• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster Mark II - 70-talet - ombyggnadsprojekt

D

Deleted member 1154

Guest
Hej KS!

Här kommer en story om en Speedmaster Mark II från 70-talet

Köpte den för ca 13k i Juni -77 , nä men snarare i våras -15
Det är en 145.014
Serienummer: 3221xxxx
Verk: 861 (samma som i många månklockor Speedmaster Professional)

Nu till grejen, jag tänkte varför inte handla lite Raceingdelar till den, som jag köpte den var det en vanlig "mark II"

Jag handlade sen
Ny Omega Mark II Raceing tavla ca 2000kr
Nya visare: ca 2000kr (en var fel och en extra var tvungen att beställas)
Nytt glas: 1300kr
Urmakaren lyckades paja glaset så nytt glas igen + montering 1800kr
urmakarkostnader ca 1000kr

Summa summarum: ca 20k

Och nu till grejen. den gick bra tills urmakaren kikade på den igen och nu inser han och jag att service behövs, och det går på ca 3-5000kr kanske

Sen när man ändå håller på kan man ju lika gärna iså fall köpa ny boett för 4300kr
http://www.ebay.com/itm/OMEGA-1970-...591678?hash=item58ce14ccbe:g:2sQAAOSwFnFWA2AG

Sen har man laggt massor pengar på den...

Vad tycker ni, är det värt att serva och behålla?, eller ska man sälja den nu till nån som själv fixar service (kanske i utlandet?)

Och står den sig som klocka kan man undra framöver eller kommer den alltid klassas som "hop-plock"?

Jag gillar klockan men känner samtidigt mig besviken att det blev så dyrt som det är och vet inte om jag ska lägga mer på det... Man kunde ju använt verket till nåt kul speedmaster alaska projekt eller annat annars...

Tack för input

(Och PS. detta är ingen förtäckt säljannons)



_MG_4868.jpg
_MG_4869.jpg
image6.jpg
IMG_1479.jpg
IMG_4573.jpg
IMG_4575.jpg

IMG_1478.JPG
image4.jpeg
 

KMS

Rolex
Skippa ny boett! Sen får du väl antagligen inte tillbaka pengarna oavsett du servar eller inte tyvärr, men eftersom du inte tänkt att sälja den så är det väl bättre att serva och använda den. ;)
 
D

Deleted member 1154

Guest
jo jag ska serva och använda är tanken, nu är det för sent att backa, med facit i hand hade jag ändå åkt på service med eller utan ny tavla...
 

rogart-63

Patek
Skicka boetten till Omega för refurbish .Betydligt billigare än en ny boett . Och den kommer garanterat bi bättre än den på Abouttime-ch . Den är ju repig:confused: Tycker iochförsig att du ska låta den vara som den är . Mera charm och du vågar använda den .
 
D

Deleted member 1154

Guest
Hur blev det med boetten? Ny eller uppfräschad?
Boetten är originalboetten, ska se om man kan hitta en annan kanske om man vill ha en tip top klocka... Bytet av tavla till raceingdial blev ju lyckad i alla fall.. Känns dock som om glaset är ganska sårbart om man skulle slå emot nånstans... Kommer behålla denna har dels laggt mycket mer än den är värd och så är den ju nyservad och igång nu och håller tiden bra, 300grader har den på timegraphern också. Sen gillar jag 861-verket, lätt och smidigt i uppdraget...
 
D

Deleted member 1154

Guest
klockan är nu dessvärre såld med Förlust till England, men det var ett kul projekt
 
Topp