• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster Alaska Project i Stockholm?

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Hej (igen!),

Någon som råkar veta om det ligger någon Speedy Alaska hos någon urhandlare i Stockholmsområdet? (Man kan ju såklart ringa runt, men det tar ju jättelång tid. Tid som man istället kan surfa på KS!)

/Robert
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
En bild på klockan underlättar letandet! Och gör tråden roligare :)

Ah, såklart!!! :)

ImageUploadedByTapatalk1392807073.111851.jpg

ImageUploadedByTapatalk1392807082.930750.jpg

ImageUploadedByTapatalk1392807090.030192.jpg
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Maila referensnummer 311.32.42.30.04.001 till Swatch Group Nordic och hör ifall de vet om det finns i lager någonstans i Sverige.
De hjälpte mig när jag var ute efter en Broad Arrow.

Bild på Alaska Project

basel_image.642196.jpg
 

keroro

Rolex
2-Faktor
den var fin den... *drool*

läste om detta projekt för ett tag sen. vad var det nu det där röda caset var till för?
 

Icaras

Rolex
den var fin den... *drool*

läste om detta projekt för ett tag sen. vad var det nu det där röda caset var till för?
Var väl för att lättare kunna använda funktionerna med tjocka handskar. Jag skulle inte vilja ta av mig mina handskar där uppe varje gång jag ska använda kronografen ;)

Två på bollen. Huvudsaken är det som Asplund skrev.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
den var fin den... *drool*

läste om detta projekt för ett tag sen. vad var det nu det där röda caset var till för?


Tanken är att man ska kunna sätta på caset och på så sätt kunna använda tryckknapparna även när man har stora och tjocka vantar på sig.
Och ja, klockan kom med kardborreband och var tänkt att ha utanpå jackan.
 

M.M

Cartier
Har själv varit nyfiken på denna, tycker kardborrebandet är snyggt. Men vet inte hur jag ställer mig till subdial:sen - de ligger lite tätt..?

Vill helst klämma på en innan jag låter köpenerven triggas igång på riktigt.
Finns det någon på forumet kanske? Lycka till i jakten!
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Var det inte nån här på forumet som hade en "box öppning" med en sån här för ett tag sedan?

Eller har jag drömt det?
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag gillar den här typen av projekt som har till syfte att på bästa möjliga vis underlätta tidhållning på de mest aggressiva platserna i världen. Riktigt cool klocka!
 

SJ Smythe

Cartier
kylan ska ju spedy klara utan problem bevisligen

Ja, man kan ju tycka att om den suttit på armen under rymdpromenader borde den tåla en hel del kyla. Det är trots allt ned mot absoluta nollpunkten i rymden. Eller...?

Funderade på det här en gång, varför inte oljor och sånt blir solitt i kylan och nog är det så att det tar ganska lång tid för saker att kylas ned i rymden. Det är i stort sett bara värmeutstrålning som sänker temperaturen på klockan och när jag gjorde en mycket förenklad uträkning kom jag fram till att temperaturen inte borde sänkas så fasligt på klockan under den tid en rymdpromenad tar.

Det skulle inte förvåna mig om en blåsig dag i polartrakterna, med temperaturer under -40 C som med vindkylfaktor blir ännu lägre, skulle vara en tuffare utmaning för speedyn än ett par timmars rymdpromenad.

Kan ha fel här är jag först att erkänna. Vore roligt om någon mer tekniskt begåvad än jag kunde ge input. Nördigt, absolut, men gillar att klura på sånt här.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ja, man kan ju tycka att om den suttit på armen under rymdpromenader borde den tåla en hel del kyla. Det är trots allt ned mot absoluta nollpunkten i rymden. Eller?
Bara -233 celsius (absolut noll = -273,15) i vårt solsystem givetvis förutsatt att solen inte lyser på klockan för då kan den nog bli en bit över hundra grader (celsius) varmt.

På månen är det +123 grader celsius på solsidan och -153 grader celsius på skuggsidan.
 

SJ Smythe

Cartier
Bara -233 celsius (absolut noll = -273,15) i vårt solsystem givetvis förutsatt att solen inte lyser på klockan för då kan den nog bli en bit över hundra grader (celsius) varmt.

På månen är det +123 grader celsius på solsidan och -153 grader celsius på skuggsidan.

Förvisso, men det behöver inte betyda att det skulle upplevas särskilt kallt att bli exponerad mot vacuum en stund mot om man jämför med att t.ex. stå i en snöstorm naken eller stoppa handen i flytande kväve. Värmen leds inte bort lika snabbt när det bara är fråga om strålning (inte konduktion eller konvektion).
 
Topp