• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega speedmaster

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag blir förvirrad av de olika modellerna på Omegas websida. Jag vill veta vilken modell som har manuellt verk och glasbaksida, någon som vet?
 

Andreas.nilsson

Omega
2-Faktor
Det är bara 3573.50 som har glas baksida men den har dessutom safirglas på ovansidan också. Det fanns för ett antal år sedan också en med plastglas fram och glasbaksida den hette 3572.50 om jag inte minns fel.
 
Precis som Andreas skriver så är 3573.50.00 den vanliga månklockan, fast med kaliber 1863 (lite vässad dekoration) och glasbaksida. Vill man ha en handjagad Speedy med glasbaksida så är det den här som gäller. Har du gott om pengar och vill ha en riktigt udda Speedy, med just manuellt uppdrag och glasbaksida, så finns även den mer än dubbelt så dyra 311.33.42.50.01.001 att tillgå, en limiterad utgåva som ser ut så här...

31133425001001-20.png


...och som får sin kraft från smäckra kaliber 3201 (lånad bild nedan), egentligen ett 3313 med bortplockad rotor och med blånerade skruvar och ett blånerat kolumnhjul. Precis som kaliber 3313 är det ett tekniskt sett utsökt urverk, men jag tycker ändå estetiken, som annars är ett mycket starkt kort hos kaliber 3313, här tappar lite då det så uppenbart syns att det egentligen ska sitta en rotor centralt och att bryggan har fästen och är anpassad för rotorn med dess modul för uppdragning av fjädern. Om Omega hade lagt ner lite mer möda och konstruerat en individuellt anpassad brygga för just den här kalibern så hade urverket varit estetiskt fulländat.

cal3201.jpg
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Någon som orkar ta sig tiden att ge en väldigt simpel förklaring till hur en kolumnhjulskronograf är överlägsen en lever-actuated?
 
Bingoraalf skrev:
Någon som orkar ta sig tiden att ge en väldigt simpel förklaring till hur en kolumnhjulskronograf är överlägsen en lever-actuated?

Den rent funktionella fördelen är väl att kronografer som styrs med ett kolumnjul har en mer direkt kontroll; de startar exakt och silkeslent utan de små skutt eller hopp som annars hör till. Jämför man ett ETA 7750 med ett Omega 3313 så är det en himmelsvid skillnad i känslan när det gäller handhavandet av kronografen. Annars finns det mest bara nackdelar med kolumnhjulskronografer; de är mer tekniskt komplexa, dyrare att tillverka och mer besvärliga att serva. Jag ska se om jag imorgon inte kan hitta en några år gammal men väldigt läsvärd artikel i WatchTime som jag läste för ett tag sedan.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Undersköterskan skrev:
Bingoraalf skrev:
Någon som orkar ta sig tiden att ge en väldigt simpel förklaring till hur en kolumnhjulskronograf är överlägsen en lever-actuated?

Den rent funktionella fördelen är väl att kronografer som styrs med ett kolumnjul har en mer direkt kontroll; de startar exakt och silkeslent utan de små skutt eller hopp som annars hör till. Jämför man ett ETA 7750 med ett Omega 3313 så är det en himmelsvid skillnad i känslan när det gäller handhavandet av kronografen. Annars finns det mest bara nackdelar med kolumnhjulskronografer; de är mer tekniskt komplexa, dyrare att tillverka och mer besvärliga att serva. Jag ska se om jag imorgon inte kan hitta en några år gammal men väldigt läsvärd artikel i WatchTime som jag läste för ett tag sedan.

Vänligen
Forumets undersköterska

Tackar för svaret :) jag som tycker min 7750 chrono har schysst känsla :p får kanske prova på en riktig kolumnhjulskronograf någon gång iom att jag är kronografnörd
 

Johan M

Cartier
Se om du kan gå och titta på en speedy med safirglas innan du bestämmer dig. Jag tycker inte att de passar med safirglas eftersom de får en ful grå ring mellan tavlan och tachymeterskalan. Det syns tydligt på undersköterskans bild ovan.

Kan du tänka dig en begagnad klocka och har lite tålamod så kan en speedy med hesalit på ovansidan och safir på undersidan vara värd att vänta på. De är dessutom ganska eftertraktade bland hesalit-talibanerna :)
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Bingoraalf skrev:
Undersköterskan skrev:
Bingoraalf skrev:
Någon som orkar ta sig tiden att ge en väldigt simpel förklaring till hur en kolumnhjulskronograf är överlägsen en lever-actuated?

Den rent funktionella fördelen är väl att kronografer som styrs med ett kolumnjul har en mer direkt kontroll; de startar exakt och silkeslent utan de små skutt eller hopp som annars hör till. Jämför man ett ETA 7750 med ett Omega 3313 så är det en himmelsvid skillnad i känslan när det gäller handhavandet av kronografen. Annars finns det mest bara nackdelar med kolumnhjulskronografer; de är mer tekniskt komplexa, dyrare att tillverka och mer besvärliga att serva. Jag ska se om jag imorgon inte kan hitta en några år gammal men väldigt läsvärd artikel i WatchTime som jag läste för ett tag sedan.

Vänligen
Forumets undersköterska

Tackar för svaret :) jag som tycker min 7750 chrono har schysst känsla :p får kanske prova på en riktig kolumnhjulskronograf någon gång iom att jag är kronografnörd

Tips på mycket billig och bra kolumnhjulskronograf är ngn 6138 från Seiko (vintage)


/Stefan
 
Jag har hittat en mycket läsvärd artikel i ämnet, kallad "Pro & Con - Column-wheel vs Slideway Switching, Wheel or no wheel" från Watch Time's decemberutgåva år 2008. Har den på pdf-fil, så om någon vill ha den så skicka mailadressen via pm så skickar jag artikeln bifogad som pdf. Verkar inte som om man kan bifoga filer i pm vad jag kan se.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Topp