skulle rekommendera dig att lämna in den om du inte bytt tidigare eller kolla @jabla s(tror jag det var) tråd om hur man lätt och säkert byter band/länk :)
 

d96angl

Cartier
Skulle lätt byta på min Sjöö Sandström. Men utformningen av länken till Omegan verkar göra det mer krångligt att komma åt sprintarna.
På min Sjöö Sandström är det superenkelt att komma åt sprintarna.
 

MånsT

Rolex
Himla massa frågor, kan göra mitt bästa för att svara!

För det första så är det ekonomiskt sett bättre att köpa klockan på länk och köpa läderbandet separat. Detta eftersom det är riktigt dyrt att köpa en länk separat. Huruvida du tröttnar på det ena kan bara du själv veta men med lite övning och rätt verktyg så går det lätt att byta mellan band och länk själv. Såg att @jabla postade en länk till en tråd som kan vara läsvärd.

Visst, en del tycker att den vanliga 42mm Professional är den enda rätta Speedmastern tack vare dess historia och urverk. Personligen tycker jag det finns andra fina Speedmasters, äger själv en 44mm variant med samma urverk som i den du var sugen på och det är fantastiskt bra (högteknologiskt och håller tiden mycket bra). 57:an är lite mindre än min så den blir nog lite smidigare. Med automatiskt urverk och safirglas så är 57:an en klocka du kan ställa och ta på dig och sen inte bry dig om att dra upp den osv. Dessutom är 57:an designad efter originalet som kom 1957 så de som säger att det inte är en "riktig" Speedmaster yrar bara.

Slutligen så tycker jag bara att du ska köpa det du gillar och inte lägga så stor värdering på vad andra tycker om klockan. Lycka till! :)
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Då är klockan undanlagd på Bergströms.
Tack @aljung
Grymt med personer som utan tvekan hjälper en okänd person.
Otroligt tacksam. :)
Lyckligt slut!

Och en riktigt fin klocka! Gillar speedmasters som inte är den klassiska månklockan :)
Jag kör denna rätt frekvent:
IMG_0237.JPG
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Kör på!
Tycker det är en av få snygga Speedmasters som inte är den klassiska månklockan :)
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Den är grym, jag har prövat den på armen och den var riktigt fin...

Jag håller med om tipsen du fått om att köpa länk och komplettera med läder sen. Vem vet - du kanske vill använda länk en vacker dag.. Smaken förändras. Länkar kommer alltid vara dyra att köpa separat som @MånsT skriver.

Det är också väldigt befriande att slippa se kommentarer om 2:ahandsvärde/svårflippad. Gillar du den så köp den!
 

d96angl

Cartier
Riktigt snygg! Så pass att man blev sugen. Var det 40% på alla deras butiker eller hur låg det till?
Den i Uppsala var en äldre klocka som de ej fått sålt.
Dock har klockan samma garantier som en helt ny klocka så 4 år från den dagen jag hämtar den.
Kunde få en nyare i Göteborg men skulle då kosta 61kkr. Tycker ej det var värt 18kkr för att få en klocka med samma spec och "bra" ett senare tillverkningsdatum.
Finns en med liknande rabatt i Malmö om den ej är såld.
I Göteborg hade de lite andra klockar med 40% på men inget som tilltalade mig.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tyckte också detta var intressant. Ringde Malmö men dom har aldrig haft någon Speedmaster '57 på erbjudande, hänvisade till Gbg. Där svarade ingen på telefon men slutsatsen blir att det var denna i Uppsala och den har ju nu @d96angl köpt. Grattis till köpet! Men för egen är den kanske lite för lik min AT 41,5 blå tavla? (förutsätter att det är den med blå tavla och länk du har köpt). Länken är ju identisk. Kanske skulle ha en Breitling i stället o_O ? Knallar dit på måndag och kollar, har inte möjlighet innan dess.
 

d96angl

Cartier
Tyckte också detta var intressant. Ringde Malmö men dom har aldrig haft någon Speedmaster '57 på erbjudande, hänvisade till Gbg. Där svarade ingen på telefon men slutsatsen blir att det var denna i Uppsala och den har ju nu @d96angl köpt. Grattis till köpet! Men för egen är den kanske lite för lik min AT 41,5 blå tavla? (förutsätter att det är den med blå tavla och länk du har köpt). Länken är ju identisk. Kanske skulle ha en Breitling i stället o_O ? Knallar dit på måndag och kollar, har inte möjlighet innan dess.

Det var Göteborgsbutiken som menade att de hade en likadan i Malmö som den jag köper från Uppsala.
Gå in och prata med dem i Göteborg. De kommer med 99% säkerhet säga att de ska se vad de kan göra med priset på den i Malmö, dvs om den är från samma årtal som den i Uppsala vilket de sa till mig att den var.

Ja det är Speedyn med blå tavla och länk jag köper.
Lägger in två lånade bilder på klockan.
Omega-Speedmaster-57-co-axial-2.jpg

Omega-Speedmaster-57-co-axial-1.jpg
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Det var Göteborgsbutiken som menade att de hade en likadan i Malmö som den jag köper från Uppsala.
Gå in och prata med dem i Göteborg. De kommer med 99% säkerhet säga att de ska se vad de kan göra med priset på den i Malmö, dvs om den är från samma årtal som den i Uppsala vilket de sa till mig att den var.

Ja det är Speedyn med blå tavla och länk jag köper.
Lägger in två lånade bilder på klockan.
Omega-Speedmaster-57-co-axial-2.jpg

Omega-Speedmaster-57-co-axial-1.jpg
Till och med jag tappar ju tålamod på denna väntan.. kan bara föreställa mig hur mycket du längtar!
 
Topp