• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Suverän - värd att laga?

TheTomas

Breitling
2-Faktor
Hej alla.

Har en gammal omega suverän som legat ett halvt sekel i en byrålåda, och innan dess ett antal år utan att användas pga skador i glaset.

är det värt att lämna in på service, och vad tror ni att ett sådant jobb kostar ungefär?

///Tomas
 

Bilagor

  • DA54AED5-9831-4D14-81DD-A37E9F25C601.jpeg
    DA54AED5-9831-4D14-81DD-A37E9F25C601.jpeg
    336 KB · Visningar: 29
  • 32D1127A-7C4D-49C0-AAEA-856D282B274B.jpeg
    32D1127A-7C4D-49C0-AAEA-856D282B274B.jpeg
    290 KB · Visningar: 29

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hej alla.

Har en gammal omega suverän som legat ett halvt sekel i en byrålåda, och innan dess ett antal år utan att användas pga skador i glaset.

är det värt att lämna in på service, och vad tror ni att ett sådant jobb kostar ungefär?

///Tomas

Det är väl inte värt det, om målet därefter är en försäljning.
Men om du vet att den legat 50 år i en byrålåda så antar jag att du har någon slags koppling till personen som tidigare ägt klockan(?). Om så är fallet så hade i alla fall jag kostar på den en service och sedan använt den. Trevlig modell, trots allt.

Kalibern är ju Omega 30T2, så knappast något större bekymmer ens för hobbymekarna på forumet. I den änden av skalan kanske man börjar på dryga tusenlappen. Vill man göra det hos någon med gesällbrev och sedan få kvitto så kanske man istället landar nånstans kring tre gånger den summan.
Lite beroende på om delar behöver bytas eller om det ”bara” är rengöring och olja.
 
Senast ändrad:

TheTomas

Breitling
2-Faktor
Det är väl inte värt det, om målet därefter är en försäljning.
Men om du vet att den legat 50 år i en byrålåda så antar jag att du har någon slags koppling till personen som tidigare ägt klockan(?). Om så är fallet så hade i alla fall jag kostar på den en service och sedan använt den. Trevlig modell, trots allt.

Kalibern är ju Omega 30T2, så knappast något större bekymmer ens för hobbymekarna på forumet. I den änden av skalan kanske man börjar på dryga tusenlappen. Vill man göra det hos någon med gesällbrev och sedan få kvitto så kanske man istället landar nånstans kring tre gånger den summan.
Lite beroende på om delar behöver bytas eller om det ”bara” är rengöring och olja.
Tack,

ja, det är farfars gamla bruksklocka som han hade när han jobbade i skogen, så det vore kul att rusta upp och börja använda den på riktigt - den har bevisligen varit med om en del, och förtjänar något bättre än att ligga orörd i en låda.

jag funderar på att lämna in den på Mollstedts i Karlstad, dom är omega-certifierade (och enda ”riktiga” utmakaren) i Karlstad där klockan finns.
Eller tycker ni att det är ”bättre” att lämna in den på något annat ställe?
 
Topp