• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega speedmaster "Neil Armstrong"?

AndyAnd

Basic
Flera LE har gjorts till olika rymdfarares ära, det borde således komma en hyllningsklocka för den mest historiska rymdpionjären av dem alla, Neil Armstrong. Hur lång tid tror ni det tar innan det dyker upp en? Det hade varit riktigt smarrigt eftersom Armstrong var min absoluta favorit och jag går i tankarna att köpa mig en speedmaster igen (den tredje i raden). Jag vet att Apollo XI redan har en hyllningsklocka men i min värld förtjänar Neil en alldeles egen och jag hoppas Omega resonerar likadant.

e9yjubud.jpg

Re: Omega speedmaster

Tja, varför inte. Kanske en med lite gravyr på sidan av boetten. Gärna utan "mission patch" på tavlan.

Hade det inte varit roligt om NASA/U.S Gov gick ut och bekräftade alla konspirationer kring att månlandningen etc. ÄR fejkad. Vad skulle Omega göra då?`:lol:

En hyllning till den klocka som Armstrong bar när han gick på månen? Den äger alla människor. Det är nämligen en naken handled.

Singular skrev:
En hyllning till den klocka som Armstrong bar när han gick på månen? Den äger alla människor. Det är nämligen en naken handled.

so true... "Bulova-fail" var väl anledningen... US när det är som sämst (...nåja, school killings kanske toppar...) Bulova lobbade stenhårt mot militär o departement för sina (undermåliga) produkter, "Buy American"... och sket såklart i säkerheten för Neil et.al... på handlederna gick det inte! ...men en del fasta klockor i landaren var Bulova (Accutron?) som såklart inte pallade miljön... Neil lämnade enl uppgift därför sin Speedy i landaren för att...???

...fast på en del missions, för att tajma experiment(?) bar de ju trots allt TVÅ speedys... (som naturligtvis är den enda klockan godkänd för EVA... sina GMT-masters fick de leka med i kabinen, en miljö ungefär lika krävande som Pariserhjulet på Long Beach...), ...men jag vet inte hur det var med Neil A, om han hade två???

Italienarnas "flown chart" tar ju bara upp enn per Astronaut? ...det andra är väl då nån slags "mission watch"? men var finns de klockorna idag? skulle gärna ha en av dem...

65315301.jpg

Mm ...för ännu en Limited Edition-variant är precis vad Omega behöver i sitt stall.

Ursäkta min bitterhet, men det går inflation i Omega-varianter. Vilket är väldigt, väldigt synd.

Tycker inte det är ett problem med hyllningsklockor eller limiterade eller numrerade varianter så länge det görs med smak och inte en massa pistoler och sånt som har med Bond att göra på klockan. Mission patches, annorlunda bakstycken eller en ingravering av t e x Apollo XI på boetten tycker jag är helt ok. De bör däremot inte skriva ut att de är limiterade på klockan. Det räcker med XXXXX/XXXXX.

Buzz Aldrins Speedmaster var den första på månen eftersom Neil lämnade sin i månlandaren. Sen har jag för mig att Buzz speedmaster försvann i posten...

Mja, den är ju ännu på okänd ort. Tanken vandrar ju om den är i en medveten besittning...

Jokkmokkswe skrev:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons
Du menar i stil med detta? Näh, nu ska vi inte vara sådana.[/quote]

Haha ja, men kommer nog själv köpa en speedmaster :)

Bilagor

• moon-landing.jpg
    moon-landing.jpg
    52.9 KB · Visningar: 453
Off topic

Är detta bilden då Speedy för första gången äntrade månen 1969?
Var på bilden är isf klockan?
95261C7D-59CA-484F-A32F-8E30157276C1.jpeg
Var väl endast Buzz Aldrin som bar speedyn på månen just då. Neil hade lämnat sin i själva månlandaren, har jag läst tror jag. Kan ju vara en förklaring till bilden.

Men detta kanske är en bild som omega använder? I sådana fall är det ju knepigt.:)

Off topic

Jag vet inte om det fotot är från första månpromenaden, kan inte min rymdhistoria tillräckligt bra, men faktum är att Armstrong lämnade sin Soeedy i månlandaren som backup för att månlandarens egen elektroniska klocka inte fungerade som den skulle. Buzz Aldrin hade däremot sin Speedy på sig.

Edit: gjorde en Aldrin och blev tvåa. :)

Off topic

Nu är ju detta iofs Buzz och inte Neil. Niel Armstrong hade en Hasselbladkamera på bröstet och det finns därför väldigt få bilder på Niel på månen.
(Källa: Föreläsning jag var på förra helgen med arkivarie från Hasselblad.)

Man ser väl det svarta velcrobandet på hans högra handled precis ovanför handsken?

Tillbaka
Topp