• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega speedmaster genom tiderna

M021

Rolex
2-Faktor
Fick en idé när jag såg ett inlägg någonstans ang det klassiska reg nr leken, "börja på 001.." osv. Tänkte att vi bör köra en sådan här med Omega Speedmasters sedan starten sent 50tal.

Vet ju att det finns några och dom får ju inte i närheten av uppmärksamheten av sportrollarna från samma tid så jag tänkte jag bör ta saken i egna händer. Nu kan jag ju tyvärr inte starta tråden på riktigt själv då jag ligger som potentiell 3:a i ref kön, tror jag skådat NiklasArvid med en?

Så nu kör vi, referens i ordningen är det viktiga, skall vara i egen ägo så lånade bilder är uteslutna alt tidigare ägda ur.

Komsi Komsi 2915.
 

Patrik J

Rolex
Vi kör väl sub-referenser också? I så fall känner jag till en tidigare än NiklasArvids. Vi får väl se om ägaren vill träda fram i ljuset. :blackalien:
 

inox

Cartier
Kan det vara mig Patrik J syftar på?
Verkar inte komma någon bild på de tidigaste sub-ref och det vore ju tråkigt om tråden dog redan nu så här är min, visserligen 2915-3 liksom NiklasArvids men med det tidigare utförandet
DTZ0kdy.jpg
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Kan det vara mig Patrik J syftar på?
Verkar inte komma någon bild på de tidigaste sub-ref och det vore ju tråkigt om tråden dog redan nu så här är min, visserligen 2915-3 liksom NiklasArvids men med det tidigare utförandet
DTZ0kdy.jpg


så. jäkla. fin. !

underbart originalskick också, min känns ju mer som en halvskabbig franken med sin servicetavla o relumade visare o fel krona... å andra sidan är den ju en "daily wearer"...:)

Jag har haft kontakt med en svensk som sitter på en superfin 2915-2, oklart hur aktiv han är här iofs...

Min 2915-3 serial 16.649.xxx
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Perkele, här sitter jag och dräglar fuktskador på parketten! Grattis till riktigt fina speedys :) ibland ångrar jag att jag flippade min 105.012, den var ganska festlig även om jag var rädd för framtida service av cal 321 :p
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Är det någon här som äger en Mark III ? Ser gärna lite wrist-shots i olika vinklar. (Visst kan man googla men det är inte samma sak). :)
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Är det någon här som äger en Mark III ? Ser gärna lite wrist-shots i olika vinklar. (Visst kan man googla men det är inte samma sak). :)

Lite fel tråd för den typen av frågor. Finns en generell speedmastertråd nånstans. Sök annars på det på forumet, vet att jag lagt upp en del skott på min gamla.
 

inox

Cartier
Vad är det som inte är korrekt? DON, originalvisare och tavla. Tycker den ser bra ut.
Tritiumtavla, troligen från 105.003 och fult färgkludd på kronosekunden, syns nog dåligt på bilderna.
Sett en del 2998 med T Swiss T, är väl enda tavlan utan "Professional" som inte har radium så man kanske använt sådana som servicetavlor så länge de funnits att tillgå?
 

M021

Rolex
2-Faktor
Då smyger jag in min 105.002 från 62', såld 1963 den 21:a sep till en herre i NAAFI,(står får navy, army and air force institute) enligt Omegas museum. Fick detta via en email utskrift av säljaren, tänkte det snart är dags att få ett officiellt intyg om det nu går så det går att få på papper.

Mitt första wristshot med klockan, 4-Juli 2013

PuTvvKi.jpg
 

fc2

Rolex
Tritiumtavla, troligen från 105.003 och fult färgkludd på kronosekunden, syns nog dåligt på bilderna.
Sett en del 2998 med T Swiss T, är väl enda tavlan utan "Professional" som inte har radium så man kanske använt sådana som servicetavlor så länge de funnits att tillgå?

Ah, missade att det är en T SWISS T-tavla. Som du säger är det en 105.003-servicetavla då 105.002 fortfarande körde på radium om jag inte minns fel. Däremot finns det ett litet gäng 105.012-63 PrePro (således med samma tavla som din fast twisted lugs) som inte kommer upp så ofta. Finns även äldre reklamblad från -63 som styrker detta, tyvärr kan jag inte hitta några bilder just nu.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Då smyger jag in min 105.002 från 62', såld 1963 den 21:a sep till en herre i NAAFI,(står får navy, army and air force institute) enligt Omegas museum. Fick detta via en email utskrift av säljaren, tänkte det snart är dags att få ett officiellt intyg om det nu går så det går att få på papper.

Mitt första wristshot med klockan, 4-Juli 2013


Förresten, nu när vi har ett gäng speedmaster intresserade personer samlade, vad tänker ni kan vara utbytt på min 105.002? Har själv mina egna idéer men alltid intressant med er input! Kan ev ta fler bilder senare, men blev urgently nyfiken, liten open quiz utan facit!
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Förresten, nu när vi har ett gäng speedmaster intresserade personer samlade, vad tänker ni kan vara utbytt på min 105.002? Har själv mina egna idéer men alltid intressant med er input! Kan ev ta fler bilder senare, men blev urgently nyfiken, liten open quiz utan facit!

Tachy-inlägget är det jag tänker på. Borde vara prick över nittio.
 

fc2

Rolex
Förresten, nu när vi har ett gäng speedmaster intresserade personer samlade, vad tänker ni kan vara utbytt på min 105.002? Har själv mina egna idéer men alltid intressant med er input! Kan ev ta fler bilder senare, men blev urgently nyfiken, liten open quiz utan facit!

Som wundlander säger så DON bezel. Sedan kan jag tänka mig att krona och pushers kan vara bytta men vi behöver bättre bilder av de för att kunna avgöra.
 
Topp