• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster Broad arrow

Ken

Omega
Ja som rubriken lider är jag lite sugen på en Speedmaster BroAd Arrow,vet inte mycket om den förutom att dom första modellerna hade problem med nollställning av kronografen,tips och info tas tacksam emot.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Vet inte så mycket mer än att jag har en från -06 och den fungerar kanon :)

image.jpg
image.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ja, vad vill du veta?
Jag har en ref 3551.20.00 som är allt jag saknar på månklockan; automatisk, vattentät, datum, safirglas. Dessutom är den väldigt fin med sin gräddvita tavla med blånerade index och visare. Verket är cal 3303 som är baserat på Fredric Piguets fina kronografverk som används till andra fina klockor (tex Audemars Puguet Royal Oak Chronograph, ROC).
Gillar den kupade något mulligare länken med! :)
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Ken

Omega
Ja, vad vill du veta?
Jag har en ref 3551.20.00 som är allt jag saknar på månklockan; automatisk, vattentät, datum, safirglas. Dessutom är den väldigt fin med sin gräddvita tavla med blånerade index och visare. Verket är cal 3303 som är baserat på Fredric Piguets fina kronografverk som används till andra fina klockor (tex Audemars Puguet Royal Oak Chronograph, ROC).
Gillar den kupade något mulligare länken med! :)
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Kanonsnyggt,vad tror du ska man betala för en sånt ?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Kanonsnyggt,vad tror du ska man betala för en sånt ?
Billigt ca 14k (om du har tur på auktio), normalt kanske 18-20 beg.
Ett tillägg, de med blånerade visare/index lyser endast så blått vid vissa klarare ljus och vinklar, annars ser dessa svarta ut så som på Savagear114s översta bild. Dessa finns bara till vit tavla. De med svart tavla har vitgulds.
Broad Arrow finns ju i flera versioner med lite olika versioner på verk. Finns ju bla manuella verk (då endast med svart tavla).
 

Ken

Omega
Billigt ca 14k (om du har tur på auktio), normalt kanske 18-20 beg.
Ett tillägg, de med blånerade visare/index lyser endast så blått vid vissa klarare ljus och vinklar, annars ser dessa svarta ut så som på Savagear114s översta bild. Dessa finns bara till vit tavla. De med svart tavla har vitgulds.
Broad Arrow finns ju i flera versioner med lite olika versioner på verk. Finns ju bla manuella verk (då endast med svart tavla).
Ok tack för info:happyhappy:
 

Pictor

Audemars
Fi
Billigt ca 14k (om du har tur på auktio), normalt kanske 18-20 beg.
Ett tillägg, de med blånerade visare/index lyser endast så blått vid vissa klarare ljus och vinklar, annars ser dessa svarta ut så som på Savagear114s översta bild. Dessa finns bara till vit tavla. De med svart tavla har vitgulds.
Broad Arrow finns ju i flera versioner med lite olika versioner på verk. Finns ju bla manuella verk (då endast med svart tavla).
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Vet inte så mycket mer än att jag har en från -06 och den fungerar kanon :)

image.jpg
image.jpg

Ja, vad vill du veta?
Jag har en ref 3551.20.00 som är allt jag saknar på månklockan; automatisk, vattentät, datum, safirglas. Dessutom är den väldigt fin med sin gräddvita tavla med blånerade index och visare. Verket är cal 3303 som är baserat på Fredric Piguets fina kronografverk som används till andra fina klockor (tex Audemars Puguet Royal Oak Chronograph, ROC).
Gillar den kupade något mulligare länken med! :)
image.jpg
image.jpg
image.jpg

En klocka som jag alltid suktat efter och verkligen inte tackat nej att ha i samlingen, håller med Rozzy att den har allt och lite till, just för att den har blåa visare som jag diggar högt, tycker dock den gör sig klart bäst på ett honungsfärgat läder!
 

ace

Cartier
hade en speedy pro, men faktiskt gladare med denna, lite gladare klocka å otroligt snygg tavla
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag har inte sett min klocka på snart ett halvår då den är på service. Den är nu servad och snart reparerad (ena start/stop pusherns funktion hakade sig). Varför det tagit så lång tid? För att jag försett urmakaren med en massa klockor emellan samt att han skulle hinna utbilda sig på verket först :D
Kan vi få några bilder samt åsikter om konstruktion och verk @Daniel Mathisen ? Rentav en jämförelse med Speedy Pro?

Fler bilder bidrar till att göra tråden roligare;
IMG_9116.JPG
IMG_9117.JPG
IMG_9118.JPG
 
Senast ändrad:

lenname

Panerai
Ja, vad vill du veta?
Jag har en ref 3551.20.00 som är allt jag saknar på månklockan; automatisk, vattentät, datum, safirglas. Dessutom är den väldigt fin med sin gräddvita tavla med blånerade index och visare. Verket är cal 3303 som är baserat på Fredric Piguets fina kronografverk som används till andra fina klockor (tex Audemars Puguet Royal Oak Chronograph, ROC).
Gillar den kupade något mulligare länken med! :)
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Me länk jävla snyggt
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Jadå...det funkar också, dock så är honungsfärgat bäst, men du måste alltid få med dom blå index och visarna i bilderna, det är det som gör hela klockan Dude :D !!!
Haha jag håller med! Har dock för mig att jag tog två likadana bilder här, en där det blå poppade och denna. Verkar bara ha denna kvar dock :/
 

Pawwen

Cartier
2-Faktor
Billigt ca 14k (om du har tur på auktio), normalt kanske 18-20 beg.
Ett tillägg, de med blånerade visare/index lyser endast så blått vid vissa klarare ljus och vinklar, annars ser dessa svarta ut så som på Savagear114s översta bild. Dessa finns bara till vit tavla. De med svart tavla har vitgulds.
Broad Arrow finns ju i flera versioner med lite olika versioner på verk. Finns ju bla manuella verk (då endast med svart tavla).

18-20 lät billigt. Ligger de så schysst i pris? Jag tycker mig ha sett flera som är betydligt dyrare. Finns det olika serier eller "nivåer"?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
18-20 lät billigt. Ligger de så schysst i pris? Jag tycker mig ha sett flera som är betydligt dyrare. Finns det olika serier eller "nivåer"?
Nu skrev jag det där för drygt två år sedan, så de har säkert gått upp lite. Jag är tyvärr inte uppdaterad på modellen, men någon annan kan säkert fylla i vad de går för idag?

Jag fyndade min år 2014 för 12' + kom. Jag hade nog dock lite tur då det var dassig bilder som gjorde ner klockan men framför allt länk.
https://www.pantbanken.se/auktioner...&offset=20&kontor=&sortering=&listposition=32
 
Jag har inte sett min klocka på snart ett halvår då den är på service. Den är nu servad och snart reparerad (ena start/stop pusherns funktion hakade sig). Varför det tagit så lång tid? För att jag försett urmakaren med en massa klockor emellan samt att han skulle hinna utbilda sig på verket först :D
Kan vi få några bilder samt åsikter om konstruktion och verk @Daniel Mathisen ? Rentav en jämförelse med Speedy Pro?

Fler bilder bidrar till att göra tråden roligare;
IMG_9116.JPG
IMG_9117.JPG
IMG_9118.JPG
Ja den har legat i lådan och väntat på behandling.
Jag har väntat på kronografhjulet med clutchen. Så länge har jag vårdat caset med nya packningar i glas, baklock, nya pushern och krona med tillhörande halsar i boetten.
Men idag har jag monterat isär verket!

Ett väldigt fint verk och omega har moddat den till nästa oigenkännighet! Bla. Bytt plats på subsekund och timräknare, vilket kräver en del ombyggnad i verket. Datum och ställmekanismen är annorlunda mm. Vi i skolan var tvungna att googla på andra tillverkares varianter av dessa verk för att se om dem moddade lika mkt. Vi kollade Jaeger och vacheron och dem var i princip i originalutförande, bortsett från finisheringen och att Jaeger hade trimmat verket till 28800bph.
Det är vertical clutch villet är trevligt, men det innebär en del friktion och slitage i just kronografhjulet. Därför byter man i regel alltid det hjulet.

Bilder:
Utan rotorn
IMG_8659.PNG


Under kronografbryggan
IMG_8661.PNG


Under datumet
IMG_8657.PNG


Daniel
 
Topp