• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster Broad Arrow

Daniel_S

Breitling
Då jag är på väg att köpa min första "ordentliga" klocka så har jag lite smått förälskat mig i Omega Speedmaster Broad Arrow, vem kan inte tycka om dessa:
130129_1DMK0480_zpsed9085c7.jpg
SpeedyTuesday-018.jpg


Så till min egentliga poäng:
Vad kan ett hyfsat begagnat exemplar gå för tror ni? Då jag sett priser alltifrån
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2839/vara/1106380 som såldes för 14.4k till
http://www.chrono24.se/omega/speedmaster-broad-arrow-38945000-full-set--id4354575.htm som dem vill ha nästan 24.5k för.

Vilken modell det är exakt spelar mindre roll då jag tycker att båda är extremt snygga och är mer intresserad av att göra en bra deal då jag hade blivit helnöjd oavsett vilken det hade varit egentligen. Så om ni har tips var man kan leta där folk är seriösa säljare så får ni gärna tipsa och gärna tipsa om lite fallgropar eller om det varit några problem med serien etc.

Är egentligen intresserad av ett exemplar under 25k, så vad tror ni det skulle kunna ge mig egentligen?
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Jag gillar själv broad arrow och tycker dom känns mer intressanta än klassiska moon watchen. Dom två modeller du har lagt in i tråden är väldigt olika. Den första är en Speedmaster med automatiskt urverk antar att det är ett modulverk som i Speedmaster Reduced.

Dessa har det vart mycket strul med tidigare vet jag och kostar en halv hand att serva.

Jag skulle satsa på en med ett 1861 urverk. Det är ju det som gör Speedmastern. Pris skulle jag säka 20k +- några tusen beroende på skick!

Min hälsar:
6RmbMK2.jpg
 
  • Like
Reactions: ace

Daniel_S

Breitling
Jag gillar själv broad arrow och tycker dom känns mer intressanta än klassiska moon watchen. Dom två modeller du har lagt in i tråden är väldigt olika. Den första är en Speedmaster med automatiskt urverk antar att det är ett modulverk som i Speedmaster Reduced.

Dessa har det vart mycket strul med tidigare vet jag och kostar en halv hand att serva.

Jag skulle satsa på en med ett 1861 urverk. Det är ju det som gör Speedmastern. Pris skulle jag säka 20k +- några tusen beroende på skick!

Min hälsar:
6RmbMK2.jpg
För sådana som mig som inte har någon koll på vilka modeller som innehåller vad känns det som jag är helt ute och cyklar just nu så du får gärna svara lite mer detaljerat angående detta.

Är en riktig amatör än vad kommer till speedmasters men jag börjar plocka upp lite saker här och där.
 

ace

Cartier
Jag gillar själv broad arrow och tycker dom känns mer intressanta än klassiska moon watchen. Dom två modeller du har lagt in i tråden är väldigt olika. Den första är en Speedmaster med automatiskt urverk antar att det är ett modulverk som i Speedmaster Reduced.

Dessa har det vart mycket strul med tidigare vet jag och kostar en halv hand att serva.

Jag skulle satsa på en med ett 1861 urverk. Det är ju det som gör Speedmastern. Pris skulle jag säka 20k +- några tusen beroende på skick!

Min hälsar:
6RmbMK2.jpg
fel reduced något helt annat broad arrow har ett 3003 verk ,som är ett riktigt bra verk
 

ace

Cartier
Då jag är på väg att köpa min första "ordentliga" klocka så har jag lite smått förälskat mig i Omega Speedmaster Broad Arrow, vem kan inte tycka om dessa:
130129_1DMK0480_zpsed9085c7.jpg
SpeedyTuesday-018.jpg


Så till min egentliga poäng:
Vad kan ett hyfsat begagnat exemplar gå för tror ni? Då jag sett priser alltifrån
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2839/vara/1106380 som såldes för 14.4k till
http://www.chrono24.se/omega/speedmaster-broad-arrow-38945000-full-set--id4354575.htm som dem vill ha nästan 24.5k för.

Vilken modell det är exakt spelar mindre roll då jag tycker att båda är extremt snygga och är mer intresserad av att göra en bra deal då jag hade blivit helnöjd oavsett vilken det hade varit egentligen. Så om ni har tips var man kan leta där folk är seriösa säljare så får ni gärna tipsa och gärna tipsa om lite fallgropar eller om det varit några problem med serien etc.

Är egentligen intresserad av ett exemplar under 25k, så vad tror ni det skulle kunna ge mig egentligen?
datumet väldigt bra placerat ,ser det bara när man vill typ, inte i vägen eller skrymmandre på något vis ,bara helt rätt.
 
rätt men 3303 är faktiskt baserat på ett frederic piguet verk å det är ju inte fyskam

Är fullt medveten om det, skruvade i båda av dem senast i torsdags. FP 1180 som är basen utan automatmodul för bland annat Omega 3303/3313, AP 2385 och en hel del verkligen Blancpain, Vacheron Constantin m.fl.
Tycker fortfarande dock att 1861 är ett mer stabilt verk, mindre krångel och stadigare lösningar om än ett gammalt verk. (Med vissa förnyelser förvisso.)
 
  • Like
Reactions: ace
Topp