• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster Racing eller Tudor Pelagos

JohnFors

Omega
Hej,

Jag står i valet och kvalet inför mitt nästa klockköp och dom 2 jag funderar mellan är:
http://www.uret.se/omega-speedmaster-racing-svart-gummi-o40-mm-p-19578.html

och

http://www.uret.se/tudor-pelagos-svart-titan-o4200-mm-p-30772.html

Det som talar för Omegan är självklart att det är en Omega med In-house urverk, det som gör att jag tvekar är att den bara är 40mm, jag skulle helst vilja att den var 42mm. Jag vet att det finns den klassiska Speedmastern moonwatch men den intresserar mig inte dels pga Hesalit glaset och att den är manuell. Finns det någon här som äger en Speedmaster Racing och har bilder på hur pass stor den är på armen?
Jag har även en Seamaster(quartz) och hur är den i förhållande till den storleksmässigt?

Det som talar för Tudor är självklart att den är så jävla snygg och storleken ser perfekt ut. Det som gör att jag tvekar på denna är att det är ETA urverk i den och jag har en annan klocka med ETA så vore skoj att äga en med In-house urverk. Att folk ofta ser ner på Tudor och anser att det är Rolex kopior bryr jag mig inte om, min budget tillåter inte att lägga 50-60k på en klocka helt enkelt och det är ganska smaklöst att ha en klocka som ligger långt över kvaliten på resten av sitt liv.

Vad tycker ni? Tacksam för svar från folk som äger någon av klockorna
Värt att notera är väl att jag gillar svarta klockor och kommer förmodligen aldrig köpa något annat än en svart klocka, varför vet jag inte jag gillar bara att dom inte sticker ut så myclket.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Jag står i valet och kvalet inför mitt nästa klockköp och dom 2 jag funderar mellan är:
http://www.uret.se/omega-speedmaster-racing-svart-gummi-o40-mm-p-19578.html

och

http://www.uret.se/tudor-pelagos-svart-titan-o4200-mm-p-30772.html

Det som talar för Omegan är självklart att det är en Omega med In-house urverk, det som gör att jag tvekar är att den bara är 40mm, jag skulle helst vilja att den var 42mm. Jag vet att det finns den klassiska Speedmastern moonwatch men den intresserar mig inte dels pga Hesalit glaset och att den är manuell. Finns det någon här som äger en Speedmaster Racing och har bilder på hur pass stor den är på armen?
Jag har även en Seamaster(quartz) och hur är den i förhållande till den storleksmässigt?

Det som talar för Tudor är självklart att den är så jävla snygg och storleken ser perfekt ut. Det som gör att jag tvekar på denna är att det är ETA urverk i den och jag har en annan klocka med ETA så vore skoj att äga en med In-house urverk. Att folk ofta ser ner på Tudor och anser att det är Rolex kopior bryr jag mig inte om, min budget tillåter inte att lägga 50-60k på en klocka helt enkelt och det är ganska smaklöst att ha en klocka som ligger långt över kvaliten på resten av sitt liv.

Vad tycker ni? Tacksam för svar från folk som äger någon av klockorna

Hahaha... Skön slutmening, måste jag säga :)

Omegan har ju kronografknappar, så den upplevs nog lite större än en del andra 40 mm, men har du testa en Speedy pro, och vill ha den storleken, så blir det ju fel. Fast man vänjer sig rätt snabbt med storleken, om det bara rör sig om 2 mm på liknande modeller.

Insidan eller utsidan... det är frågan :)
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Svårt att jämföra så olika klockor, men lägger min röst på Pelagos eftersom jag har haft en och den var grym.
Om det ska det vara Speedmaster så är det den klassisla månklockan som gäller.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Här med en liten mysig GS

ImageUploadedByTapatalk1419163312.694608.jpg
 

Novisen

Omega

JohnFors

Omega
Jag är part i målet då jag har en Schumacher liggande och väntande på mig, men jag tycker den är klart snyggare.
Håller fö med om att svarta urtavlor är snyggare.



Schumacher är också en modell jag intresserat mig för,
den här är fantastisk har bara tyckt det varit svårt att hitta den Beg i Sverige men att köpa den från säker källa på Chrono borde väl vara tämligen riskfritt?
http://www.chrono24.se/omega/omega-...plain=1&tab=pics&urlSubpath=/search/index.htm
 

mosse

Omega
Angående serviceintervall så blir ju serviekostnaderna på ett inhouseverk ca 3-4 ggr så mycket som ett vanligt ETA, men detta borde ju inte vara det avgörande precis! :p

Edit: Skulle nog påstå att Pelagosen har något högre andrahandsvärde, men är inte säker.. Däremot fler pelagos som säljs beggade..
 

Icaras

Rolex
Hmm... svårt att jämföra en dykare med en kronograf. Jag hade tagit pelagos av de två du nämnt.

Sen kan jag tycka att manuell är en vanesak ;)? Vill du absolut inte ha plexi så finns 3573.50, denna har även glasbaksida.

d161a9a65cb3f546406352f2b1e3b1ef.jpg
 

Novisen

Omega
Schumacher är också en modell jag intresserat mig för,
den här är fantastisk har bara tyckt det varit svårt att hitta den Beg i Sverige men att köpa den från säker källa på Chrono borde väl vara tämligen riskfritt?
http://www.chrono24.se/omega/omega-speedmaster-michael-schumacher-legend-collection-3559--id2612854.htm?dosearch=true&goal_suggest=1&picnum=0&query=Omega Schumacher&searchexplain=1&tab=pics&urlSubpath=/search/index.htm

Jag köpte min på Chrono24, gick smidigt. En dån här blev det https://www.chrono24.se/omega/schum...=1&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

Gick fint att pruta lite
 

JohnFors

Omega
Hmm... svårt att jämföra en dykare med en kronograf. Jag hade tagit pelagos av de två du nämnt.

Sen kan jag tycka att manuell är en vanesak ;)? Vill du absolut inte ha plexi så finns 3573.50, denna har även glasbaksida.

d161a9a65cb3f546406352f2b1e3b1ef.jpg



Tål att funderas på! går att hitta beg för ungefär samma pris som dom andra och att kunna se baksidan är ju alltid väldigt trevligt speciellt när urverket är så fint :) Hur länge går den utan att vridas upp? har läst om Speedmasters som har typ 16h gångreserv har jag för mig vilket känns klent.
 

Icaras

Rolex
Tål att funderas på! går att hitta beg för ungefär samma pris som dom andra och att kunna se baksidan är ju alltid väldigt trevligt speciellt när urverket är så fint :) Hur länge går den utan att vridas upp? har läst om Speedmasters som har typ 16h gångreserv har jag för mig vilket känns klent.

Speedmastern har 48h gångreserv, alltså ca varannan dag. Pelagosen har väl ca 38h om jag inte minns fel.
Tror du kan hitta en fin 3573.50 för ca 22k :)
 

Joseph

Cartier
Har du tänkt köpa nytt eller beggat? Köper du beggat kan du testa klockan och se hur den känns. Gillar du den inte eller vill testa annan så kan du sälja utan att knappt gå i förlust.

Lite mer OT, jag hade hört på en Pelagos!
 

CLT

Rolex
Klockorna är ju helt olika varandra. Den ena ett dykarmonster och den andra en tidlös kronograf klassiker. Jag har både en Pelagos och en Speedy, fast en PRO.

Jag personligen skulle nog inte köpa en 40mm Speedmaster. Har du testat båda?

Kör på en Pelagos, den är riktigt välbyggd och toolig. Ett utav det bästa låset jag någonsin sett på en klocka och en fantastisk lume. Har svårt att tro att du kommer att bli besviken!

mkayUCF.jpg
 

JohnFors

Omega
Har du tänkt köpa nytt eller beggat? Köper du beggat kan du testa klockan och se hur den känns. Gillar du den inte eller vill testa annan så kan du sälja utan att knappt gå i förlust.

Lite mer OT, jag hade hört på en Pelagos!

Köper gärna en ny då priset inte är så vansinnigt på dom här, men självklart nöjer jag mig med en beg om jag hittar en i nyskick som jag inte heller behöver serva omgående.




Klockorna är ju helt olika varandra. Den ena ett dykarmonster och den andra en tidlös kronograf klassiker. Jag har både en Pelagos och en Speedy, fast en PRO.

Jag personligen skulle nog inte köpa en 40mm Speedmaster. Har du testat båda?

Kör på en Pelagos, den är riktigt välbyggd och toolig. Ett utav det bästa låset jag någonsin sett på en klocka och en fantastisk lume. Har svårt att tro att du kommer att bli besviken!

mkayUCF.jpg



Ja jag inser att dom är väldigt olika, det är väl mer att det handlar om att dom ligger i nästan identisk prisklass och jag har svårt att bestämma mig, jag tycker onekligen att Pelagos är snyggare på alla sätt men som jag sagt tidigare skulle det vara trevligt med ett in-house urverk även om jag inte förväntar mig att urverket i en Omega för dom pengarna inte skulle vara något enastående i jämförelse med ETA. Nej jag har inte testat någon av dom, bor i en småstad så finns ingen möjlighet för mig att se dom i verkligheten kanske kikar förbi på Nymans eller något när jag har vägarna förbi och kikar på dom och ser va jag tycker då. Tack för bilden, lutar åt Pelagos efter att ha sett dom brevid varandra.
 

joF

Panerai
Ja jag inser att dom är väldigt olika, det är väl mer att det handlar om att dom ligger i nästan identisk prisklass och jag har svårt att bestämma mig, jag tycker onekligen att Pelagos är snyggare på alla sätt men som jag sagt tidigare skulle det vara trevligt med ett in-house urverk även om jag inte förväntar mig att urverket i en Omega för dom pengarna inte skulle vara något enastående i jämförelse med ETA. Tack för bilden, lutar åt Pelagos efter att ha sett dom brevid varandra.

Ja som vissa redan påpekat i tråden finns det ju gott om fördelar med ETA jämfört med in-house. Möjligen låter det inte lika fint dock :cool:
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Köper gärna en ny då priset inte är så vansinnigt på dom här, men självklart nöjer jag mig med en beg om jag hittar en i nyskick som jag inte heller behöver serva omgående.








Ja jag inser att dom är väldigt olika, det är väl mer att det handlar om att dom ligger i nästan identisk prisklass och jag har svårt att bestämma mig, jag tycker onekligen att Pelagos är snyggare på alla sätt men som jag sagt tidigare skulle det vara trevligt med ett in-house urverk även om jag inte förväntar mig att urverket i en Omega för dom pengarna inte skulle vara något enastående i jämförelse med ETA. Tack för bilden, lutar åt Pelagos efter att ha sett dom brevid varandra.
Co-Axialverket är extremt mycket bättre än ETA, men nu får du inte det i speedyn. Jag tycler du ska köpa Pelagosen även fast jag föredrar speedyn, om du gillar utseendet bäst ska du köra på den. Sen är den billigare att serva, och lätt att sälja om du ångrar dig :)
 

joF

Panerai
Co-Axialverket är extremt mycket bättre än ETA, men nu får du inte det i speedyn. Jag tycler du ska köpa Pelagosen även fast jag föredrar speedyn, om du gillar utseendet bäst ska du köra på den. Sen är den billigare att serva, och lätt att sälja om du ångrar dig :)
Vad exakt är bättre med Co-Axialverket? Försöker inte låta dryg utan undrar.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Vad exakt är bättre med Co-Axialverket? Försöker inte låta dryg utan undrar.
Högre frekvens, längre serviceintervaller genom
reducerad friktion, bättre tidhållning, vackrare mer genomtänkt design, silikon istället för metall i balanshjulet vilket slits mindre, samt bättre stöttålighet. Dessutom är kalibern i min klocka (8508) helt anti-magnetiskt upp till 15,000 gauss. Det är alla klockor nu som är märkta med Master Co-Axial :)
image.jpg

Hoppas det svarade på frågan! :)
 
  • Like
Reactions: joF

Limpas

Cartier
Utan att ha provat någon av dem så säger jag Pelagos så länge du inte ställer den mot speedy pro. De där varianterna på speedyn tilltalar mig inte. Pelagosen är ruggigt snygg och har bara läst gott om den. Verkar vara en fullträff :)
 

joF

Panerai
Högre frekvens, längre serviceintervaller genom
reducerad friktion, bättre tidhållning, vackrare mer genomtänkt design, silikon istället för metall i balanshjulet vilket slits mindre, samt bättre stöttålighet. Dessutom är kalibern i min klocka (8508) helt anti-magnetiskt upp till 15,000 gauss. Det är alla klockor nu som är märkta med Master Co-Axial :)
Hoppas det svarade på frågan! :)

Ja det var ett bra svar :)

Jag ifrågasätter det dock lite ;)

Har det högre frekvens? Trodde den, likt 2824-2 låg på 4 Hz. Och det är möjligt att serviceintervallet är längre än ett ETA, men när det kostar flera gånger mer kanske det ändå kommer till samma slutkostnad? Det är en av anledningarna att jag ändå gillar ETA, man kan serva dem relativt billigt. Och mina klockor med sådana verk tickar på ruskigt bra år efter år.

Dock är ju 15 000 gauss jävligt häftigt! Speciellt då man är elkraftsingenjör... å andra sidan vet jag också då hur överdimensionerat ett urverk som klarar 15 000 gauss faktiskt är, lite som en dykklocka som klarar 10 000 m när den endast används i badbassänger :)

Men visst, jag köper väl ändå det du säger. Snyggare, stabilare och häftigare urverk helt klart :)
 

JayJay

Rolex
Högre frekvens, längre serviceintervaller genom
reducerad friktion, bättre tidhållning, vackrare mer genomtänkt design, silikon istället för metall i balanshjulet vilket slits mindre, samt bättre stöttålighet. Dessutom är kalibern i min klocka (8508) helt anti-magnetiskt upp till 15,000 gauss. Det är alla klockor nu som är märkta med Master Co-Axial :)
image.jpg

Hoppas det svarade på frågan! :)
Du har inte silikon i klockan utan kisel.

Till JohnFors kan jag säga att urverket i den där Speedmastern inte är in house (även om det står så hos uret.se). Kommer inte ihåg vad det är för baskaliber men den är hur som kraftigt modifierad (dock ej in house). Vet att Undersköterskan skrivit en lång artikel om de där Omega 33xx urverken vid ngt tillfälle... sök och du hittar säkert. Eller googla.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Ja det var ett bra svar :)

Jag ifrågasätter det dock lite ;)

Har det högre frekvens? Trodde den, likt 2824-2 låg på 4 Hz. Och det är möjligt att serviceintervallet är längre än ett ETA, men när det kostar flera gånger mer kanske det ändå kommer till samma slutkostnad? Det är en av anledningarna att jag ändå gillar ETA, man kan serva dem relativt billigt. Och mina klockor med sådana verk tickar på ruskigt bra år efter år.

Dock är ju 15 000 gauss jävligt häftigt! Speciellt då man är elkraftsingenjör... å andra sidan vet jag också då hur överdimensionerat ett urverk som klarar 15 000 gauss faktiskt är, lite som en dykklocka som klarar 10 000 m när den endast används i badbassänger :)

Men visst, jag köper väl ändå det du säger. Snyggare, stabilare och häftigare urverk helt klart :)
Jag kanske hade fel på frekvensen måste jag erkänna! Ja man kan väl säga att slutkostnaden blir den samma, men i längden tror jag man spar på reservdelar
 
Topp