• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega speedmaster reduced

Hej

Jag var för ca 5 år sedan väldigt nära att köpa en Omega speedmaster reduced men blev rekommenderad av avstå av de flesta jag pratade med. Jag har nu åter igen börjat tänka på att köpa mig en men tycker att priserna har stigit sedan jag tittade senast. Då kunde man hitta för mellan 10-12 000 kr. Detta är helt uteslutet idag eller? Vad är rimligt att lägga idag, bara så man inte blir lurad :) Tack på förhand! Någon av er kanske har en till salu?
 

kexet77

Cartier
Känns som det mesta har gått upp den senaste tiden, även Speedy pro och för att inte tala om Rolex...

Men OT så tycker jag reduced är en trevlig modell. Ägt en själv tidigare. Perfekt storlek. Vad den är värd är väl upp till dig själv, har du tänkt behålla den länge osv? Har du möjlighet skulle jag ändå rekommendera dig att snegla på en pro.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Sålde en för 12-13 nyligen i bra skick inga tillbehör, så du kan hitta dem för 11-15 skulle jag säga. Hade dock inte rekommenderat en. Jag var i samma banor men efter några veckor som ägare så ville ja bara ha en professional. Dyr service och knackigt piggy back urverk med en länk som käkar armhår.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Men jävligt snygga och bra storlek!

435F0BB4-40CD-4427-9D41-99E9D30A39F5.jpeg
 

NickG

Cartier
Vad jag har sett så är det väldigt bra priser i Japan, ligger mängdvis ute på Chrono24. Men hur är det att importera därifrån, blir det stora avgifter utöver inköpet?
 
Har sett att man kan köpa från Japan på Chrono24. Men då tillkommer en massa tull och moms. Så det känns inte värt det.
Hmm, det är just storleken som gör att jag föredrar reduced. Sen att priset är lägre är ju ett plus.
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Sålde frugans förra veckan på bud. Full set med okänd servicehistorik för 18000kr.
 

NickG

Cartier
Har sett att man kan köpa från Japan på Chrono24. Men då tillkommer en massa tull och moms. Så det känns inte värt det.
Hmm, det är just storleken som gör att jag föredrar reduced. Sen att priset är lägre är ju ett plus.
Har du köpt från Japan innan? Är det givet att man åker på tull eller hur funkar det?
Momsen trodde jag man bara åkte på när man köpte nya produkter, har ingen erfarenhet av det heller så det är bara något jag fått för mig.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Har du köpt från Japan innan? Är det givet att man åker på tull eller hur funkar det?
Momsen trodde jag man bara åkte på när man köpte nya produkter, har ingen erfarenhet av det heller så det är bara något jag fått för mig.
Ja, moms är det alltid. Det har ofta hänt att jag sluppit moms på smågrejer från Japan, men du kommer inte slippa undan moms på en klocka. Dessutom är du skyldig att betala momsen ändå, även om tullen missat. Undantag finns, vissa varor har fribelopp eller lägre moms. Dock inte klockor. klockor har dock försumbar tullkostnad (några kronor).
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Väldigt tråkiga proportioner på Reduced sub dials tycker jag. FOIS däremot är väldigt fin! Går ju att sätta på en länk på en sån.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Väldigt tråkiga proportioner på Reduced sub dials tycker jag. FOIS däremot är väldigt fin! Går ju att sätta på en länk på en sån.
Kan bara intyga ovanstående påstående. FOIS gör sig mycket bättre än reduced referensen. Tyvärr har FOIS en bandbredd på 19mm vilket gör det liten mer komplext att hitta schysst band men ej omöjligt.

Att tillägga rörande länk på FOIS så krävs det lite modifiering i form av slipning av ändlänkarna, t.o.m något som AD kan hjälpa en med vad jag hört.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Kan bara intyga ovanstående påstående. FOIS gör sig mycket bättre än reduced referensen. Tyvärr har FOIS en bandbredd på 19mm vilket gör det liten mer komplext att hitta schysst band men ej omöjligt.

Att tillägga rörande länk på FOIS så krävs det lite modifiering i form av slipning av ändlänkarna, t.o.m något som AD kan hjälpa en med vad jag hört.
Aha, är det 19 på den. Dumt. Mindes en annons på KS med länk så tänkte att det var en easy mod.
 
Det är ju en viss prisskillnad mellan en "reduced" och FOIS. Lägg sedan till kostnad för länk med tillhörande modifiering som föreslås.
 

Rulle

Audemars
Har sett att man kan köpa från Japan på Chrono24. Men då tillkommer en massa tull och moms. Så det känns inte värt det.
Hmm, det är just storleken som gör att jag föredrar reduced. Sen att priset är lägre är ju ett plus.
storleken gör att den varit populör i japan eftersom dom oftast har mindre handleder än oss i väst
finns även mängder med LE versioner av denna i japan i massor av olika färger!

dessa finns överallt i typ ALLA pant/vintage/gråhandlar butikerna i tokyo


hade nog personligen lagt till så man har lite över 30 och då borde man kunna få en ny fois med lite tur!


en ny klocka är alltid en ny och då får man dessutom det riktiga 1861 verket istället för ett verk där man satt ihop ett vanligt automatverk med en kronografdel.
vilket dessutom kräver specialverktyg för att plockas isär som ej alla urmakare har medans ett 1861 kan ungefär dom flesta fixa till!
 

Rulle

Audemars
Ja precis, jag är ute efter en speedmaster reduced, men vill inte betala något överpris. Tack för infon.
visst speedmastern är snygg men kan man inte bära upp orginalet så tycker jag man ska undvika modellen helt!
det dära jävla modulverket som sitter i aka vara en pina att serva och dyrt som pockern

då är det väl bättre att köpa en mer rimlig modell

vill du ha en sportik kronograf så köp en sinn med valjux 7750 ...finns i storlekar från 38mm uppåt

visserligen ska man göra sina dumma köp när man är ny men jag är ärlig mot dig nu och detta är lite av en osäker svårt såld modell att bli av med när och om du tröttnar!

hade jag varit i dina skor hade jag kollat på något annat kanske något nytt eller iallafall en klocka med ett annat urverk!

är det för att du har små handleder och du vill ha en kronograf som du kollar in en reduced?
 
Topp